Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
4.2

Kolano: staw do zadań specjalnych

Kolano ma trudne zadanie do wykonania: jest narządem ruchu, utrzymuje ciężar ciała i ma działać jak amortyzator. Odpowiednio traktowane odwdzięczy się całymi latami bezawaryjnej pracy. Jak z nim współpracować, żeby nigdy w bolesny sposób nie protestowało?

Adam Cairns, Aldona Mioduszewska 2009-09-28
fot. jordache 2009/shutterstock.com

Co trzeci pacjent zgłaszający się do ortopedy ma problemy z kolanami. Bo kolano to jedna z najbardziej skomplikowanych konstrukcji organizmu, która - by działać bez szwanku przez lata - wymaga odrobiny uwagi.

Kolano - najbardziej pracowity staw w organizmie

Jego szczególna podatność na urazy wynika z faktu, że jest przeznaczony przede wszystkim do chodzenia, a obciążany wszelkimi możliwymi sportami, jakie jest w stanie wymyślić człowiek. Poza tym, więzadeł kolanowych nie można chronić z przyczyn biomechanicznych - jest to staw, który z jednej strony musi być bardzo stabilny, bo jednym z jego głównych zadań jest utrzymywanie naszego ciała w pozycji pionowej, z drugiej natomiast powinien być również mobilny, by umożliwić nam wykonywanie wszystkich czynności, do których angażujemy go na co dzień: chodzenia, biegania, skakania, kucania, uprawiania sportów, wchodzenia po schodach itd. Dlatego nazywany jest "koszmarem inżyniera".

Ochrona kolan na 9 sposobów

 1.


Jedz śniadania

Według American Heart Association, osoby, które jedzą śniadania, są aż o 40% mniej narażone na otyłość, gdyż do 3 godzin po wstaniu uaktywniają swój metabolizm i lepiej spalają kalorie. A nadwaga to problem dla łąkotek, amortyzujących tarcie kości udowej o piszczel - im większy nacisk, tym szybciej się ścierają. Np. przy wchodzeniu po schodach obciążenie kolan jest czterokrotnie większe niż przy chodzeniu po płaskiej powierzchni. Jeśli masz 10 kg nadwagi, Twoje kolana muszą już unieść dodatkowych 40.

 2.


Rozgrzewaj się


Tak jak nierozgrzany silnik jest narażony na większe zużycie, ze względu na pracę niemal na sucho (tarcie metalu o metal), tak i nierozgrzane stawy nie mają wystarczającej ochrony w postaci mazi stawowej, która łagodzi tarcie i chroni przed zbytnim naciskiem kości na kość.

Dr Grzegorz Świsulski, specjalista ortopeda: "Właśnie po to natura stworzyła torebkę stawową, by wypełniająca ją maź, przemieszczając się, amortyzowała i chroniła staw przed zwyrodnieniem wynikłym z uszkodzeń mechanicznych". Rozgrzewkę potraktuj więc jak konieczną prewencję. W przeciwnym razie możesz doprowadzić do przerwania torebki i wysięku lub do naderwania mięśni.

 3.


Pożegnaj wieprz-maca

Co za dużo to niezdrowo. Tych, którzy przesadzają z konsumpcją (zwłaszcza mięsa i używek), może spotkać los wielu władców, którzy cierpieli na tę chorobę. Mowa o dnie moczanowej, zwanej kiedyś chorobą bogaczy. To nawracające ostre zapalenie stawów (zwłaszcza palucha u nogi i stawu kolanowego), wywołane odkładaniem się w ścięgnach i więzadłach kryształów moczanowych. Wytrącają się one przy nadmiernym stężeniu kwasu moczowego we krwi (norma u mężczyzny to ok. 7mg/0,1 l), jednego z produktów przemiany materii.

"Zaburzenia przemiany kwasu moczowego powoduje, poza genetyką, niewłaściwa dieta, w której rolę winowajców pełnią purynowe związki zasadowe, zawarte głównie w wieprzowinie, kofeinie i teobrominie (składnik kakao) oraz alkoholu" - wyjaśnia dr Grzegorz Świsulski.

1 2 3
STRONA 1 z 3

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś

    Marcin, 2011-12-12 00:45:07
  • avatar
    zgłoś
    porshe - zgadza się to co napisałeś odnośnie trzech warunków, które są niezbędne, aby bieganie nie szkodziło stawom kolanowym.Od siebie dodam tylko, że na stronie polskiej edycji Runner's World był kiedyś ciekawy artykuł w którym opisano badania na dużej liczbie ochotników dotyczące problemów ze stawami kolanowymi.Badanych podzielono na dwie grupy - tych którzy biegali kilka razy w tygodniu na umiarkowane dystanse i to przez wiele lat oraz tych, którzy prowadzili siedzący tryb życia, nie biegali, a poza tym nawet mało chodzili.Okazało się, że pierwsza grupa badanych nie miała praktycznie żadnych problemów ze stawami kolanowymi w porównaniu z grupą kontrolną, która prowadziła siedzący tryb życia.Zatem wniosek płynie z tego jeden - jeżeli tygodniowo pokonuje się umiarkowane odległości, biega się po miękkiej nawierzchni, np. po żużlu na jakimś boisku szkolnym oraz używa się do biegania odpowiednich butów, to nie ma się problemów z kolanami nawet do późnej starości w przeciwieństwie do osób, które praktycznie nie mają ruchu i przez większość dnia siedzą, bo ci ludzie mogą mieć problemy z kolanami w stosunkowo młodym wieku.Przy okazji mam pytania:Jaki wpływ na stawy kolanowe ma to, że ktoś ćwicząc na siłowni uzyskał przyrost mięśni rzędu 40 kg (np. od 60 do 100 kg) i oczywiście pod warunkiem, że w większości są to same mięśnie, a nie tłuszcz oraz, że ten ktoś robi przysiady ze sztangą z ciężarem rzędu 200 kg (nie licząc ciężaru ciała ok. 100 kg) ??Czy trenowanie dwuboju, albo trójboju siłowego spowoduje problemy z kolanami po 50-ce ??Np. Mistrz Świata w 3-boju Daniel „Żubr” Grabowski – NIE używa pasa do treningów przysiadów RAW (czyli bez sprzętu). Od kiedy nie używa pasa, jest silniejszy (zrobił przysiad z ciężarem 445 kg – słownie: czterysta czterdzieści pięć kilogramów!).
    ~LilPeneros, 2011-12-06 16:29:02
  • avatar
    zgłoś
    z dną moczanową w kolanie to ostro 'pojechaliście' ale reszta się zgadza. Szczególnie podobało mi się zwrócenie uwagi na STD i anginy. Generalnie niestety najważniejszej rady zabrakło:nigdy nie obciążaj stawów nadmiernie (np. poprzez bieganie, otyłość, noszenie ciężkich rzeczy w plecaku etc).Rozumiem, że pismo profilowane pod sport i zdrowy tryb życia nie może 'strzelić sobie w kolano' mówiąc czytelnikom przy biegali mniej lub wcale (generalnie zysk z biegania jest dużo większy niż posiadanie zdrowych kolan ale nadwagi), jednak trzeba być uczciwym.Kolana w bieganiu nie uszkadzają się tylko w wypadku, gdy spełnione są te trzy warunki1) osoba biegająca nie jest otyła, dokonała rozgrzewki, nie ma żadnych problemów z układem ruchu, jest zbudowana symetrycznie, nie ma na sobie dodatkowych obciążeń2) stosuje specjalnie przystosowane do biegania buty o podeszwie amortyzowanej3) biega po specjalnych, miekkich nawierzchniachJeśli wystąpią jakiekolwiek odchyły od powyższych warunków to praktycznie zawsze stwierdzano uszkodzenie kolan.Dlatego też często lepszym sposobem na ruch jest zachęta do pływania - wtedy stawy kolanowe i biodrowe 'nie zużywają się', ale mają też często problem z 'nadmierną ruchomością'.Tyle.
    porshe, 2009-09-29 19:23:21
  • avatar
    zgłoś
    Interesujący artykuł, chętnie przeczytałbym podobny odnośnie stawu skokowego.
    Imperator, 2009-09-29 00:35:01
  • avatar
    zgłoś
    Kolano ma trudne zadanie do wykonania: jest narządem ruchu, utrzymuje ciężar ciała i ma działać jak amortyzator. Odpowiednio traktowane odwdzięczy się latami bezawaryjnej pracy. Jak z nim współpracować, żeby nigdy w bolesny sposób nie protestowało?
    Mens Health, 2009-09-28 14:48:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij