Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

  • Men's Health

  • Zdrowie

  • Profilaktyka: 5 sprawdzonych sposobów, by zapobiegać grypie i przeziębieniu

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Profilaktyka: 5 sprawdzonych sposobów, by zapobiegać grypie i przeziębieniu

Sezon, w którym będziesz pod ostrzałem wirusów grypy i przeziębienia zbliża się nieubłaganie. Żeby przetrwać, musisz odpowiedzieć ogniem. Oto Twoja amunicja w walce z gorączką, bólem gardła, katarem i kaszlem. Przedstawiamy sprawdzone sposoby na walkę z grypą i przeziębieniem.

Piotr Pflegel 2014-10-01
strzykawka, leki w tle fot. shutterstock.com

Zgodnie z zaleceniami Komitetu Doradczego ds. Szczepień (ACIP) WHO, na grypę powinny się szczepić osoby z grup wysokiego ryzyka, czyli takie, które w razie zachorowania na grypę są bardziej narażone na powikłania pogrypowe. Są to m.in. osoby po przeszczepach, dzieci od pół do 5. roku życia, osoby powyżej pięćdziesiątki, ludzie przewlekle chorzy na choroby układu krążeniowo-oddechowego.

Szczepić powinni się też ludzie, którzy mają kontakt z osobami z grup wysokiego ryzyka – nie tyle w trosce o własne dobro, co w trosce o dobro swoich pacjentów i rodzin. Brzmi rozsądnie. Jednak skuteczność szczepionki budzi kontrowersje.

Po pierwsze, zależy ona od tego, czy twórcom szczepionki uda się dobrze przewidzieć, który ze szczepów wirusa grypy zaatakuje w nadchodzącym sezonie. Jeśli uda im się trafnie to przewidzieć, skuteczność szczepionki wynosi mniej więcej 75%. Sporo, prawda?

Jednak w przełożeniu na realia sytuacja nie jest aż tak różowa. Wg raportu Cochrane Collaboration, oznacza to, że gdy szczepionka jest dobrze dopasowana, zachoruje 4% populacji nieszczepionej, a jedynie 1% ludzi, którzy się szczepili.

Innymi słowy, na sto osób nieszczepionych zachorują 4, a na sto szczepionych – jedna. I mowa tu wyłącznie o grypie – szczepionka w niewielkim stopniu chroni przed przeziębieniami .

Ten sam raport podkreśla też, że paradoksalnie szczepionka jest najskuteczniejsza u ludzi, którzy jej najmniej potrzebują, czyli u zdrowych dorosłych. Jesteś dorosły i zdrowy? Możesz się zaszczepić, ale jeśli z jakichś powodów nie zamierzasz uodparniać się farmaceutycznie, możesz walczyć z grypą inaczej. Zobacz, co masz w magazynku.

Sposób 1: dostarczaj więcej witaminy D

Kiedy? Od listopada do marca

W naszych szerokościach geograficznych w zimie cierpimy na brak słońca, a brak słońca to obniżony poziom witaminy D, którą potrafimy wprawdzie sami sobie wytworzyć, ale tylko przy udziale światła słonecznego. Hiszpańscy uczeni odkryli, że obniżony poziom witaminy D idzie w parze z niższym poziomem katelicydyn – peptydów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Autor badania, dr Victor Martinez-Taboada, zaleca, aby jesienią i zimą suplementować witaminę w dawce 600-2000 IU dziennie. Jeśli nie masz pewności, jaka doza jest dla Ciebie odpowiednia, zapytaj swojego lekarza, jaką by zalecał.

Sposób 2: ćwicz 5 razy w tygodniu

Kiedy? Przez cały rok

Wyjście na siłkę czy na rower (jesienią i zimą przecież też da się jeździć) nie tylko poprawi stan Twojego serca i uchroni przed koniecznością kupowania nowych, większych spodni. Jak wynika z badań na Appalachian State University, ludzie, którzy pięć razy w tygodniu przez 30 minut ćwiczyli, spędzili o 43% mniej dni na zwolnieniu lekarskim niż ich leniwi koledzy.

seks fot. shutterstock.com

„Każda dawka wysiłku fizycznego zwiększa ilość krążących w organizmie komórek odpornościowych” – wyjaśnia autor badania, dr David Nieman. Najskuteczniejszy w stymulacji układu immunologicznego jest trening kardio i trening obwodowy.

Sposób 3: uprawiaj seks 2-3 razy w tygodniu

Kiedy? Przez cały rok

Gdy Twoja dziewczyna narzeka, że zaczyna ją rozbierać choroba, zaproponuj, że ją w tym wyręczysz. Chorobę w rozbieraniu, nie dziewczynę w chorowaniu. Wyjaśnij, że brak seksu może powodować frustrację, a ta podnosi poziom hormonów stresu, które obniżają odporność. Jak się zabezpieczyć? Wystarczy uprawiać seks dwa razy w tygodniu.

Uczeni z Uniwersytetu Wilkes w Pensylwanii odkryli, że uprawianie seksu raz lub dwa razy w tygodniu podnosi o 30% poziom immunoglobulin A (IgA). To właśnie te przeciwciała stanowią pierwszą linię obrony. IgA atakują wirusy, gdy tylko dostaną się do organizmu – głównie w błonie śluzowej, która stanowi coś w rodzaju bramy wejściowej dla wirusów.

Zła wiadomość jest taka, że seks uprawiany częściej niż 3 razy w tygodniu obniża poziom IgA. Zatem większą aktywność zarezerwuj sobie na wiosnę i lato, gdy w powietrzu nie będzie tyle wirusów.

Sposób 4: częściej myj ręce

Kiedy? Od października

Wiesz, dlaczego chirurdzy myją ręce przed operacją? Żeby nie zakazić pacjenta żadnym wirusem ani bakterią. W sezonie grypowym Ty też myj ręce częściej niż zwykle. Wirusy grypy i przeziębienia dostają się do Twojego organizmu najczęściej właśnie za pośrednictwem rąk. Rzadko zdarza się, że ktoś kichnie wprost na Ciebie.

miód fot. shutterstock.com

Ale często zdarza się, że kichnie w dłonie, a następnie tymi dłońmi dotknie klamki, stołu czy uchwytu w tramwaju. Ty dotkniesz po nim, a następnie zaniesiesz wirusa do oka lub, ekhm, do nosa.

Jak donosi pismo „Preventive Medicine”, ludzie, którzy myli ręce co najmniej 5 razy dziennie, chorowali na grypę o 37% rzadziej niż ci, którzy nie korzystali z mydła tak często. Wystarczy 20 sekund mycia mydłem w ciepłej wodzie.

Sposób 5: zwiększ wilgotność

Kiedy? W sezonie grzewczym

Zimą wilgotność powietrza w pomieszczeniach drastycznie spada. Kaloryfery grzeją, okna otwierasz rzadko, w pracy klima, która również wysusza powietrze. A jak wyliczyli uczeni z amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC), kiedy wilgotność spada poniżej 23%, w godzinę po kichnięciu człowieka zarażonego 77% wirusów dalej było aktywnych.

Gdy wilgotność wynosiła 43%, aktywnych było już tylko 13% wirusów. Dodatkowo, wysuszona śluzówka jest bardziej podatna na zakażenie. Rozwiązanie? Kup sobie nawilżacz powietrza z higrometrem lub przynajmniej często otwieraj okna.

Gdy grypa jednak cię dopadnie, możesz zmniejszyć objawy. Amunicja z kuchni i z apteki

1. Płukanie nosa

Gdy dokucza Ci zapchany nos, użyj roztworu soli fizjologicznej w sprayu. Chińskie badania wykazały, że ludzie oczyszczający w ten sposób nos przez 8 dni wracali do zdrowia o dwa dni szybciej niż inni.

2. Miód

Jak wykazało badania ne Penn State University, miód jest co najmniej równie skuteczny w łagodzeniu kaszlu, jak większość syropów OTC. Łykaj dwie łyżeczki co 5 godzin i na pół godziny przed snem.

Garść patentów na to, by dobrze zacząć dzień fot. shutterstock.com

3. Gorąca herbata

Bierz przykład z poddanych angielskiej królowej. Brytyjskie (a jakże!) badania wykazały, że powolne sączenie gorącej herbatki znacznie łagodzi objawy grypy, takie jak kaszel, ból gardła, katar i kichanie

4. Sen

Nie bez powodu babcia mawiała, że sen jest najlepszym lekarstwem. Może niekoniecznie najlepszym, ale gdy jesteś niewyspany, spada ilość limfocytów T, odpowiedzialnych za zwalczanie między innymi wirusów.

5. Gorący prysznic

Gdy dręczy Cię suchy kaszel, wejdź do łazienki i weź bardzo gorący prysznic. Nawet nie musisz pod niego wchodzić – wystarczy, że będziesz wdychał wilgotną parę. Nawilżenie śluzówki zahamuje odruch kaszlu.

6. Rosołek

Badanie opublikowane w piśmie „Chest” wykazało, że nawet tanie rosołki w proszku zmniejszają stan zapalny. Rosół rozrzedza wydzielinę i ułatwia oddychanie, gdy masz zatkane nos i zatoki.

7. Leki

Jeśli powikłania pogrypowe są dla ciebie groźne, bo np. masz astmę albo niedobory odporności, gdy tylko zauważysz objawy grypy, poproś lekarza o lek antywirusowy. One istnieją, są tylko mocno reglamentowane.      

W poprzednim sezonie na grypę zachorowały ponad 3 miliony Polaków. Uzbrojony w szczepionkę MH możesz zmniejszyć ryzyko zachorowania o co najmniej kilkadziesiąt procent. Jeśli wolisz rozwiązania najprostsze, po prostu się zaszczep.

MH 01/14

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A wiecie, że kasza jaglana i sok z czarnego bzu mają działanie przeciwwirusowe? Wiec w trakcie infekcji warto zjeść danie z udziałem tych składników. W walce z infekcją bierze też udział witamina D dlatego podaję ją moim dzieciom od urodzenia i praktycznie nie chorują. Vita D jest w aerozolu łatwo się ją dawkuje. Sama też przyjmują ale wiekszą dawkę.
    Karolina23, 2015-05-16 08:49:51
  • avatar
    zgłoś
    Jesteś właśnie pod ostrzałem wirusów grypy i przeziębienia. Żeby przetrwać, musisz odpowiedzieć ogniem. Oto Twoja amunicja w walce z gorączką, bólem gardła, katarem i kaszlem. Przedstawiamy sprawdzone sposoby na walkę z grypą i przeziębieniem.<br /><br /><a href="/zdrowie/Jak-walczyc-z-grypa-i-przeziebieniem,5629,1"></a>
    Mens Health, 2015-01-22 16:09:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij