Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Obudź się w formie, czyli jak działa sen i senna inercja

Kolejny poranek z nieprzytomnym wzrokiem. Nie możesz nic znaleźć i już teraz wiesz, że spóźnisz się do pracy. Nie, to nie jest wrodzone lenistwo. Zobacz, jak to się dzieje, że się budzisz, i wykorzystaj tę wiedzę, by wstawać zawsze pełen energii. 

Sen, inercja senna, pobudka

1. Stresujący budzik

Jest czwarta nad ranem. Ty sobie jeszcze smacznie śpisz, śniąc o – powiedzmy – ferrari, a tu powoli podnosi się poziom hormonu stresu – kortyzolu. Od momentu zaśnięcia systematycznie opadał, a teraz znowu rośnie. „Ten moment to początek procesu wybudzania się ze snu” – mówi dr Chris Idzikowski, szef Edinburgh Sleep Centre. Jeżeli chcesz pospać dłużej, np. w sobotę, zadbaj o to, by poziom kortyzolu podczas zasypiania był jak najniższy.

2. Ogrzewanie w górę

Równocześnie ze wzrostem poziomu kortyzolu rośnie też temperatura Twojego ciała. Podczas snu organizm się wychładza. Żeby się obudzić, ciało musi się najpierw rozgrzać, dlatego łatwiej będzie Ci się wstawało, jeśli ustawisz termostat tak, by na godzinę przed pobudką podniósł temperaturę w sypialni o dwa-trzy stopnie.

3. Więcej światła

Światło przebijające się przez zasłony czy żaluzje to dla Twojego organizmu sygnał, że pora przestać pompować melatoninę – hormon „nasenny”. Im ciemniej w pokoju, tym więcej melatoniny będziesz wydzielał i tym mocniej i dłużej spał. Jeżeli masz kłopoty ze spaniem albo śpisz bardzo lekko i byle szmer Cię wybudza, zadbaj o odpowiednio nieprzezroczyste zasłony. Jeśli masz problem odwrotny – zaopatrz się w czasowy włącznik światła, tak by budził Cię nie tylko przeraźliwy dźwięk budzika, ale i łagodne światło.

4. Cała noc na fazie

W ciągu nocy sen ma różną głębokość. Fazy snu głębokiego mają ok. 100 minut, faza płytszego (tzw. REM) około 15 minut. W ciągu siedmiu-ośmiu godzin snu człowiek przechodzi przez 4 do 5 takich cykli. Najlepiej obudzić się w fazie REM, kiedy śpisz płytko. Pocieszające jest to, że im bliżej poranka, tym faza REM się wydłuża i masz większe szanse na obudzenie się bez „kleju” w głowie.

5. Rusz się!

Bardzo chętnie, ale... chwilowo nie potrafię. Znasz to? Gdy śpimy, nasze mięśnie – nie licząc tych odpowiedzialnych za oddychanie – rozluźniają się. W gruncie rzeczy jesteśmy wtedy jak sparaliżowani. Jeżeli budzisz się w środku fazy – zapewne doświadczysz czegoś, co się nazywa inercją senną. Twoje mięśnie potrzebują około 15 minut, by odzyskać normalną sprawność. Nie próbuj więc w tym czasie siadać np. za kółkiem.

6. Zatankuj na starcie

Gdy już zwleczesz się z łóżka i powyciągasz, Twoją pierwszą myślą powinno być (i pewnie jest): jeść! I bardzo dobrze. Jeżeli zjesz solidne śniadanie w ciągu godziny od przebudzenia, aż do południa będziesz miał więcej energii. Zacznij dzień od szklanki ciepłej wody. To spowoduje łagodne nawodnienie po kilkugodzinnym okresie suszy. Dlaczego ciepłej? Żeby nie zmniejszyć tak pieczołowicie wypracowanej przez ciało wyższej temperatury. I za wszelką cenę nie kładź się „jeszcze na chwilkę” do łóżka. Później jeszcze trudniej wstać.  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij