Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.2

Test: Czy masz zdrowe serce?

W Polsce co 15 minut ktoś umiera z powodu zawału serca. Kardiolodzy wiedzą, że większości tych zgonów można uniknąć, zmieniając styl życia. Sprawdź, jak silne jest Twoje serce i - jeśli trzeba - wzmocnij obronę, żyjąc bardziej aktywnie, zdrowo i rozważnie.

Piotr Pflegel 2014-10-16
Czy masz zdrowe, mocne serce? Sprawdź w naszym krótkim teście! fot. Sebastian Kaulitzki 2014/shutterstock.com

Co zazwyczaj jesz rano na śniadanie?

a) Rano wypijam tylko kawę (-2 pkt)

b) Miseczkę płatków z mlekiem (+2 pkt)

c) Kanapki z wędliną i serem (-1 pkt)

Wprawdzie zastrzyk kofeiny zaraz po przebudzeniu może dodać energii Twoim synapsom, ale na dłuższą metę takie doładowanie od początku nie jest zbyt dobre dla Twojego serca. Badania w szpitalu Henry’ego Dunanta w Atenach wykazały, że już jedna filiżanka mocnej kawy potrafi usztywnić ścianki tętnic na cztery godziny, tym samym zmniejszając dostawy tlenu do mięśnia sercowego.

Pierwsza filiżanka wywiera najsilniejszy skutek, bo po kilku godzinach snu poziom kofeiny stabilizuje się na poziomie bliskim zera. Co więcej, o ile spałeś 7-8 godzin, ta kawa wcale nie jest Ci potrzebna, żeby się obudzić. Po tylu godzinach snu masz tak wysoki poziom melatoniny, że nie potrzebujesz dodatkowego pobudzenia. Lepiej wypić pierwszą kawę koło południa. Rano zaś dobrze jest coś zjeść.

Uczeni z Harvard Medical School odkryli, że regularne jedzenie śniadań zmniejsza o połowę problemy z poziomem cukru we krwi, a wahania tego poziomu zwiększają ryzyko zawału o ponad 20%. Lekarze z Harvardu twierdzą, że najlepszym pod tym względem śniadaniem są płatki z dużą zawartością błonnika. Błonnik "wyłapuje" cholesterol i zapobiega osadzaniu się go na ściankach naczyń krwionośnych. Doskonałym wyjściem są płatki owsiane z suszonymi owocami.

Tłusta szynka czy ser nie są z kolei najlepszym rozwiązaniem. Kardiolodzy z Osaka City University odkryli, że tłuszcz w posiłku na pięć godzin zmniejsza elastyczność tętnic o 18%. Lepiej więc nie pozbawiaj ich zdolności do rozszerzania, w momencie gdy będziesz najbardziej potrzebował tlenu w mięśniach.

Jakie stanowisko zajmujesz w swoim zakładzie pracy?

a) Szeregowy pracownik (+1 pkt)

b) Menedżer średniego szczebla (-2 pkt)

c) Jestem właścicielem firmy (+2 pkt)

Niska pensja może się wydawać czynnikiem stresującym, ale – przynajmniej z punktu widzenia Twojego serca – im mniej odpowiedzialności, tym lepiej, bo odpowiedzialność nieodłącznie wiąże się ze stresem. Menedżerowie średniego szczebla mają pod tym względem najgorzej, ponieważ stanowią rodzaj buforu między często niezadowolonymi lub niekompetentnymi pracownikami a wymagającymi zwierzchnikami. Badanie opublikowane w "Archives of Internal Medicine" wykazało, że kierownicy są sześciokrotnie bardziej niż przeciętnie narażeni na chorobę wieńcową.

"Przyczyną problemu jest najczęściej rozziew między możliwościami a oczekiwaniami i słaby poziom komunikacji" – wyjaśnia prof. Cary Cooper, psycholog z Lancaster University.

I chociaż założenie własnej firmy wydaje się o wiele bardziej stresujące niż posada kierownika w dużej firmie, na dłuższą metę jest to rozwiązanie lepsze dla Twojego układu krwionośnego. Badania na University of Michigan wykazały, że przejście na swoje zmniejsza poziom stresu, a jednocześnie zwiększa satysfakcję z pracy o 40%. W zbiurokratyzowanej Polsce wyniki mogą nie być aż tak spektakularne, ale na pewno więcej można zyskać niż stracić.

Jak sobie wyobrażasz swój idealny trening?

a) Długi, umiarkowany wysiłek kardio (-2 pkt)

b) Krótki, bardzo intensywny bieg do utraty tchu, np. sprint na 2 km (+2 pkt)

c) Nie ma to jak siłownia i ciężary (-1 pkt)

d) Skłony do pilota TV (-1 pkt)

Podobno żółwiowi udało się kiedyś przegonić zająca, jednak w wyścigu o zdrowe serce strategia zająca – sprint do utraty tchu, chwila odpoczynku i znowu sprint – sprawdza się o wiele lepiej. Lekarze z American College of Sports Medicine zauważyli, że wprawdzie każde ćwiczenie aerobowe zwiększa wydolność serca, jednak najskuteczniejszym sposobem jego wzmocnienia jest trening interwałowy.

Regularny trening interwałowy zwiększa ilość krwi tłoczonej jednorazowo przez serce o około 10%. Co nie oznacza, że masz zrezygnować z dźwigania żelastwa. Wg badaczy z Toronto University trening hipertroficzny (krótkie serie z ciężarami 80% maksymalnego obciążenia) zwiększa wydolność serca o 8%. Mało? Z wyliczeń badaczy z Hongkongu wynika, że jeżeli nie będziesz robił nic, zwiększysz swoje szanse na zawał o 52%.

Ile zazwyczaj pijesz, gdy już pijesz?

a) W ogóle nie piję (-2 pkt)

b) Drinka lub dwa dziennie (+2 pkt)

c) Trzy, cztery piwa raz, dwa razy w tygodniu (-1 pkt)

d) W weekendy piję na umór (+2 pkt)

Życie w całkowitym alkoholowym celibacie może być niezbyt ciekawe, a na dodatek... krótkie. Tak przynajmniej wynika z badań opublikowanych w "European Heart Journal". Wielokrotnie już pisaliśmy o zaletach lampki czerwonego wina dziennie, ale najnowsze badania wykazały, że ryzyko przedwczesnego zawału serca zmniejsza o jedną trzecią szklaneczka dowolnego alkoholu. A jeżeli do codziennej dawki procentów dodasz codziennie pół godziny szybkiego marszu lub jazdy na rowerze, obniżysz ryzyko nawet o połowę.

Sama aktywność fizyczna, bez dodatku alkoholu, jest o 20% mniej skuteczna. Ale bez przesady. "Więcej niż 30 jednostek alkoholu tygodniowo może doprowadzić do niewydolności serca"– przestrzega autor badania prof. Morten Gronbaek. "Umiarkowane dawki C2H5OH zwiększają poziom dobrego cholesterolu, obniżają poziom złego i blokują powstawanie zakrzepów" – dodaje prof. Gronbaek.

Twój wynik:

5 do 11 pkt: gratulujemy,masz pancerne serce!

-4 do 4 pkt: siły w odwrocie - trzeba działać

-12 do -5 pkt: ostatni dzwonek, by zacząć dbać o swoją pompę

Choroby serca mogą mieć podłoże genetyczne, jednak – jak oceniają lekarze – około 70% przyczyn zawałów związanych jest ze stylem życia. Nadwaga, cukrzyca, palenie papierosów, nieodpowiednie nawyki żywieniowe i brak ruchu – to główne powody tego, że ludzie umierają na serce. Potraktuj ten quiz jako diagnozę Twojego życia. I wyciągnij wnioski, żeby za rok zdać go jeszcze lepiej.

MH 07/2011

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij