Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ
205

2


OCEŃ
3.9

Plecy bez bólu: jak dbać o kręgosłup

Mniej więcej 1/3 życia spędzamy w pozycji siedzącej. Pozornie tak jest wygodniej, ale w praktyce siedzenie jest zabójcze dla kręgosłupa. Sprawdziliśmy, co robić, żeby nigdy Cię nie bolał - ani z tego, ani z kilku innych powodów - i zawsze był w pełni sprawny.
O kręgosłupie nie pamiętamy do momentu, w ktorym zaczyna boleć. Zlekceważ ten sygnał, a od bólu nigdy się już nie uwolnisz. (fot. Cliparea 2011/shutterstock.com)

Masz silne mięśnie brzucha, więc sądzisz, że Twojemu kręgosłupowi nic nie grozi? Pomyłka. Sześciopak na brzuchu może świadczyć, że Twój kręgosłup jest przeciążony. Od nadmiaru brzuszków. I oczywiście od krzeseł.

Nawet najbardziej aktywny człowiek i tak większość czasu spędza siedząc. Zasada jest prosta: jeśli chcesz zarobić, musisz swoje odsiedzieć. Kłopot w tym, że spędzanie kilku, a nawet kilkunastu godzin dziennie w pozycji siedzącej to jak siedzenie na bombie zegarowej. Bombie, która prędzej czy później wybuchnie bólem krzyża. Że wybuchnie, jest pewne, pytanie tylko - kiedy?

U niektórych z nas samo siedzenie na krześle kilka godzin dziennie może powodować szkody, które u innych można by zaobserwować dopiero po udziale w zawodach strongmanów.

Prawda jest okrutna, choć banalnie prosta - im bardziej będziesz lekceważył swój kręgosłup, tym szybciej przekonasz się, że ból pleców jest gorszy niż ból zęba, bo oprócz zadawania bólu pozbawia Cię możliwości ruchu: nie możesz pograć w piłkę, pojeździć na rowerze, nie masz ochoty na seks, to znaczy może i ochotę masz, ale zakres ruchu za mały. Nawet proste, codzienne czynności, takie jak mycie czy ubieranie, stają się wyzwaniem.

Maszyna do łamania krzyża

Od lat lekarze przestrzegają, że jedną z głównych przyczyn bólu krzyża jest spłaszczenie łuku kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Opinie te były jednak niepotwierdzone laboratoryjnie, bo nikt o zdrowych zmysłach nie będzie przecież eksperymentował na ludzkim rdzeniu kręgowym.

Przełomu dokonał dopiero dr Stuart McGill, szef laboratorium biomechaniki i kinezjologii na Uniwersytecie Waterloo w Kanadzie, który zbudował maszynę przypominającą średniowieczne narzędzia tortur - maszyny do łamania kręgosłupów. Urządzenie to znęca się wprawdzie nad świńskimi, a nie ludzkimi kręgosłupami, jednak są one na tyle podobne w budowie, że wyniki można z dużą dozą pewności odnosić do ludzi.

Lata eksperymentów pozwoliły McGillowi na postawienie tezy, że dla niektórych z nas samo siedzenie na krześle kilka godzin dziennie może spowodować szkody, które u innych można by zaobserwować dopiero po udziale w zawodach strongmanów. W niektórych przypadkach wystarczy zaledwie 6 tysięcy ugięć (a zginasz kręgosłup za każdym razem, gdy siadasz), by spowodować wypadnięcie dysku, uszkodzenie dysku, a nawet samych kręgów.

1 2 3 ... 5
STRONA 1 z 5

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    wh0cd607062 cialis no prescription
    ~CaseyKaf, 2017-03-13 12:40:30
  • avatar
    zgłoś
    wh0cd359939 canadian pharmacy viagra
    ~CaseyKaf, 2017-03-11 04:11:57
  • avatar
    zgłoś
    Dyskopatia to nie wyrok, serio. Ja żyję już jakiś czas- jak masz dobrego terapeutę, zażywasz ruchu, wykonujesz ćwiczenia, śpisz na dobrym materacu, masz odpowiednią poduchę to można ją zahamować, a przynajmniej opanować. Od siebie mogę dodać, że materac to podstawa- przetestowane. Mnie właśnie rehabilitant polecił Art Medic i dla mnie jest super, ważne, żeby szukać testować. No i ta poduszka. A reszta to praca :)
    ~gość, 2017-01-11 14:18:09
  • avatar
    zgłoś
    kręgosłup...podstawa całej sylwetki człowieka...jak boli to człowiek robi się mały,niedołężny,gaśnie w oczach...no Ja narazie odpukac nie mogę narzekać,ale trening robi swoje...a moja waga 135kg....Trening Katorżnika ..
    slon61, 2011-11-12 08:20:02
  • avatar
    zgłoś
    Tak, od niewłaściwego siedzenia mogą być skrzywienia kręgosłupa, a w najlepszym wypadku bóle i dyskomfort.Ciekawi mnie tylko jak do tego artykułu ma się robienie Martwego ciągu na siłowni, albo przez strongmanów gdzie ciężary nieżadko przekraczają 400 kg.
    ~LilPeneros, 2011-10-23 22:50:44
  • avatar
    zgłoś
    Tak się zastanawiam czy siad skrzyżny ma tak samo zły wpływ na kręgosłup jak zakładanie nogi na nogę. Nigdy większych problemów z kręgosłupem nie miałem, ale kiedyś często tak siedziałem np. na krześle i do tej pory czasem tak robię i zawsze mi jakoś niewygodnie jest jak próbuję zamienić nogi miejscami. Pewnie mam skrzywiony kręgosłup, ale czy może to być od takiego sposobu siedzenia?
    ~Nowy, 2011-10-14 16:02:48
  • avatar
    zgłoś
    Odnośnie ćwiczeń na kręgosłup które mogą być pomocne przy profilaktyce wad postawy i bólów kręgosłupa dorzuciłbym jeszcze te ćwiczenia:
    ~LilPeneros, 2011-10-14 14:02:12
  • avatar
    zgłoś
    Mniej więcej 1/3 życia spędzamy w pozycji siedzącej. Pozornie tak jest wygodniej, ale w praktyce siedzenie jest zabójcze dla kręgosłupa. Sprawdziliśmy, co robić, żeby nigdy Cię nie bolał - ani z tego, ani z kilku innych powodów - i zawsze był w pełni sprawny.
    Mens Health, 2011-10-13 20:18:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij