Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.1

Jak rzucić palenie papierosów i wrócić do formy? [Poradnik]

Pewnie nie wiedziałeś, ale Twój organizm zacznie się naprawiać już w kilka minut po ostatnim wypalonym papierosie. Co jeszcze dobrego Cię czeka, gdy zdecydujesz się wreszcie definitywnie rozstać z fajkami? Sprawdź, jak rzucić palenie już dziś i wróć do formy, w jakiej nie byłeś od lat.

Piotr Pflegel 2015-09-03
Jak rzucic palenie fot. shutterstock.com

W męskim świecie najsilniejsze są argumenty racjonalne, dlatego gdy uświadomisz sobie, ile tracisz paląc, rzucanie pójdzie Ci łatwiej. I nie oszukuj się: nie ma czegoś takiego, jak palenie okazjonalne. To sytuacja zero-jedynkowa. Albo się pali, albo nie.

"Nazywaj rzeczy po imieniu, a zmienią się w okamgnieniu" – śpiewa zespół Raz Dwa Trzy. Ty też spójrz prawdzie w oczy, nazwij się palaczem, zrób rachunek zysków i strat (podobnie jak nasz redaktor - zobacz, co jego przekonało, ze warto rzucić palenie) i… wreszcie przestań palić. 

Korzyści z rzucenia palenia

Potraktuj swój nałóg metodą kija i marchewki. Zacznijmy od marchewki: Wystarczy zgasić ostatniego papierosa, żeby organizm zaczął się sam regenerować. Jeśli paliłeś rzadko, już po roku Twoje ciało będzie jak nowe.

1. Po 20 minutach

Tętno wraca do normy. Możesz tego nie zauważać, ale nikotyna sprawia, że Twoje tętno przyspiesza. Jeśli palisz regularnie, ono jest regularnie przyspieszone. Jednak wystarczy zatrzymać dostawy nikotyny, by serce zwolniło.

2. Po 6 godzinach

Więcej tlenu we krwi. Kilka godzin po odstawieniu ostatniej fajki poziom tlenku węgla, który utrudniał transport życiodajnego tlenu, spada o 75%, a nikotyny aż o 90% i Twoje serce nie musi już pracować na wysokich obrotach, żeby dostarczyć tlen do wszystkich części ciała.

3. Po 24 godzinach

Wraca węch i smak. Twoje zmysły, dotychczas przytłumione wpływem papierosów, zaczynają się wyostrzać. Potrawy smakują lepiej, Twoja dziewczyna pachnie piękniej. Jest Ci łatwiej wąchać, bo oskrzela się rozluźniają, i łatwiej Ci się oddycha.

4. Po 6 tygodniach

Przestajesz kaszleć. Mniej więcej miesiąc (czasem krócej, czasem dłużej) po rzuceniu ten męczący kaszel palacza znika. Nie czujesz też zapchanego nosa. Poprawia się także wydolność płuc. Łatwiej Ci się oddycha i schody już Cię nie przerażają.

5. Po 3 miesiącach

Seks jest lepszy. Palenie papierosów powoduje kłopoty z erekcją. Na szczęście, mniej więcej po 90 dniach od rzucenia aż 75% tych, którzy wcześniej nie potrafili postawić na baczność swojego najlepszego przyjaciela, odczuwa zdecydowaną poprawę.

6. Po roku

Wyglądasz młodziej. Ryzyko zachorowania na serce zmniejsza się o połowę w stosunku do tego, jakie było, gdy paliłeś. Twoja skóra nabrała kolorów, a zmarszczki nie są już tak głębokie.

papierosy, palenie fot. shutterstock.com

7. Po kilku latach

Jesteś jak nowy. Ryzyko raka płuc maleje o połowę. Po 15 latach zawał grozi Ci już tylko tak, jak nigdy niepalącym rówieśnikom. Jeśli rzucisz fajki przed 35. rokiem życia, ryzyko przedwczesnej śmierci w końcu spadnie do takiego poziomu, jakbyś nigdy nie palił. 

Palenie papierosów - jakie straty powoduje?

Brzydki zapach z ust, pożółkłe palce i worki pod oczami oraz dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych puszczone z dymem to najmniejsze z problemów palaczy. Stawka jest dużo wyższa.

Wielu palaczy okazjonalnych jest święcie przekonanych, że te ostrzeżenia dotyczą głównie nałogowców. Niestety, już od 1 do 14 papierosów dziennie powoduje, że ryzyko zachorowania na raka płuc wzrasta ośmiokrotnie, a skóra takiego palacza traci elastyczność i staje się szarożółta. 

Palacze nałogowi zapadają na niego aż 21 razy częściej. Rzadko się o tym mówi, ale oprócz nowotworu płuc grozi Ci też rak jamy ustnej. Według statystyk jeden na pięciu palaczy w końcu się go doczeka. Mało?

Papierosy okradają Cię z jedzenia. W jaki sposób? Ograniczając przyswajanie witamin i mikroelementów. Każda wypalona fajka ograbia Cię np. z 25 mg witaminy C (czyli mniej więcej z jednej mandarynki) i sporej dawki witaminy D, która jest niezbędna dla zdrowia Twojej skóry, kości i prawidłowego działania układu odpornościowego.

Miłośnicy nikotyny dłużej też dochodzą do siebie po urazach. Średnio całkowity powrót do zdrowia po kontuzji zajmuje im aż 6 tygodni dłużej niż tym, którzy nie palą. 

Program naprawczy, czyli jak rzucić palenie - poznaj domowe sposoby!

Żeby łatwiej rzucić fajki i odbudować zniszczenia w organizmie, potraktuj to jak remont mieszkania. Im lepiej się przygotujesz, tym sprawniej pójdzie i Twój dom będzie w lepszym stanie. Oto Twoje narzędzia.

Jak rzucić palenie i wrócić do formy? fot. shutterstock.com

1. Przygotuj się na walkę

Jeśli przez lata dostarczałeś organizmowi dawek nikotyny, odstawienie będzie dla niego gwałtownym szokiem, więc zareaguje buntem. Spodziewaj się następujących objawów: przez 48 godzin możesz czuć zawroty głowy. Przez tydzień mieć kłopoty ze snem. Dwa tygodnie będzie Ci trudno skoncentrować na pracy, ale już po tym czasie zniknie głód nikotynowy.

Przez miesiąc możesz odczuwać obniżenie nastroju, zmęczenie i rozdrażnienie. Równie długo rzucających palenie często dręczą też zaparcia. Dwa do trzech miesięcy będziesz także odczuwał wyraźnie zwiększony apetyt. Musisz o tym wiedzieć, żeby nie być zaskoczonym i nie spanikować.

2. Napraw tętnice

Według British Heart Foundation, najlepszym suplementem odwracającym skutki zwężenia tętnic jest tauryna. Znajdziesz ją w rybach, ale prostszym sposobem jest suplementacja. Łykaj 1,5 mg tauryny codziennie przez dwa miesiące.

3. Jedz żurawinę

Dym i zawarte w nim szkodliwe substancje atakują najpierw oskrzela i płuca, bo tamtędy wnikają do organizmu. Dlatego musisz rozpocząć renowację komórek właśnie w tym rejonie. Świetnie nada się do tego żurawina. W każdej postaci. Badania na University of Miami wykazały, że substancje zawarte w żurawinie (antocyjanidy) spowalniają rozwój raka płuc i "naprawiają" uszkodzone komórki.

4. Przygotuj zapasy

Jak pisaliśmy powyżej, przez dwa-trzy miesiące będziesz miał zwiększony apetyt. Zawczasu więc przygotuj sobie zapas niskokalorycznych przekąsek. Jeśli nie będziesz miał takiej puli ratunkowej, najprawdopodobniej skusisz się na batona, chipsy albo coś równie tuczącego. A jeśli zaczniesz tyć, będziesz chciał wrócić do palenia.

MH 11/13

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wiesz, że Twój organizm zacznie się naprawiać już w kilka minut po ostatnim papierosie? Co jeszcze dobrego Cię czeka, gdy zdecydujesz się wreszcie rozstać z fajkami? Sprawdź, rzucając palenie już dziś, i wróć do formy, w jakiej nie byłeś od lat.<br /><br /><a href="/zdrowie/Jak-rzucic-palenie-papierosow-i-wrocic-do-formy,5383,1"></a>
    Mens Health, 2015-09-23 15:32:30
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij