Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Długotrwałe siedzenia: dlaczego szkodzi?

Połowę życia spędzamy na krześle. Bezczynne mięśnie i powolny przepływ krwi prowadzą do chorób serca, raka, cukrzycy, a nawet do gorszej pracy mózgu.  

Piotr Pflegel 2016-09-13
siedzenie, fotele, krzesła fot. Shutterstock

Zarzuty

Wygodny fotel zwiększa ryzyko cukrzycy, chorób serca i raka. 

Uzasadnienie

Fotele trafiły na czarną listę, gdy szef Apple’a, Tim Cook, ogłosił, że "siedzenie jest nowym rakiem". Na szczęście Apple Watch uchroni nas przecież przed zbędnymi kilogramami.

Długotrwałe siedzenie - dlaczego szkodzi - fakty

Siedzenie godzinami niekorzystnie wpływa na metabolizm, podnosi poziom niezdrowych trójglicerydów i obniża poziom dobrego cholesterolu HDL. Badania nad zagrożeniami wynikającymi z siedzącego trybu życia prowadzono na próbie 92 tysięcy ludzi przez 12 lat.

Osoby, które spędzały więcej niż 11 godzin dziennie w pozycji siedzącej, były o 21% bardziej narażone na zgon z powodu raka i o 27% z powodu chorób serca niż ci badani, którzy na krześle spędzali co najwyżej 4 godziny dziennie.

Szczególnie niekorzystny wpływ miało przesiadywanie przed TV. Na szczęście łatwo możesz zmniejszyć ryzyko. Wystarczy, że przynajmniej raz na godzinę wstaniesz i przez parę minut pochodzisz lub postoisz. Idealny moment to przerwa na reklamy.

Uwaga! Zwiększenie intensywności treningów niewiele zmieni – badania wykazały, że siedzenie szkodzi niezależnie od tego, ile trenujesz. Co więcej, gwałtowne zwiększenie obciążeń po całym dniu siedzenia zwiększa ryzyko kontuzji układu ruchu.

Werdykt

Siedzenie istotnie stanowi zagrożenie dla Twojego zdrowia, zwłaszcza wielogodzinne sesje przed TV lub komputerem z przekąskami pod ręką. 

Stopień zagrożenia: 5/10

MH 06/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij