Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Od zmierzchu do świtu: walcz z bezsennością

Nieprzespane noce fajne są tylko wtedy, gdy rano możesz się w końcu położyć i spać do popołudnia. Gdy się porządnie nie wyśpisz, nie potrafi sz się skupić, spada Ci poczucie humoru, refleks, a nawet libido. Naucz się spać od zmierzchu do świtu i żyj na cały gwizdek. 

2016-09-28
Bezsenność fot. shutterstock.com

Jasne, każdemu się zdarza zarwać noc, czasem nawet dwie z rzędu. Jeśli trzecią już prześpisz normalnie, nie musisz się przejmować. Ale jeśli stale niedosypiasz, możesz tego pożałować. „Sen jest niezwykle istotny w życiu człowieka. Nie do końca wiemy, co się dzieje w mózgu podczas snu, ale wiemy, że brak snu jest groźny – przestrzega doktor Wojciech Gzubicki, specjalista psychiatra.

– Już po jednej nieprzespanej nocy człowiek zachowuje się tak, jakby był wstawiony, po kilku mogą pojawić się już halucynacje i psychozy, a w skrajnych przypadkach brak snu może doprowadzić nawet do śmierci”.  

Jeden na trzech

Ryzyko, że i Tobie zdarzy się mieć kłopoty z zaśnięciem, jest duże. Uczeni z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego sprawdzili, jak często Polacy mają problemy ze snem i okazało się, że w grupie młodych mężczyzn (18-39 lat) na kłopoty ze snem skarży się co trzeci. Najwięcej problemów sprawia nam zasypianie. W rezultacie śpimy coraz krócej. Według raportu TNS Polska „Sen Polaków” co czwarty Polak śpi mniej niż 6 godzin na dobę. To mniej więcej o godzinę za mało, by funkcjonować na optymalnym poziomie. Statystycznie.

„To, ile człowiek potrzebuje snu, jest cechą osobniczą, prawdopodobnie uwarunkowaną genetycznie – precyzuje doktor Gzubicki. – Jeśli regularnie sypiasz krócej niż 6 godzin również na wakacjach i nie odczuwasz spadku energii, to nie musisz się zmuszać do przesypiania »przepisowych« ośmiu godzin”. Takie wypadki to jednak wyjątki. Większość z nas potrzebuje około 7-8 godzin, by obudzić się rano rześkim i gotowym na nowy dzień.

Cena nocy

Nie sypiasz tyle? Ryzykujesz cukrzycą, chorobami serca, obniżeniem poziomu testosteronu, kłopotami z pamięcią i depresją – wszystkie te problemy częściej dotykają ludzi cierpiących na niedobór snu. Co zatem robić? Zacznij od drobnych zmian w stylu życia (patrz ramki na stronie obok i następnej). Jeśli wprowadzenie tych zmian jest niemożliwe lub nie daje rezultatów, sięgnij po naturalne wspomagacze snu dostępne w aptekach.

Jeśli i one nie przyniosą ulgi, udaj się do specjalisty. Najlepiej psychiatry, bo on zazwyczaj lepiej od lekarza POZ zna najnowsze leki psychotropowe i potrafi ocenić ich moc uzależniającą (różnica między stosowanymi od lat benzodiazepinami a nowoczesnymi lekami jest bardzo duża). I nie mów, że szkoda Ci życia na sen, bo życie w stanie niewyspania jest dużo mniej przyjemne niż mogłoby być, gdybyś regularnie spał jak dziecko.  

 

Bezsenność fot. shutterstock.com

Sen w pigułce bez recepty

Twoja druga linia obrony. Jeśli zmiana stylu życia nie wchodzi w grę, spróbuj się wspomóc naturalnymi środkami, które Cię uspokoją i pomogą zasnąć. Trzecia linia to już wizyta u lekarza i środki na receptę.

Tryptofan

Tryptofan to aminokwas, który ma potwierdzone naukowo działanie nasenne. Jego zaletą jest to, że nie upośledza ani czynności poznawczych, ani motorycznych, czyli nie będziesz miał rano waty w głowie.

Melisa

Wyciąg z liści melisy okazał się skutecznym sposobem na zmniejszenie stanów lękowych u 70% badanych, a u 85% złagodził bezsenność. Uczestnicy badania brali melisę dwa razy dziennie przez 15 dni. Warto spróbować.

Waleriana

Stosowana od tysięcy lat jako środek uspokajający i usypiający.Działa po dłuższym czasie, więc nie zniechęcaj się, jeśli nie zauważysz efektów natychmiast po pierwszym dniu. Nie bierz dłużej niż przez miesiąc z rzędu.

Kava kava

Czyli pieprz metystynowy, jest w Polsce na liście substancji zakazanych. Za granicą kupisz bez problemu. Ma działanie uspokajające i nasenne, ale uwaga: może uszkadzać wątrobę, zwłaszcza w połączeniu z alkoholem.

Lupulina

Mimo nazwy jak z Hogwartu, lupulina nie ma nic wspólnego z magią. To wyciąg z szyszek chmielu, który stosowany jest w leczeniu zaburzeń lękowych i snu już od tysiącleci. Skutecznie i praktycznie bez skutków ubocznych.

Melatonina

Melatonina to hormon, który u człowieka wytwarzany jest w szyszynce. To on właśnie odpowiada za tzw. rytm dobowy, czyli to, kiedy zasypiasz i kiedy się budzisz. Ta w tabletkach pomaga zasnąć i spać mocno. Bierz na godzinę przed snem. 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij