Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

7


OCEŃ
2.1

Techno uzależnienia: wyrwij się z sieci

Życie w trybie online może niemal dosłownie przegrzać Twój mózg. Zobacz, jak korzystać z nowych technologii, żeby uniknąć uzależnienia od internetu, komputera i smartfona, wyeliminować stres i nie przegapić życia.

2014-11-06
dwa telefony w wodzie fot. shutterstock.com

Problemy

1. Ogranicz liczbę zadań

Robisz wiele rzeczy naraz, żeby szybciej skończyć? Bez sensu. Eksperyment przeprowadzony na Stanford University wykazał, że skrajni „wielozadaniowcy” byli mniej wydajni niż ludzie, którzy rzadko robili kilka rzeczy naraz. Ci pierwsi mieli też problemy z oceną, które informacje są nieistotne. Co więcej, stały stres związany z wielozadaniowością może narażać na uszkodzenie ośrodek pamięci.

2. Nie traf na margines

Ogłupiony technologiami mózg „traci podstawowe umiejętności społeczne, takie jak czytanie wyrazu twarzy czy interpretowanie emocjonalnego znaczenia subtelnych gestów” – pisze dr Gary Small, autor książki „iBrain”, poświęconej wpływowi technologii na funkcjonowanie mózgu.

Ludzie żyjący w świecie emotikonek i skrótów po pewnym czasie przestają dostrzegać subtelne zmiany wyrazu twarzy, co powoduje zepchnięcie na margines społeczeństwa. Bo jeśli nie rozpoznajesz wyrazu znudzenia lub wręcz dezaprobaty na twarzy dziewczyny i dalej brniesz w szczegółową opowieść, jaki fajny jest ten assembler, to możesz być pewien, że następnym razem już nie przyjdzie.

3. Nie wypalaj mózgu

Po kilku godzinach pracy przed komputerem non stop Twój mózg pobudza nadnercza do produkcji hormonów stresu – kortyzolu i adrenaliny. Z biegiem czasu może to zacząć upośledzać procesy poznawcze.

Uważaj: z technologią jest jak z narkotykami. Jeśli 5 lat temu wystarczyła Ci godzina surfowania, dziś podobną satysfakcję poczujesz dopiero po, powiedzmy, 4 godzinach

Rozwiązania

1. Żyj tu i teraz

Nie rób zdjęć z okazji każdego posiłku i nie komentuj koncertu, na którym właśnie jesteś. Rozważ też dokończenie randki, zanim zaczniesz o niej pisać na FB.

2. Strefa bez wi-fi

Small radzi, by znaleźć sobie miejsce „offline”. W roli takiej strefy świetnie sprawdza się sypialnia. Nie ładuj tam smartfona, nie zabieraj tabletu do łóżka ani nie wstawiaj TV.

Uważaj: niekorzystny wpływ używania telefonów komórkowych wciąż jest przedmiotem zaciętej debaty, której daleko do rozstrzygnięcia. Załóż jednak, że coś może być na rzeczy i przestrzegaj elementarnych zasad higieny „radiacyjnej”: rozmawiając, trzymaj telefon w odległości ok. 5 cm od ucha (da się i wszystko nadal słychać), nie noś go w przedniej kieszeni spodni (czyli trzymaj z dala od jąder) i nie zasypiaj z włączonym telefonem tuż koło głowy.

3. Uśpij mózg

W eksperymencie na Harvard University udało się ograniczyć negatywny wpływ technologii na mózg ochotników poprzez urozmaicenie zadań umysłowych, dodanie zabaw analogowych i… wprowadzenie obowiązkowych drzemek. Jak się okazuje, tryb uśpienia jest ważny nie tylko dla maszyn.

Czy jesteś uzależniony?

Myślisz, że panujesz nad technologią? Odpowiedz na wszystkie pytania i za każdą odpowiedź daj sobie od 1 do 7 punktów, opierając się na poniższej skali: 1-2 - często, 3-5 - czasami, 6-7 - rzadko.

1. Czy warczysz na ludzi, gdy coś od Ciebie chcą, a Ty akurat szukasz czegoś w sieci albo bawisz się swoim telefonem komórkowym?

2. Czy wykorzystujesz nowe technologie po to, żeby uciec od nieprzyjemnych uczuć i sytuacji w Twoim życiu?

3. Czy zdarza się, że komputer i/lub telefon przeszkadza Ci w pracy lub w rozmowie towarzyskiej?

4. Czy bliscy Ci ludzie narzekają, że spędzasz za dużo czasu przed komputerem lub jesteś zajęty innymi nowymi technologiami?

Twój wynik:

Powyżej 25 - możesz śmiało kupować nowy sprzęt

15-25 - zachowaj czujność, jesteś w grupie ryzyka

Poniżej 15 - prawdopodobnie masz problem (przeczytaj również: Uzależnienie: jak rozpoznać objawy i jak je leczyć?)

MH 03/2013

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij