Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.4

Powrót do równowagi: jak podkręcić metabolizm?

Odpowiednia dieta i zdrowy tryb życia to 70% sukcesu, reszta to ćwiczenia. Zebraliśmy najważniejsze wskazówki, abyś w walce o metaboliczną równowagę miał solidny grunt pod stopami. Oto plan, który sprawi, że Twój metabolizm znowu będzie szybki jak dawniej. 

Michał Gołębiewicz 2014-11-28
Powrót do równowagi: jak podkręcić metabolizm? fot. Wiesiek Jurewicz

Oczyść dietę

1. Odżywiaj się naturalnie

Wykreśl z menu mocno przetworzone produkty, pełne chemicznych dodatków. Trudno się im oprzeć, więc najlepiej wywal je z domu i więcej nie kupuj.

2. Gotuj samodzielnie

Jak najczęściej gotuj sam, żeby mieć kontrolę nad składem potraw. Próbuj przyrządzać je tak, żeby były jak najbliższe swojej naturalnej formy.

3. Dziel talerz na pół

Połowę obiadowego talerza powinno zajmować chude białko (np. pierś z kurczaka czy schab), a drugą warzywa zawierające jak najwięcej błonnika.  

Mniej węglowodanów

4. Zapomnij o cukrze

Wykreśl z menu cukier w różnych postaciach (produkty często słodzi się np. syropem glukozowo-fruktozowym). Wyjątkiem są owoce, najlepiej te o niskim indeksie glikemicznym.

5. Szukaj złotego środka

Zobacz, jak będziesz się czuł, stopniowo zmniejszając w menu udział białego pieczywa, ryżu czy makaronu. Patrz, jak reaguje na to Twój organizm, i szukaj najlepszej dla siebie proporcji.

6. Jedz warzywa

Te węgle, które pozostawisz, powinny pochodzić z warzyw (do każdego posiłku), w mniejszej ilości z owoców i prawdziwych produktów pełnoziarnistych, a nie tylko takich, które je udają. 

Trenuj interwałowo

7. Interwały czasowe

Ćwicz na maksa przez 20 sekund, a potem przez 40 s odpoczywaj (zaawansowani 30 s/30 s). Na początek w zupełności wystarczy 10 minut takiego treningu.

8. Interwały ilościowe

Załóż sobie ilość powtórzeń do wykonania czy dystans do pokonania, a potem odpoczywaj tyle czasu, ile zajęło Ci wykonanie zadania. Ćwicz przez 30-45 minut.

9. Interwały mieszane

Rób np. 10 pompek czy swingów kettlebellem w ciągu minuty. Im szybciej wykonasz zadanie, tym więcej czasu zostanie Ci na odpoczynek. 

Ćwicz i odpoczywaj

10. Daj z siebie wszystko

Nie przesadzaj, jeśli organizm nie jest przyzwyczajony do obciążeń, ale pod koniec treningu (nie już po 5 minutach!) – nie możesz mieć suchej koszulki.

11. Wysypiaj się

Gdy zaczynasz trenować, bardzo istotna staje się regeneracja. Długi i regularny sen pomaga też porządkować pracę hormonów, które regulują metabolizm.

12. Odpuść sobie czasem

Osiągnięcie założonego celu w 90% to i tak świetny wynik. Naprawdę nic się nie stanie, jeśli raz na jakiś czas zrobisz odstępstwo i zjesz coś, czego nie powinieneś.

Chcesz wiedzieć, czym dokładnie jest metabolizm? Przeczytaj artykuł Zdrowy metaboizm - co to takiego?

MH 06/2013

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Odpowiednia dieta i zdrowy tryb życia to 70% sukcesu, reszta to ćwiczenia. Zebraliśmy najważniejsze wskazówki, abyś w walce o metaboliczną równowagę miał solidny grunt pod stopami. Oto plan, który sprawi, że Twój metabolizm znowu będzie szybki jak dawniej.<br /><br /><a href="/zdrowie/Powrot-do-rownowagi-jak-podkrecic-metabolizm,5473,1"></a>
    Mens Health, 2015-01-23 09:07:07
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij