Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ

Jak nie dać się grypie? Profilaktyka to słowo klucz

Choć dawno już przestała być śmiercionośnym wirusem, nadal może skutecznie uprzykrzyć nam życie. W zimie jesteś prawie 20 razy bardziej narażony na złapanie grypy niż w lecie. Zobacz, jak przetrwać nadchodzącą ofensywę wirusów. 

2011-10-01
Grypa: Twój plan walki z chorobą fot. bikeriderlondon 2015/shutterstock

Poczynając od września, liczba zachorowań na grypę co roku rośnie, by w okolicach końca lutego i początku marca osiągnąć szczyt, a potem powoli opadać. Na nasze, mężczyzn, nieszczęście, chorujemy na grypę częściej niż kobiety.

 

Na ławie oskarżonych jak zwykle zasiada testosteron. To on daje nam mięśnie i każe uganiać się za kobietami, ale jednocześnie wystawia nas na pastwę wirusów, w tym grypy. „Komórki układu immunologicznego wystawione na działanie testosteronu są mniej skuteczne w zwalczaniu infekcji” – wyjaśnia dr Sabra Klein z Johns Hopkins School of Public Health.

To ewolucja jest odpowiedzialna za to, że mężczyzna jest nie tylko płcią brzydszą, ale i bardziej chorowitą. Na szczęście mamy też mózgi i zdolność przewidywania. Tym razem, uzbrojony w wiedzę z MH, nie dasz się zaskoczyć i przetrwasz atak grypy bez jednego kichnięcia.

Bez nerwów

Zmniejszysz ryzyko zagrożenia, dodając do arsenału środków ochronnych trening siłowy. Badania opublikowane w piśmie „Medicine & Science in Sports & Exercise” wykazały, że 60-80 minut intensywnych ćwiczeń siłowych tygodniowo zmniejsza ryzyko chorób górnych dróg oddechowych o 34%.

Krótkie, dynamiczne ruchy, jak np. przy podnoszeniu odważnika wzmacniają układ odpornościowy, a np. bieganie raczej go osłabia. „Umiarkowany lub intensywny wysiłek fizyczny trwający 1,5 godziny lub dłużej sprawia, że system immunologiczny nie reaguje tak szybko jak zwykle na infekcje” – mówi prof. Mike Gleeson z Loughborough University.

Z badań uczonych Appalachian State University wynika też, że nawet jeśli grypa Cię dopadnie, o ile będziesz w dobrej kondycji, o tyle jej przebieg będzie o 32% łagodniejszy niż w przypadku tych, którzy zamiast ćwiczyć, siedzą na kanapie i planują, że „w końcu muszą coś ze sobą zrobić”.

Żółty alarm: ostrożnie!

Gdy wokół ciebie coraz więcej ludzi zaczyna kichać i prychać, zachowaj szczególną ostrożność w miejscach najbardziej narażonych na obecność wirusa.

1. strefa zagrożenia: Biuro

Siedzisz nad robotą po nocach i ciągle się nie wyrabiasz? Musisz podejmować decyzje bez dostępu do danych? Pod wpływem stresu Twoje ciało uwalnia kortyzol, który działa jak piąta kolumna, osłabiając linie przeciwwirusowej obrony.

Strategia obrony: Jeśli nie możesz uniknąć takich trudnych sytuacji, naucz się opanowywać stres. Gdy chcesz się zrelaksować, wyobraź sobie, że masz w brzuchu balon, który chcesz napompować. Wciągnij mocno powietrze, wytrzymaj 5 sekund i powoli wypuść. Zrób 5-10 wdechów, a poczujesz, jak się uspokajasz.

2. strefa zagrożenia: Kanapa

Przesiadywanie na kanapie przed TV do późna w nocy to zaproszenie dla wirusów. Wg „Archives of Internal Medicine”, jeśli śpisz mniej niż 7 godzin dziennie, jesteś 3 razy bardziej narażony na przeziębienie.

Strategia obrony: Żeby się przestawić i zasnąć wcześniej niż zwykle, wyłącz telewizor na 45 minut przed pójściem spać. Już w łóżku wypróbuj metodę relaksacyjną, opracowaną na Roosevelt University Stress Institute. Napnij mięśnie ramion na 10 s, a potem rozluźnij na 20 s. Napinaj tak również inne części ciała, a potem zamknij oczy i regularnie oddychaj. Zaśniesz na bank.

3. strefa zagrożenia: Siłownia

Zwiększony poziom testosteronu zwiększa siłę i odwagę, ale osłabia odporność, gdyż zmniejsza skuteczność limfocytówT, których głównym zadaniem jest zwalczanie komórek obcych w organizmie, w tym wirusów.

Strategia obrony: Gdy wokół grypa, nie zwiększaj poziomu testosteronu. Unikaj dużych ciężarów i zwiększ ilość ćwiczeń kardio. Unikaj też godzin, w których na siłowni jest najwięcej ludzi: najlepiej idź tam rano albo późnym wieczorem. I nie zapominaj o częstym myciu rąk. Wirusy grypy lubią czyhać na uchwytach

4. strefa zagrożenia: Knajpa

W czasie epidemii grypy bar jest jak pole minowe. „Grypa przenosi się drogą kropelkową, gdy chory kaszle, kicha, a jeśli jesteś wystarczająco blisko, nawet podczas rozmowy” – mówi prof. Nick Phin, szef biura do spraw grypy w brytyjskiej Health Protection Agency.

Strategia obrony: Zachowaj kordon sanitarny. Unikaj baru, bo tam jest największa rotacja ludzi, w tym również tych chorych. Wybierz lokal z obsługą. Jeśli idziesz ze znajomymi, zajmijcie najbardziej oddalony od reszty sali stolik. I nie ufaj nikomu – pamiętaj, że to stan wojny.

Pomarańczowy alarm: wzywamy wsparcie

Gdy czujesz, że grypa jednak cię dopadła, Wezwij sanitariuszkę.

Trafiony! Złapałeś grypę. Kobiety zazwyczaj nie przyjmują do wiadomości, że facet też może się źle czuć, więc – żeby zamienić ją w szefową Twojego prywatnego oddziału intensywnej terapii – musisz się uciec do paru sztuczek.

Opłaca się. Jak wykazali lekarze z University of Wisconsin School of Medicine, jeśli ktoś się Tobą opiekuje, zdrowiejesz o jeden dzień krócej. Żeby wzbudzić w niej chęć pomocy, nie możesz jej żądać.

Stosuj taktykę żebraków i organizacji charytatywnych – „wystarczy 20 groszy”. Nie proś, żeby się Tobą zajęła, zaopiekowała ani Cię podleczyła. „Zacznij od drobiazgów – poproś o podanie chusteczek, sprawdzenie rachunków, czy przypadkiem się nie pomyliłeś” – radzi Steve Booth-Butterfield, specjalista z dziedziny psychologii perswazji.

Jeden gest bezinteresownej pomocy wzbudza reakcję kaskadową i jest bardzo prawdopodobne, że już po chwili to ona sama, bez Twoich próśb, będzie się starała znaleźć jakiś sposób, żeby Ci pomóc w niedoli. Od tego momentu możesz zacząć odliczać dni do wyzdrowienia. I nie zapomnij odwdzięczyć się, gdy to ona zachoruje.

Czerwony alarm

Zmogło cię? Zobacz, Jak wrócić do formy.

Grypa trwa zwykle około tygodnia, przy czym najgorsza jest w trzecim dniu od momentu, gdy po raz pierwszy poczułeś łaskotanie w gardle czy w nosie. Zobacz, jak skrócić męki.

Dzień 1.

Nie udawaj, że możesz normalnie pracować. Weź wolne i zrób sobie w domu rosołek. Zawarty w nim tłuszcz łagodzi ból gardła, a inne składniki zmniejszają gęstość śluzu zalegającego w Twoich drogach oddechowych i ułatwiają jego odkaszlnięcie. Przed pójściem spać weź prysznic – wilgoć ułatwi Ci oddychanie, a ciepło zmniejszy uczucie zapchanego nosa.

Dzień 2.

Gdy objawy masz już tylko powyżej szyi, to znak, że grypa się wynosi. Jeżeli nie ma gorączki, kaszlu ani bólu w płucach, a zostały jedynie ból głowy, gardła i katar – możesz wrócić do umiarkowanych ćwiczeń, tak by tętno nie przekraczało 120.

Dzień 3.

Poćwicz pod dachem przez 45-60 minut z nieco większym obciążeniem (puls poniżej 150). Pij dużo gorącej herbaty, a wieczorem weź bardzo gorącą kąpiel. Rano obudzisz się jak nowy.

Arsenał antygrypowy prosto z kuchni

Zupa pieczarkowa

100 g pieczarek dziennie sprawi, że wirusy będą Ci niestraszne! Tak wynika z badań uczonych z Tufts University w USA, którzy zauważyli, że pieczarki zwiększają produkcję białek odpowiedzialnych za zwalczanie wirusów.

Ser

Bułka z serem, pizza, tost... Naprawdę łatwo chronić się serem. Badania na Turku University w Finlandii wykazały, że wystarczy jeden plasterek probiotycznego sera dziennie, żeby wzmocnić układ odpornościowy.

Pomarańcze

Dwie szklanki soku z pomarańczy lub trzy średniej wielkości owoce zawierają około 200 mg witaminy C. Taka dawka potrafi skrócić czas choroby o 8%. Nie wyrzucaj miąższu – on też zawiera dużo cennych składników.

Orzechy brazylijskie

100 g tych orzeszków dziennie zdecydowanie zmniejsza ryzyko infekcji wirusowej – twierdzą uczeni z University of Liverpool. Decyduje o tym bardzo duża zawartość selenu, który stymuluje układ odpornościowy.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pieczarki i pomarancze? Jem jajka ze smalcem, pije kawele z masele i nie choruje w ogole.
    jugger, 2015-03-26 08:49:47
  • avatar
    zgłoś
    Choć dawno już przestała być śmiercionośnym wirusem, nadal może skutecznie uprzykrzyć nam życie. W zimie jesteś prawie 20 razy bardziej narażony na złapanie grypy niż w lecie. Zobacz, jak przetrwać nadchodzącą ofensywę wirusów.<br /><br /><a href="/zdrowie/Grypa-Twoj-plan-walki-z-choroba,6290,1"></a>
    Mens Health, 2015-03-26 08:39:30
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij