Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

7


OCEŃ
3.3

Mózg: 9 patentów na poprawę pamięci i koncentracji

Dbasz o siebie, uprawiasz sport i dobrze się odżywiasz. Zafunduj więc też szybki trening swojemu mózgowi. Tylko 15 minut ćwiczeń dziennie wystarczy, by poprawić pamięć i koncentrację o 50%. Nie potrzebujesz dodatkowego czasu – wystarczy, że przemontujesz ten, który masz.

Katarzyna Górna-Drzewosz 2015-07-13
mózg fot. shutterstock.com

Każdy rozumie, że czas nie guma i trudno znaleźć dodatkowe 15 minut. Zupełnie wystarczy, jeśli zrobisz małe przemeblowanie: wykorzystasz kilka prostych patentów w tych działaniach, które już wykonujesz każdego dnia. Wybierz ulubiony sposób lub – żeby nie powiało nudą – wykorzystuj każdego dnia inny.  

1. Puść oko

Wystarczy przez 30 sekund wodzić oczyma z jednej strony na drugą, by mózg usprawnił zdolność zapamiętywania! Horyzontalne ruchy gałki ocznej ułatwiają współpracę prawej i lewej półkuli mózgu. Wykonuj wodzenie oczyma z jednej strony na drugą. Potem spróbuj robić gałką oczną ósemki – raz w jedną stronę, raz w drugą.

Takie ćwiczenie warto robić kilkakrotnie w ciągu dnia również ze względu na higienę wzroku. Ćwiczenie nawilża gałkę oczną. Przy komputerze mrugasz 5 razy rzadziej, oczy wysychają i stają się drażliwe.

2. Jedź i słuchaj

Ale tym razem nie muzyki, ale języka obcego. Załatwiasz dwie sprawy. Ćwiczysz na rowerze stacjonarnym i szkolisz język obcy. "Języka uczymy się nie tylko poprzez tłumaczenie słów, ale poprzez dźwięk, ton, czyjeś intencje" – wyjaśnia Jakub Avenarius, lektor języka angielskiego.

Z melodii języka możesz sporo zrozumieć. W tym czasie angażujesz swój mózg bardziej niż tłumacząc ze słownika, bo uruchamiasz kojarzenie i wnioskowanie.

3. Googluj

Mózg szczególnie pobudza wyszukiwanie różnego rodzaju informacji w sieci. Dlatego właśnie jak najczęściej używaj wyszukiwarek – gimnastykuj szare komórki, szukając jak najtrafniejszych haseł wywoławczych.

Badania naukowe dowiodły, że już kilka dni takich aktywnych poszukiwań sprawi, że partie mózgu odpowiedzialne za podejmowanie decyzji uaktywnią się, a Ty poczujesz się sprawniejszy intelektualnie. Teraz już Twój szef nie ma argumentów, by zabronić Ci szperania w sieci!

neurony w mózgu fot. Sergey Nivens, 2015, shutterstock.com

4. Gra w skojarzenia

Raz w tygodniu zrób sobie przerwę od telewizji. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że wiele z ogólnej wiedzy o świecie nie stracisz. W tym czasie zagraj w skojarzenia. Sam albo w parze.

Najprostsza gra polega na tym, że piszesz na kartce pierwsze słowo, np. rower. I chowasz notatkę. Potem dopowiadasz (lub dopowiadacie) wszystko, co się z rowerem kojarzy: jazda, koła, ciepło itd. Zabawa powinna trwać około 15 minut.

Ciekawe, czy na końcu będziesz pamiętał słowo wyjściowe? Ta prosta gra mocno pobudza wyobraźnię, a z drugiej strony wprowadza w stan odprężenia bardziej niż kwadrans na wiadomości.

5. Oddychaj przeponą

Mózg bywa niedotleniony prawdopodobnie również dlatego, że nie umiesz dobrze oddychać. Oddychanie to proces mimowolny i z tego powodu często zaniedbywany. Zbyt płytki oddech nie pozwala dostarczać odpowiedniej ilości tlenu, zbyt głęboki utrudnia przyswajanie na poziomie komórkowym.

Efekt? Słaba koncentracja i zmęczenie. Oddychaj przeponą. Nabieraj powietrze powoli nosem, tak by brzuch (a nie klatka piersiowa) zrobił się jak balon. Potem powoli wypuść.

6. Prasówka

Zwykle czytasz o poranku doniesienia gospodarcze? Jutro zrób sobie od nich przerwę. W czasie kwadransa prasowego zapoznaj się z nowinkami technologicznymi. To nic, że zrozumiesz jakieś 30%. Lawrence Katz i Manning Rubin w swojej książce pt. "Zachowaj sprawność umysłu" piszą, że pod wpływem przyzwyczajeń zaczynasz działać mechanicznie, a nie kreatywnie.

"Tymczasem niewielkie zmiany w codziennych nawykach zmuszają komórki nerwowe do tworzenia między sobą dodatkowych połączeń" – wyjaśnia Piotr Wilczyński.

mózg fot. agsandrew, 2015, shutterstock.com

7. Myj zęby lewą ręką

Oczywiście, jeśli jesteś praworęczny. Przyjrzyj się, jak wiele rzeczy wykonujesz nawykowo: włączasz ekspres, uruchamiasz golarkę, sięgasz po garnitur. Co się dzieje, gdy coś pokrzyżuje Ci plany? Na przykład zabranie chwilowo wody.

W pierwszym momencie wpadasz w panikę i rzucasz mięsem, by po chwili szybko przeanalizować i znaleźć rozwiązanie. Wtedy Twój mózg wchodzi na wyższe obroty! Przyswajasz nowe informacje. Każde nowe wyzwanie powoduje, że neurony intensywniej współpracują.

8. Mnemointerwały

Wprowadziłeś już do swojego życia jogging 2 razy w tygodniu? Chwalebne. Ale jeśli dodasz do systematycznego biegu kilkuminutowe interwały, w tym samym czasie będziesz również trenować mózg.

Badania w Montreal Heart Institute pokazały, że aktywny trening interwałowy o wysokiej aktywności 2 razy w tygodniu poprawił u 40-letnich mężczyzn funkcje związane z przypominaniem i podejmowaniem szybkich decyzji. Wprowadź interwały, również ćwicząc na siłowni.

Orbitrek

To urządzenie, które łączy 3 treningi: na rowerze, bieżni i stepperze. Zanim wprowadzisz interwały, zrób kilka lżejszych treningów. Dostosuj długość kroku do wzrostu. 

• Interwał na wioślarzu

Bez względu na urządzenie, interwały nie powinny trwać dłużej niż 20 minut – i to w przypadku osób intensywnie trenujących.

9. Neurowspomaganie - dieta mózgu

Ostrygi są bogatym źródłem cynku. Ten pierwiastek poprawia sprawność intelektualną, a w wieku starszym zapobiega rozwojowi demencji. Pieczywo pełnoziarniste, znane głównie z dużej ilości błonnika i dobrego wpływu na wagę, świetnie wpływa też na myślenie. Zawarte w nich foliany biorą udział w budowie czerwonych krwinek.

Te z kolei odpowiadają m.in. za prawidłowy dopływ tlenu, również do mózgu. Włoskie orzechy spośród wszystkich orzechów są najlepszym pokarmem dla Twojego intelektu. Dostarczają witaminę E, która eliminuje nadmiar wolnych rodników tlenowych. Są odpowiedzialne za uszkadzanie tkanek i komórek, również nerwowych. 

MH 05/13

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Polecam Lion's Mane ( Soplówka Jeżowata), Treonian Magnezu, Colostrum (Siara) oraz niesyntetyczną witaminę B dostępne na dietmonderators.com
    ~gosc, 2016-10-21 20:20:07
  • avatar
    zgłoś
    http://www.dietmoderators.com/przewodnikdemencja.html
    ~gosc, 2016-10-21 20:17:52
  • avatar
    zgłoś
    http://www.dietmoderators.com/przewodnikdemencja.html Wśród wielu ziół i suplementów jedynym znanym nam źródłem substancji, które prawdopodobnie pobudzają wydzielanie nerwowego czynnika wzrostu (co może mieć korzystne znaczenie w demencji i chorobie Alzheimera) jest grzyb medyczny soplówka jeżowata (ang. Lion's mane). Podobne (przyczynowe, neuroprotektywne) działanie hamujące rozwój chorób degeneracyjnych układu nerwowego sugerują wyniki badań z użyciem siary krowiej (ang. Colostrum). Niedawno odkryty i badany w czołowym uniwersytecie (MIT) treonian magnezu jest jedynym rodzajem magnezu przenikającego swobodnie barierę krew/mózg i wchłaniającego się dobrze z przewodu pokarmowego. Właściwe ilości magnezu w ośrodkowym układzie nerwowym są bardzo istotne dla jego prawidłowego funkcjonowania. Dotychczasowe badania na zwierzętach pokazują korzystny wpływ treonianu magnezu na pamięć i zdolności poznawcze (kognitywne). Dobre naturalne źródło witamin z grupy B (jakim jest na przykład Vitamin B Complex CODE RAW - produkt firmy Garden of Life) wpływa korzystnie na pracę ośrodkowego układu nerwowego. Najbardziej korzystne może być jednoczasowe branie wszystkich powyższych ziół i suplementów. Jakkolwiek przyczynę demencji najwyraźniej z (powyżej wymienionych preparatów) - naszym zdaniem - adresuje soplówka jeżowata (Lion's mane) i Colostrum (siara krowia).
    ~gosc, 2016-10-21 20:16:53
  • avatar
    zgłoś
    Ja na lepsze zapamiętywanie stosowałam kwasy EPA i DHA, więcej o tym poczytacie pod tym adresem: http://arturtopolski.pl/zapamietywanie-mozg-domowe-metody/
    ~wallping, 2016-08-25 20:50:06
  • avatar
    zgłoś
    nie wiem czy jesteśscie wkręceni w temat aury i cieków wodnych np. Ale u mnie problem z koncentracją skończył się po poprawie energii pokoju. Kupiłem harmonizator stacjonarny firmy Creatos. Jestem wyciszony, łatwiej zasypiam. 
    palka32, 2016-07-07 13:30:05
  • avatar
    zgłoś
    Ja bym chyba bardziej podkreślił aktywność fizyczną i dotlenianie mózgu i większy nacisk bym też położył na dietę. Produktów, które pozytywnie wpływają na nasz mózg jest więcej - chociażby orzechy :) Warto też ogólnie dbać o kondycję i uzupełniać braki organizmu, które powstają wskutek treningu - ja na przykład dużo ćwiczę, więc uzupełniam braki pijąc wodę i biorąc Colostrum Immune żeby przyspieszyć regenerację mięśni i nadrobić braki glikogenu w organizmie. Po takim wysiłku zdecydowanie lepiej idzie mi wszelka praca umysłowa - więc jeśli mam jakieś kreatywne zadanie do pracy, to zabieram się za nie po dłuższym bieganiu albo pełnym treningu na siłowni :)
    robi, 2016-03-31 13:26:23
  • avatar
    zgłoś
    Dbasz o siebie, uprawiasz sport i dobrze się odżywiasz. Zafunduj więc też szybki trening swojemu mózgowi. 15 minut ćwiczeń dziennie wystarczy, by poprawić pamięć i koncentrację o 50%. Nie potrzebujesz dodatkowego czasu ? przemontuj ten, który masz.<br /><br /><a href="/zdrowie/9-patentow-na-poprawe-pamieci-i-koncentracji,5099,1"></a>
    Mens Health, 2015-07-09 09:20:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij