Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
2.3

Dlaczego jestem zmęczony? 5 przyczyn niewyspania

Gdy po 8 godzinach snu wciąż jesteś śpiący, coś ewidentnie jest nie tak. Poranne wycieńczenie to najczęściej sygnał, że Twój sen jest nieregularny lub niespokojny. Co może być powodem zmęczenia? Oto 5 przyczyn i sugestie, jak możesz się wreszcie wyspać.

Ali Eaves 2014-07-18
fot. KieferPix 2014/shutterstock.com

1. W weekendy śpisz do południa

I nikt się temu nie dziwi, bo nie ma większej przyjemności, niż poranek bez irytującego dźwięku budzika przy uchu. Późna pora wstawania ma jednak swoje wady, jak przekonuje doradca Men’s Health do spraw zdrowia, dr Christopher Winter. Kiedy sypiasz regularnie w konkretnym okresie czasu, organizm wie, kiedy ma się zbudzić, a kiedy powinien odpoczywać.

Ten dobrze ułożony grafik psuje kilka dodatkowych godzin w sobotę. Jeśli zazwyczaj wstajesz o 7 rano, a w weekendy potrafisz pociągnąć nawet do 13:00, to straciłeś 6 godzin słonecznego dnia i przełożyłeś w czasie śniadanie. Dr Winter zaleca przespanie dodatkowych 60-90 minut, gdy masz taką możliwość, ale nie dłużej. Wstań z łóżka, zjedz śniadanie i wystaw się trochę na działanie światła dziennego. Jeżeli będziesz czuł taką potrzebę, zdrzemniesz się później pół godzinki na kanapie.

2. Popalałeś trawkę w młodym wieku i wciąż Ci się to zdarza

Wiadomo, jak to jest za szalonych młodzieńczych lat. Tymczasem nowe badania przeprowadzone na University of Pennsylvania wykazały, że dorośli, którzy sięgali po "maryśkę" przed ukończeniem 15. roku życia, dwa razy częściej doświadczają zaburzeń sennych i w konsekwencji zmęczenia z powodu niewyspania, niż Ci, którzy nigdy nie dali się skusić marihuanie.

Naukowcy nie są w stanie w pełni wytłumaczyć tej prawidłowości, lecz dr Winter sugeruje, że narkotyk ten pobudza organizm do wydzielania dopaminy, która sprawia, że czujesz się pobudzony. Nie cofniesz się już w czasie, ale jeżeli wciąż zdarza Ci się zabalować z trawką, to prawdopodobnie właśnie odkryłeś powód swoich problemów.

3. Nie rozstajesz się ze smartfonem

Nie przynoś telefonu do łóżka. Emituje on niebieskie światło, które może wstrzymać produkcję melatoniny, hormonu usypiającego Cię wieczorem i gwarantującego głęboki sen. Specjaliści radzą, aby wyłączyć telefon o konkretnej porze wieczorem. Nie wyciszyć, wyłączyć.

4. Brak Ci ruchu, nie uprawiasz sportu

Wysiłek fizyczny to sprawdzone lekarstwo na lepszy sen, ale ostra sesja treningowa dziś prawdopodobnie nie sprawi, że będziesz od razu spał jak niemowlę. Badania na Northwestern University wskazują, że potrzeba około 4 miesięcy regularnych ćwiczeń, aby trwale złagodzić problem z bezsennością. Osoby z takim zaburzeniem mają wyższą aktywność mózgu, więc potrzeba czasu, aby spowolnić ją do poziomu, który ułatwia zasypianie.

Ważna informacja: intensywny wysiłek wieczorem, przed samym pójściem do łóżka, również może utrudniać zasypianie, więc lepiej ćwicz najpóźniej popołudniu, jeśli masz problemy z odpływaniem w objęcia Morfeusza.

5. Pies w łóżku

Pora pogonić czworonoga na jego własne posłanie i wreszcie się wyspać. W nowym badaniu Mayo Clinic aż 10% pacjentów wyznało, że to zwierzaki zakłócają ich sen w nocy. Najczęściej narzekali oni na chrapanie, skomlenie i nocne wędrówki swoich ulubieńców. Sposób? Zamknij drzwi od sypialni, pozostawiając za nimi swojego czworonożnego ulubieńca, lub przyzwyczaj się do zachcianek zwierzaka i przygotuj na wiele złych poranków, gdy wstaniesz wycieńczony.

Zobacz także: Bezdech śródsenny, czyli dlaczego budzisz się śmiertelnie zmęczony

MH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    To artykuł dla jakiś egoistycznych obiboków. Mam troje dzieci, pracuję na dwóch etatach, śpię po 5 godzin dziennie i nie mam czegoś takiego jak "czas wolny". Nie popalam i nie piję, żyję jak mnich i mam prawo być zmęczony! A ten artykuł jest o zgnuśnieniu a nie zmęczeniu...
    ~as, 2016-09-30 12:10:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij