Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Kontuzja: 4 zasady rekonwalescencji

W ostatnim czasie często przydarzają Ci się kontuzje? Może to świadczyć o tym, że masz jeszcze jakieś stare, nie do końca doleczone urazy. Oto 4 proste zasady rekonwalescencji, które pozwolą Ci szybko zapomnieć o starych kontuzjach i uodpornić się na nowe.

2015-04-14
facet z hantlami fot. racorn, shutterstock.com

1. Regeneruj

Uraz konkretnego stawu znacznie zmniejsza zakresu jego ruchu, a to tylko powoduje dalsze problemy w innych miejscach Twojego organizmu.

Na przykład kontuzja stawu biodrowego bardzo często powoduje bóle pleców i stawów kolanowych. Ochraniaj te miejsca poprzez delikatny masaż miejsc sąsiadujących z kontuzjowanym miejscem.

Wystarczy, żebyś robił tak 3 razy po 30 sekund czterokrotnie w ciągu dnia, by zauważyć widoczne efekty. Podczas masażu staraj się lekko poruszać kontuzjowanym stawem.

2. Buduj

Nie bądź niecierpliwy i nie wracaj za szybko do normalnego treningu. Rób to raczej krok po kroku. Zanim zaczniesz trenować pełną parą, staraj się najpierw rozruszać mięśnie sąsiadujące z kontuzjowanym stawem.

Jeśli problemem było na przykład kolano, usiądź z wyciągniętymi przed siebie nogami i rytmicznie napinaj i rozluźniaj mięśnie ud.

Wzmacniając je, zyskujesz pewność, że Twoje kolana w trakcie robienia przysiadów ze sztangą będą miały pełną ochronę (mięśnie – dwugłowy i czworogłowy uda – stabilizują staw kolanowy).

3. Wzmocnij

Lepsze samopoczucie i brak bólu kontuzjowanego miejsca nie jest jeszcze wystarczającym dowodem na to, że jesteś gotowy na powrót do gry.

Jeśli trenujesz piłkę nożną, koszykówkę czy jakąkolwiek inną dyscyplinę kontaktową, skup się na początku na poprawie tych elementów, które nie wymagają kontaktu z innymi zawodnikami.

Zmniejszysz w ten sposób ryzyko odnowienia się kontuzji przez przypadkowe starcie z kolegą z drużyny. W trakcie treningu nigdy nie lekceważ bólu – to znak, że nie wszystko jest wyleczone i czas zrobić przerwę.

4. Zapobiegaj

Gdy ból minie na dobre, możesz wróć na siłownię, do normalnego treningu z obciążeniem. Trenuj jednak na początku nie więcej niż dwa, trzy razy w tygodniu. Skup się na poprawie swoich słabszych stron i staraj się zwiększyć ilość ćwiczeń angażujących duże grupy mięśni.

Bądź cierpliwy. Zacznij od obciążeń, które będą połową tego, co wykonywałeś przed kontuzją. Powrót do formy sprzed kontuzji zajmie Ci na pewno więcej czasu niż tydzień.

MH 02/11

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W ostatnim czasie często przydarzają Ci się kontuzje? Może to świadczyć o tym, że masz jeszcze jakieś stare, nie do końca doleczone urazy. Oto 4 proste zasady rekonwalescencji, które pozwolą Ci szybko zapomnieć o starych kontuzjach i uodpornić się na nowe.<br /><br /><a href="/zdrowie/Kontuzja-4-zasady-rekonwalescencji,6429,1"></a>
    Mens Health, 2015-04-14 22:08:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij