Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ
2106



OCEŃ
3.2

Dlaczego zimą jesteś ponury?

Prof. Michael Terman, psycholog z Columbia University, wyjaśnia, w jaki sposób brak światła może wpłynąć na obniżenie nastroju.

2016-10-09
Ponury zimowy nastrój fot. shutterstock.com

Światło cię włącza

Rano światło słoneczne przedziera się przez powieki i dociera do milionów światłoczułych komórek na Twojej siatkówce. Wśród nich są też tzw. komórki zwojowe (gangliony), które pod wpływem światła uruchamiają szereg procesów, które w końcu prowadzą do wybudzenia mózgu ze snu.

Sygnał dociera do mózgu

Gangliony wysyłają komunikat o świetle do jąder nadskrzyżowaniowych w mózgu – Twojego wewnętrznego zegara. Jądra wyłączają produkcję melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie senności. Jednocześnie uruchomiona zostaje produkcja hormonów odpowiedzialnych za pobudzenie.

Za ciemny budzik

W ponure zimowe poranki wewnętrzny budzik może zadziałać z dużym opóźnieniem, długo po tym, jak już zwleczesz się z łóżka. A gdy już wewnętrzny dzwonek dotrze do mózgu, musisz jeszcze chwilę odczekać, aż melatonina przestanie krążyć. W rezultacie chodzisz do południa jak zombie.

Nastrój nurkuje

Nie dość, że brakuje Ci energii, to jeszcze niedobór światła powoduje, że w tzw. jądrach szwu nie zapada decyzja o produkcji serotoniny – neurotransmittera odpowiedzialnego za dobre samopoczucie. Brak serotoniny, w połączeniu ze spadkiem poziomu dopaminy i adrenaliny, sprawia, że czujesz się podle.  

Podnieś nastrój mięśniami

Popołudnie to znów mrok i robienie w konia jąder nadskrzyżowaniowych, które bez słońca wyzwalają melatoninę. Nic dziwnego, że po kilku tygodniach takiego przesunięcia co szósty z nas odczuwa wyraźne obniżenie nastroju, a niektórzy nawet depresję. Na szczęście poziom serotoniny można podnieść dzięki regularnym treningom. 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij