Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Kontuzje bioder - 6 najczęstszych przypadków

Kuliste głowy kości udowych są wciśnięte w dopasowane do nich panewki w miednicy. Powierzchnie stawu pokryte są gładką chrząstką. Mięśnie, więzadła i ścięgna zapewniają temu układowi stabilność i ograniczają zakres ruchu. Niestety, czasami coś się psuje. Oto najczęstsze problemy z biodrami. 

Zdrowe biodra

1. Naciągnięcie

Czasami, gdy wykonujesz gwałtowny, dynamiczny ruch, dochodzi do naciągnięcia lub naderwania włókien mięśniowych i później każdy ruch nogą wywołuje ból. Rozwiązanie? Zazwyczaj kilka dni odpoczynku i zimne okłady wystarczają.

2. Tendinopatia

Gdy trenujesz zbyt intensywnie, może dojść do uszkodzenia ścięgien łączących mięśnie pośladkowe z kością biodrową. W rezultacie odczuwasz ból podczas chodzenia, wchodzenia po schodach, a także wtedy, gdy położysz się na chorym biodrze. Zapobieganie: wzmocnij mięśnie odwodzące biodra.

3. Zapalenie kaletek

Kaletka przypomina nieco amortyzującą poduszkę wypełnioną cieczą.
W stawie biodrowym jest kilka kaletek – gdy dochodzi do ich zapalenia, ból najpierw jest ostry, a później rozlany. Zapaleniu kaletek sprzyja długotrwałe, powtarzalne obciążenie, np. długie biegi po twardej powierzchni.

ZOBACZ KONIECZNIE: Jak uniknąć kontuzji na siłowni

4. Uszkodzony obrąbek stawu

Obrąbek stawu to trójkątna struktura, zbudowana głównie z chrząstki, pogłębiająca panewkę stawu – coś w rodzaju ochronnego kołnierza wystającego z panewki i obejmującego głowę kości udowej. Gdy wykonujesz ćwiczenia wymagające zginania stawu do granic jego zakresu (np. głębokie przysiady), może dojść do uszkodzenia obrąbka, a jego naprawa może wymagać interwencji chirurgicznej. Jeśli więc jakieś ćwiczenie powoduje ból stawu, lepiej go unikaj lub przynajmniej zmniejsz intensywność.

5. Zwyrodnienie

Wyściełająca staw chrząstka ściera się z czasem, ale może też zostać uszkodzona wcześniej – zwłaszcza gdy masz nadwagę, miałeś kontuzję biodra albo intensywnie trenujesz biegi długodystansowe. Żeby zadbać o stawy – spróbuj swoich sił w nordic walking. Skandynawskie badania wykazały, że chodzenie z kijkami wzmacnia stawy, ale obciąża je w minimalnym stopniu.

6. Dysplazja

Ból bioder może być też skutkiem nierozpoznanej dysplazji, czyli nieprawidłowej budowy anatomicznej stawu biodrowego – panewka jest zbyt płytka. Naprawa takiego biodra wymaga interwencji chirurga. 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij