Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Siedzący tryb życia: wyrok

Według szacunków uczonych co czwarty dzisiejszy dwudziestolatek w USA będzie na emeryturze inwalidą. W dużej mierze to zasługa siedzącego trybu życia. Ty nie daj się usadzić. 

Piotr Pflegel 2016-10-27
Siedzący tryb życia

Pisząc ten tekst, siedzę. Siedzę również wtedy, gdy szukam informacji, gdy rozmawiam przez telefon, siedzę na zebraniach redakcyjnych, siedzę, jadąc do pracy i z niej wracając. W domu również głównie spędzam czas w pozycji siedzącej. Siedzę, jedząc, oglądając seriale, przeglądając internet. Jedynie gdy czytam książkę, nie siedzę. Wtedy leżę.

Licząc na okrągło, w sumie spędzam w fotelach, na krzesłach i sofie 10-12 godzin na dobę. Przypuszczam, że Ty podobnie. Obaj więc mamy problem. Śmiertelnie poważny. Wg pisma „The Australian Diabetes” siedzenie przed telewizorem przez więcej niż 4 godziny dziennie zwiększa ryzyko śmierci z dowolnych powodów o 50%, a z powodu chorób układu krążenia aż o 125%.

Według raportu, przygotowanego na zlecenie portalu wirtualnemedia.pl, Polacy w wieku 20-39 lat spędzają przed TV 3 godziny 15 minut każdego dnia. A przecież – co już ustaliliśmy – siedzisz nie tylko przed telewizorem.

To tu, to tam

Perspektywa nawet przyspieszonej śmierci jest tak odległa, że niewiele się różni od świadomości, że każdy z nas musi umrzeć. Ale siedzenie robi nam (Tobie i mnie) krzywdę również tu i teraz. Według danych z Mayo Clinic, wielogodzinne wysiadywanie za biurkiem zwiększa ryzyko cukrzycy, możesz więc już za kilka lat kilka razy dziennie musieć kłuć się w palec, żeby sprawdzić poziom glukozy.

Siedzenie sprawia, że na Twoich pośladkach tłuszcz odkłada się dwa razy szybciej. I nie tyle wynika to z braku ruchu, co z ucisku. Przesiadywanie w fotelu grozi też żylakami odbytu, czyli hemoroidami. Od siedzenia pogarsza Ci się nawet pamięć i zwiększa ryzyko śmiertelnie niebezpiecznego zatoru tętnicy płucnej.

Na kolana

Doskonale wiedziałem, że siedzenie szkodzi kręgosłupowi. Wiedziałem, że trzeba zadbać o odpowiedni fotel, prawidłowo ustawić monitor komputera i siedzieć w odpowiedniej pozycji, z wyprostowanymi plecami i wypchniętymi lekko do tyłu biodrami.

Ale wiedzieć a stosować to zupełnie coś innego. Siedziałem zazwyczaj w pozycji półleżącej, jakbym był z gumy, a przynajmniej miał gumowe kości. Nie mam. Któregoś dnia chciałem wstać z fotela i... nie zdołałem. Ból w dole pleców był tak silny, że do łóżka musiałem się dosłownie doczołgać. Myślałem, że naciągnąłem mięsień i do rana mi przejdzie.

Nie przeszło. Nie potrafiłem założyć skarpetek, spodni, pościelenie łóżka było zdecydowanie ponad moje siły, a każda najprostsza nawet czynność zajmowała pięć razy więcej czasu niż zwykle. Wizyta w toalecie była koszmarem, o którym chciałbym jak najszybciej zapomnieć.

Przeszło dopiero po dwóch tygodniach, gdy po niezbyt owocnej wizycie u ortopedy zdecydowałem się iść do fizjoterapeuty specjalizującego się w terapii manualnej. 

Siedzący tryb życia

Wstawaj

Nawet jeśli regularnie trenujesz, ale siedzisz co najmniej 60 godzin tygodniowo, zdaniem prof. Marca Hamiltona, fizjologa z Pennington Biomedical Research Center w Baton Rouge w USA, prowadzisz siedzący tryb życia z wszelkimi tego konsekwencjami. Jak się ratować?

To proste: musisz siedzieć mniej. Nie potrzebujesz do tego żadnych sprzętów. Wystarczy chęć. Poniżej znajdziesz kilka patentów. Przeczytaj je i wykorzystaj. Ja tymczasem wstaję i idę na spacer.

10 000 – tyle kroków powinieneś robić codziennie. Jeśli tyle zrobisz, nie będziesz miał czasu na siedzenie.

1 przystanek - wysiadaj zawsze przystanek wcześniej niż zwykle. To kilkaset kroków więcej.

Pij wodę - oprócz oczywistych zalet nawadniania, będziesz też miał więcej okazji do spaceru do WC.

Wybierz schody zamiast windy - masz do pokonania 30 pięter? Wciśnij 27. Trzy piętra chyba zdołasz się wspiąć?

Ustąp miejsca w autobusie - dobry uczynek i wdzięczny uśmiech dodatkowo poprawi Ci nastrój.

Spacer - musisz coś omówić ze współpracownikiem? Idźcie na krótki spacer.

Telefon - rozmawiając przez telefon, wstań. Szybciej załatwisz sprawę i poprawisz ukrwienie mózgu. 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij