Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Alzhaimer & demencja: nie trać głowy

Dobra wiadomość: żyjemy dłużej. Zła: więcej z nas dotknie choroba Alzheimera i demencja. Kolejna dobra: wiemy, jak temu zaradzić i sprawić, że będziesz czerpał z życia pełnymi garściami, nawet jako doświadczony senior. Rusz głową, zanim stanie się ona zbyt oporna. 

Katarzyna Górna-Drzewosz 2015-07-09
mózg fot. shutterstock.com

Na początek należy się pewne wyjaśnienie. Demencja równa się otępienie umysłowe. Pamiętasz dziadka, który w kółko pytał o to samo i szukał okularów? No właśnie. Tak wyglądają pierwsze objawy. Alzheimer to już jednostka chorobowa, która przejawia się demencją. To prawda, że rzadko kiedy dotyka przed sześćdziesiątką. Jednak jeśli chcesz jej zapobiec – a masz spore szanse – to nie zwlekaj i zacznij już teraz.

Naukowcy z USA znaleźli dowody, że słabsze kojarzenie i przyswajanie nowych informacji mogą pojawić się, gdy skończysz 20 lat! A nowe badania w "British Medical Journal" pokazały, że synapsy w mózgu mogą zacząć się poddawać, gdy skończysz czterdziestkę.

Twój obecny styl życia odgrywa kluczową rolę. To, co wzmacnia Twoje serce, wzmacnia także mózg. Serce pompuje krew, a ta dostarcza tlen do mózgu. Jeśli więc masz kłopoty z sercem, zagrożone są również Twoje szare komórki.

"Większość przypadków choroby Alzheimera jest uwarunkowana takimi samymi czynnikami, co choroby układu krążenia" – mówi neurolog z jedynego w Polsce Ośrodka Alzheimerowskiego w Ścinawie, Marzena Zboch. Te czynniki to głównie złe odżywianie i brak ruchu.

A tymczasem odpowiednią dietą i wysiłkiem fizycznym możesz zmniejszyć ryzyko choroby o połowę. Czy nie warto czegoś zmienić? Na początek zamień czerwone mięso na ryby i warzywa 2 razy w tygodniu. Doskonała jest dieta śródziemnomorska, bogata w polifenole i kwasy omega-3. Od dawna wiadomo, że te związki zmniejszają ryzyko chorób serca i nowotworów. Spróbuj więc zrezygnować z jajecznicy na oleju. Zamień go na oliwę z oliwek, bogatą w witaminę E, która opóźnia procesy starzenia.

Warzywa z kolei, bogate w witaminy z grupy B, odpowiadają m.in. za pracę układu nerwowego. Dodatkowo, witaminy B6 i B12 oraz kwas foliowy obniżają poziom homocysteiny – aminokwasu, którego wzrost może prowadzić do miażdżycy i zawału serca. A stąd już naprawdę krótka droga do choroby Alzheimera.

 

neurony w mózgu fot. Sergey Nivens, 2015, shutterstock.com

Inny sposób myślenia o mózgu jest taki: to mięsień jak każdy inny, nieużywany po prostu zanika. Ćwicz go więc także na siłowni.

Trening mięśni i umysłu

Popraw kondycję i IQ.

1. "Według statystyk choroba Alzheimera w mniejszym stopniu dotyczy osób z wyższym wykształceniem, stale aktywnych umysłowo – wyjaśnia dr Marzena Zboch. –Dlatego tak ważny jest trening pamięci, a zwłaszcza uczenie się nowych informacji".

2. Wiemy to doskonale: czas nie jest z gumy. Dlatego najlepiej zaplanować w jednym czasie dwa treningi. Wejdź na bieżnię i biegnij w średnim tempie 15 minut (badania "Archives of Neurology" pokazały, że systematyczny jogging może obniżyć ryzyko choroby Alzheimera). Po 5 min poproś kumpla, aby przeczytał następujące słowa: wydech, mięśnie, zwycięzca, biegacz, fitness, prędkość, płuca, trening, bieżnia, pot, zmęczenie, rekord, szybkość, spalanie, węglowodany, serce, przerwa, odpoczynek. Po biegu staraj się przypomnieć sobie słowa w takiej samej kolejności.

Piękny umysł

Oto 5 różnych sposobów, by Twój mózg był sprawny, a IQ szybowało w górę. 

1. Ćwicz uścisk dłoni

Uścisk dłoni wiele mówi o Tobie. Nie tylko pokazuje, czy masz pewność siebie – to również wskaźnik Twojej ogólnej siły. Naukowcy z Boston Medical Center znaleźli związek między siłą chwytu a siłą pamięci. Weź możliwie najcięższe dla siebie hantle i spróbuj przejść z nimi 25 metrów. Jeśli Ci się nie uda, w Twojej głowie powinna zapalić się czerwona lampka. To ostatni moment na rozpoczęcie programu ćwiczeń.

2. Używaj nici

Jeśli podczas czyszczenia zębów Twoje dziąsła zaczną krwawić, to może oznaczać, że Twój umysł ma pierwsze kłopoty. Naukowcy z uniwersytetu w Nowym Jorku wykazali, że paradontoza może zwiększać ryzyko choroby Alzheimera.

Trening mózgu: pamięć fot. Johan Swanepoel 2014/Shutterstock

3. Terapia szokowa

Pod tym względem Twój mózg jest jak kobieta – uwielbia niespodzianki. Naukowcy z University of California stwierdzili, że stymulacja mózgu przez całe życie może ograniczać destrukcyjne odkładanie się w mózgu białka, co jest charakterystyczne dla demencji. Dokonaj małych zmian: przemebluj pokój w pracy lub zmień trasę joggingu.

4. Szparagi

Albo raczej wszystkie zielone warzywa, które są bogate w kwas foliowy i inne witaminy z grupy B. Zwiększenie ich w diecie może obniżać ryzyko rozwoju choroby Alzheimera. Tak samo jak ryby, czerwone wino, kawa, witamina E i kurkuma.

5. Taniec

OK, ale nie możesz mylić weselnych pląsów wąsatego wujka z regularnym tańcem, opartym na krokach i figurach. Taniec każe Ci panować nad każdą częścią ciała oraz kontrolować ruch partnerki. Ćwiczysz ciało i mózg, a przy okazji relaksujesz się przy muzyce.

Demencja w liczbach

23% - Jeśli zmniejszysz ilość drinków dziennie, spadnie również ryzyko demencji. 

30 000 - Ilość osób w Polsce chorujących na demencję i chorobę Alzheimera. 

50% - Tylu przypadkom choroby Alzheimera można zapobiec, wcześnie zmieniając styl życia – uważa prof. Alan White z Leeds Metropolitan University.

5x - O tyle zmniejszasz ryzyko zachorowania na demencję, jeśli ryba na dobre zagości na Twoim stole. 

115 000 000 - Liczba osób na świecie, które mogą zachorować na Alzheimera do 2050 roku.

16 000 - W jednym z najbardziej wykształconych krajów, jakim jest Wielka Brytania, tyle osób zachorowało na demencję przed 65. rokiem życia. 

MH 09/12

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dobra wiadomość: żyjemy dłużej. Zła: więcej z nas dotknie demencja. Kolejna dobra: wiemy, jak jej zaradzić i sprawić, że będziesz czerpał z życia pełnymi garściami nawet jako doświadczony senior. Rusz głową, zanim ona stanie się zbyt oporna.<br /><br /><a href="/zdrowie/Demencja-nie-trac-glowy,6064,1"></a>
    Mens Health, 2015-02-27 11:59:22
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij