Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
3.9

Kac: 8 zasad walki z syndromem dnia wczorajszego

Zdarza Ci się z pełną determinacją realizować hasło "alkohol Twój wróg, więc lej go w pysk"? Cóż, na przyszłość doradzamy umiar oraz przygotowanie do obrony przed nieuchronnym odwetem "wroga". Oto strategia, dzięki której skutki picia alkoholu nie będą tak bolesne.

Piotr Pflegel 2015-06-19
kac fot. KieferPix,2015, shutterstock.com

Ból rozsadzający czaszkę, przekrwione i podpuchnięte oczy, mdłości i zawroty głowy, gdy tyko próbujesz przybrać pozycję pionową. Samopoczucie fatalne. Samoocena też w okolicach dna...

Doprowadź się do stanu używalności!

Zasada 1: zapobiegaj

Im wcześniej zaczniesz myśleć o kacu, tym większe masz szanse na jego uniknięcie, a przynajmniej na w miarę miękkie lądowanie. Po pierwsze, świadomość koszmaru, jaki Cię czeka, może Cię powstrzymać przed piciem.

To byłoby rozwiązanie najzdrowsze i najmniej bolesne, ale nie ma się co oszukiwać - nawet wspomnienie najgorszego przebudzenia niewielu powstrzymuje.

Dlatego pozostaje odpowiednio przygotować się do wojny z kacem. Oto 3 rzeczy, które musisz zrobić, żeby zminimalizować bolesne skutki picia już na starcie imprezy:

Nigdy nie pij na pusty żołądek. Im będziesz miał więcej jedzenia, tym dłużej alkohol będzie w żołądku i tym lepiej zostanie rozłożony.

Jeśli tylko masz wybór, pij jasne alkohole. Im ciemniejszy trunek, tym bardziej boli głowa. Odpowiedzialne za to są garbniki i domieszka alkoholu metylowego (jest go niewiele, ale jednak!).

W trakcie imprezy pij również tzw. płyny obojętne, czyli soki, wodę, herbatę. Im więcej płynów wypijesz, tym mniej będziesz odwodniony następnego dnia.

fot. Africa Studio 2014/shutterstock.com

Zasada 2: śpij w bezpiecznej pozycji

Jeżeli, kładąc się do łóżka, masz choć resztki świadomości, pamiętaj, by położyć się na brzuchu. Alkohol, zwłaszcza w połączeniu z innymi używkami, osłabia odruchy, przez co wielu ludzi zmarło w wyniku zachłyśnięcia się wymiocinami.

Kwaśna treść żołądka, dostając się do tchawicy i oskrzeli, powoduje ich obkurczenie i taki delikwent się dusi. Leżąc na brzuchu lub na boku, zmniejszasz ryzyko zachłyśnięcia.

Zasada 3: broń się przed odwodnieniem

Alkohol odwadnia organizm, ma bowiem działanie diuretyczne, jak leki na nadciśnienie, co zaburza gospodarkę elektrolitową - jesteś jak akumulator, który ma za mało elektrolitu.

Po nadużyciu podstawową potrzebą jest uzupełnienie płynów. Zanim zaśniesz snem sprawiedliwego po powrocie z imprezy, wypij wodę mineralną lub - jeszcze lepiej - sok pomarańczowy.

Jeżeli tego nie zrobiłeś, bo nie bardzo pamiętasz, jakim cudem trafiłeś do sypialni, tuż po przebudzeniu wypij wodę, najlepiej niegazowaną, żeby nie drażnić i tak już zmęczonego żołądka.

Uzupełniaj płyny cały dzień. Niezłym rozwiązaniem są napoje izotoniczne dla sportowców. One jeszcze szybciej przywracają równowagę elektrolityczną. Niestety, na kacu ich smak często odrzuca.

piwo fot. Valentyn Volkov, 2015, shutterstock.com

Zasada 4: nie dopuść do hipoglikemii

Alkohol, przedzierając się przez Twój organizm, zaburza produkcję cukrów. W rezultacie ostre picie wystawia Cię na ryzyko hipoglikemii, czyli niedoboru cukrów.

Glukoza jest podstawowym paliwem dla mózgu, dlatego właśnie na kacu czujesz się dziwnie, jesteś zmęczony, ospały, drżą Ci ręce i ciężko Ci się skoncentrować. Uzupełnij poziom cukrów np. kilkoma łyżeczkami bogatego we fruktozę miodu albo sokiem pomidorowym.

Według badań amerykańskiej Narodowej Fundacji ds. Bólu Głowy, kilka łyżeczek miodu bezpośrednio przed spożyciem alkoholu albo po jego wypiciu może zdecydowanie złagodzić objawy kaca.

Zasada 5: minimalizuj ból głowy

Ból głowy uleczy odpowiednia tabletka. Łatwo powiedzieć, ale jak ją przyjąć, kiedy sama myśl o przełknięciu czegoś twardego powoduje odruch wymiotny?

Jeśli nie jesteś w stanie przełknąć nic stałego, sięgnij po rozpuszczalne tabletki, np. aspirynę lub ibuprofen. Niewskazane są natomiast środki zawierające paracetamol, ponieważ dodatkowo obciążają wątrobę.

A skoro już mowa o tabletkach, to nie od rzeczy byłyby też witaminy C i B. Musujący magnez pomoże Ci pozbierać myśli i zmniejszy drżenie kończyn.

whisky fot. shutterstock.com

Zasada 6: powstrzymaj nudności

Jeżeli po wypiciu szklanki wody po chwili czujesz nudności i musisz lecieć do toalety, żeby oddać muszli to, co przed chwilą wypiłeś, musisz się niestety uzbroić w cierpliwość. Nie pij łapczywie (wiemy, jak trudno oderwać usta od szklanki!), staraj się najpierw pić małymi łyczkami.

Tym, którzy nie lubią wody, pomaga letnia herbata z cytryną, posłodzona miodem. Nudności złagodzić może też drobna przekąska, np. rodzynki, a nawet drobne kęsy suchego chleba.

Zasada 7: jedz ostrożnie

Kiedy już opanujesz odruch wymiotny, spróbuj zjeść lekki posiłek. Niezłym rozwiązaniem jest rosół, ale jeśli nie masz akurat gotowego rosołu, niezła będzie też jajecznica. Posolona - pomoże Ci zatrzymać wodę w organizmie.

Zasada 8: zamaskuj odór alkoholu

Mimo wyszorowania zębów wciąż czujesz nieprzyjemny zapach trawionego alkoholu? Pomoże Ci wypicie dwóch szklanek soku z różowych grejpfrutów - zawierają bowiem substancję, która wzmaga wydzielanie przez wątrobę enzymów metabolizujących alkohol. Im szybciej zaś alkohol zostanie rozłożony, tym prędzej rozwieje się jego odór.

Zobacz także: Trzeźwym okiem, czyli co się z Tobą dzieje po trzecim, piątym i kolejnym drinku.

MH 01/06

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij