Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Nadmiar cukru: czy jest szkodliwy?

Cukier jest tak uzależniający, jak metaamfetamina, tańszy niż frytki i to przez niego mamy do czynienia z globalną epidemią otyłości! Prawda to?

Piotr Pflegel 2016-09-09
cukier fot. Shutterstock

Uzasadnienie

Prasa od lat już straszy cukrem. Doskonale wiemy, jak niszczy zdrowie: podnosi ciśnienie krwi, niszczy wątrobę, zęby, powoduje choroby serca i cukrzycę typu 2. Musi być naprawdę pyszny, skoro szczury laboratoryjne wolały go od kokainy, nawet jeśli wcześniej były już uzależnione od tego narkotyku.

Nadmiar cukru - fakty

W przypadku cukru rzeczywiście nie ma żartów. "Zbyt wiele cukru w diecie oznacza za dużo kalorii, co prowadzi do przyrostu wagi" – tłumaczy prof. Flynn. – To z kolei sprawia, że stajemy się bardziej podatni na zagrażające życiu choroby serca, cukrzycę typu 2 i niektóre rodzaje nowotworów". Ale są też dobre wiadomości. Nie ma dowodów na to, że powinniśmy całkowicie zrezygnować z cukru w diecie.

Nie powinniśmy się martwić cukrami zawartymi w nabiale, owocach i warzywach, ale zdecydowanie warto ograniczać spożycie cukrów dodawanych do produktów spożywczych, jak również cukrów zawartych w miodzie, syropach i sokach owocowych, znanych jako "wolne cukry".

Dorośli nie powinni spożywać więcej niż 30 gramów wolnych cukrów dziennie. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by tzw. wolne cukry, czyli te dodane przez producenta, kucharza albo przez Ciebie, stanowiły nie więcej niż 10% zapotrzebowania energetycznego, co dla mężczyzny oznacza około 50 g cukru dziennie. 

Werdykt

Słodka ułuda. Nadmiar cukru może popsuć ci wzrok, serce i obwód w pasie. Tak, cukier jest niebezpieczny, a herbata i kawa bez cukru mają wyraźniejszy smak. 

Stopień zagrożenia: 9/10

MH 06/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij