Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Suplementacja witamin: co, kiedy i z czym brać

Nawet przy odpowiednio zbilansowanej diecie może się zdarzyć, że będziesz dostarczać sobie zbyt mało niektórych witamin. Zanim jednak sięgniesz po preparaty witaminowe, by uzupełnić ich niedobór, zobacz, z czym, kiedy i jak je przyjmować, żeby naprawdę zadziałały.  

2015-01-29
Suplementacja witamin: co, kiedy i z czym brać fot. Shutterstock

1. Nie na czczo

Zanim połkniesz jakąkolwiek witaminę, zjedz coś. Wrzucając do pustego brzucha witaminy, możesz uszkodzić jego śluzówkę albo sprawić, że po prostu się nie wchłoną. Dlatego zanim połkniesz preparat witaminowy, zjedz porządne śniadanie. Dlaczego właśnie śniadanie? Dowiesz się w punkcie 4.

2. Łącz mądrze

Pamiętaj, że niektóre witaminy są rozpuszczalne jedynie w tłuszczach. Zwróć szczególną uwagę na witaminy A, D, E i K – to są witaminy rozpuszczalne w tłuszczach i tylko w ich obecności mogą wniknąć do krwiobiegu.

Poziom DUprawiasz sport? Sprawdź poziom witaminy D. Test kosztuje ok. 60 zł, a jak wykazały badania, niedobór tej witaminy znacząco zwiększa ryzyko kontuzji.

Dlatego przyjmuj je najlepiej w trakcie posiłku, w którym znajduje się coś tłustego, np. masło albo majonez. Uwaga – lepiej nie przyjmuj jednocześnie witamin K i E: ta pierwsza zwiększa krzepliwość krwi, a druga wręcz odwrotnie. Nadmiar witaminy E może zatem zniwelować działanie witaminy K i sprawić, że w razie skaleczenia krew nie będzie krzepnąć.

3. Sprawdź ją

Możesz sprawdzić w domu, czy witamina w ogóle ma szansę się przyswoić. Niektóre witaminy sprzedawane są w tabletkach, które są zbyt oporne na działanie kwasu. Zanim więc zaczniesz regularnie brać jakiś konkretny preparat, przeprowadź eksperyment.

Według zaleceń amerykańskiej farmakopei, czyli urzędowego spisu leków dopuszczonych w danym kraju do obrotu, tabletki i kapsułki powinny się rozpuszczać w ciągu 30 minut od ich połknięcia. Dr Tod Cooperman z firmy ConsumerLab, zajmującej się oceną jakości produktów leczniczych, radzi, by tabletkę lub kapsułkę wrzucić do ciepłego octu (mniej więcej w temperaturze ciała) i, mieszając, odczekać pół godziny. Jeśli pigułka się nie rozpuści, oznacza to, że lepiej poszukać innego preparatu, bo ten może nie działać.

4. Nie przed snem

Żeby nie mieć problemów z zaśnięciem, nie łykaj witamin przed snem. Niektóre witaminy mają działanie stymulujące. Zdaniem prof. Jodi A. Mindella, psychologa z St. Joseph's University, wieczorem należy unikać zwłaszcza witamin z grupy B.

5. Nie za dużo

Nie przekraczaj zalecanych w dołączonej ulotce dawek, no chyba że na polecenie lekarza. Wbrew pozorom, witaminy też można przedawkować. I możesz odczuć to boleśnie, ponieważ hiperwitaminoza może doprowadzić do kamicy nerkowej, odwapnienia kości, wyłysienia, zaburzeń pracy serca, a nawet choroby nowotworowej.

MH 09/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    to bardzo ważne, żeby nie doprowadzić do przedawkowania czyli do hiperwitaminozy. Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale nadmiar danej witaminy w organizmie też może przynieść szkody. Dlatego lepiej nie przekarczać zalecanych dawek. A jeśli chodzi już o suplementy to fajny wydaje się Kinon kinon.com.pl który dostarcza witaminę K, która podobno może mieć wpływ np na hamowanie Alzaimera. Sam preparat można dostać w sprayu, kroplach i tabletek, a witamina K jest pozyskiwana z sfermentowanych nasion soi, co jest podobno bardzo dobrym źródłem.
    ~megi, 2016-11-01 20:31:36
  • avatar
    zgłoś
    Dokładnie trzeba jeść różnorodnie i zdrowo, w miarę na ile jesteśmy w stanie dostać zdrową żywność bo wiadomo ile teraz jest hormonów i chemii w jedzeniu. Często przebywać na słoneczku aby wytworzyć witaminę D, która jest nam bardzo potrzebna aby utrzymać zdrowie i dobrą formę. W naszym klimacie jest za mało tego słońca a w upalne lato stosujemy kremy z filtrem aby nie popalić skóry. Te kremy z filtrem blokują szkodliwe UV ale też blokują wytwarzanie witaminy D. Dlatego warto tę witaminę suplementować aby zapobiec niedoborom. Moim dzieciom podaję Vita D od samego urodzenia aby zapobieć krzywicy i sama też przyjmuję tylko większą dawkę.
    Karolina23, 2015-05-16 08:26:21
  • avatar
    zgłoś
    Dobrze zbilansowana dieta to nie tylko odpowiednie proporcje węgli, białek i tłuszczy. To również odpowiednia dawka witamin, które są niezbędne dla Twojego zdrowia i dobrej formy. Zobacz, z czym, kiedy i jak je przyjmować, żeby naprawdę zadziałały.<br /><br /><a href="/zdrowie/Suplementacja-witamin-co-kiedy-i-z-czym-brac,5746,1"></a>
    Mens Health, 2015-01-30 09:20:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij