Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Co się dzieje, gdy: łapie Cie skurcz

Grasz sobie z kolegami w nogę i nagle czujesz, jakby Ci ktoś nalał gorącego ołowiu do mięśnia. Dowiedz się, co jest powodem tych bolesnych spazmów i jak sobie z nimi radzić. 

2016-10-13
Skurcze mięśni fot. shutterstock.com

1. Nie pij przed meczem

Zapiłeś wczoraj, a dziś macie grać. Poranny meczyk może jest i dobry na kaca, ale z pewnością nie służy Twoim mięśniom. Alkohol wypłukuje z ciała sód i potas. Jeśli dodasz do tego odwodnienie, powodujące dalszy spadek poziomu sodu, otrzymasz idealne warunki do pojawienia się skurczów. „Sód jest niezbędny do przesyłania impulsów nerwowych – wyjaśnia profesor fizjologii Edward Winter. – Ubytki sodu powodują niedopasowanie sygnałów”. Oznacza to, że Twój mózg nie może prawidłowo kontrolować pracy mięśni. Ale nie próbuj tym usprawiedliwiać ciosów łokciem.

2. Więcej wody

Połowa meczu i jak na razie czujesz się nieźle. Niepokoi Cię tylko to dziwne kłucie w łydce. Słusznie. Skurcz pojawia się zazwyczaj wtedy, gdy mięsień, który łączy dwa stawy, na przykład dwugłowy łydki, ciągle napina się i rozluźnia. „Zmęczone mięśnie są podatne na skurcze, dlatego łapią Cię zazwyczaj pod koniec treningu czy meczu” – tłumaczy profesor Winter. Nie marnuj przerwy na narzekanie na dziurawą obronę, ubierz się ciepło i wlej w siebie płyny. Profesor poleca napoje izotoniczne, „ponieważ zawierają niewielkie ilości soli, co pomaga uzupełnić nadwątlone zapasy”. 

3. Zabiegany do bólu

Bieganie w kółko to dodatkowe obciążenie dla mięśni. Gdy są zmęczone, mają skłonność do kurczenia się i potrzebują sygnału z centralnego układu nerwowego, by się znowu rozluźnić. Gdy nie ma sygnału, mięśnie skurczą się i pozostaną w takim napiętym stanie. Zorientujesz się, że coś się dzieje, gdy poczujesz rozdzierający ból, po którym nastąpi efektowny upadek na plecy i wycie.

4. Rozciągaj się

Na pewno widziałeś te ćwiczenia przed dogrywką w Lidze Mistrzów. Wyprostuj nogę, jak tylko potrafisz, i zagnij palce u stóp do siebie, by maksymalnie rozciągnąć mięsień. Jeśli masz z tym kłopot, poproś o pomoc kolegę. To ćwiczenie rozciągnie mechanicznie zaatakowany skurczem mięsień i pozwoli go rozluźnić. Ale niech Ci się nie wydaje, że zaraz możesz biegać, skakać, przyspieszać i dryblować jak Ronaldo. „Mięsień jest nadal zmęczony” – wyjaśnia profesor Winter – i skurcz może powrócić, jeśli mięsień przez chwilę nie odpocznie”. Więc może, zamiast udawać szybkonogiego skrzydłowego, przechowaj się przez 10 minut w formacji defensywnej.

5. Twardy orzech do zgryzienia

Sędzia odgwizdał koniec meczu, a Ty zmieniłeś tradycyjne oblewanie zwycięstwa alkoholem (względnie zalewanie robaka po porażce) na rozsądniejszą formę nawadniania. Garść solonych orzeszków ziemnych pomoże uzupełnić zapasy sodu (garść, nie dwie puszki). Ale to nie znaczy, że już jesteś bezpieczny. „Jeśli się przemęczyłeś, impulsy nerwowe będą przeciążone i nadal będą wysyłać sygnały do i od mięśni” – zauważa profesor Winter. Ćwiczenia rozciągające w ciągu dnia i przed snem mogą znacznie zmniejszyć ryzyko nocnych skurczy. Chcesz ryzykować? Zawodnicy cierpiący na nocne skurcze twierdzą, że są one jeszcze bardziej bolesne niż te, które łapią ich na boisku. Gorszy może być tylko skurcz w drugiej nodze.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij