Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

9 zdrowotnych patentów na walkę z tłuszczem

Uważasz, że bez sześciopaka da się przeżyć? Masz rację, ale tylko częściowo. Oponka na brzuchu rzeczywiście nie jest największym zmartwieniem faceta, ale otłuszczone narządy, już owszem. Zobacz, gdzie gromadzi się tłuszcz naprawdę groźny dla serca, i jak się go pozbyć. 

2015-02-25
9 zdrowotnych patentów na walkę z tłuszczem fot. BigLike Images 2015/shutterstock

Po pierwsze: generalnie tłuszcz jest dobry. „Bez tłuszczów życie byłoby niemożliwe – mówi prof. Jimmy Bell z Imperial College London, który pomagał nam przygotować ten przewodnik. – Twoje ciało potrzebuje tłuszczu, żeby prawidłowo funkcjonować. W o wiele większym stopniu niż się potocznie wydaje”.

 

Po drugie: tłuszcz jest mądry. Jest aktywny. Podobnie jak mózg czy układ odpornościowy, komunikuje się z pozostałymi częściami ciała. „Tłuszcz wysyła około 400 rodzajów sygnałów do innych narządów. Większości z nich wciąż nie rozumiemy – wyjaśnia prof. Bell. – Ma wpływ na Twoje serce, wątrobę, apetyt, nastrój, a nawet na płodność”.

Ale nie każdy tłuszcz jest taki dobry. Niektóre rodzaje tłuszczu są bardzo, bardzo złe.

Badania opublikowane niedawno w piśmie „Nature” wykazały, że prawie jedna trzecia ludzi określanych jako otyli jest pod względem metabolicznym zdrowa.Z drugiej strony 30% szczupłych na oko ma za dużo tzw. tłuszczu wewnętrznego – uciskającego narządy – i w związku z tym ma podwyższone ryzyko wielu chorób.

Zobacz więc, gdzie w Twoim ciele mogą znajdować się magazyny tłuszczu, a następnie wykorzystaj poradnik na dole, żeby pozbyć się zbędnych zapasów. Zmniejszysz w ten sposób ryzyko zawału, niepłodności, cukrzycy i kłopotów z erekcją. Oraz, oczywiście, obwód w pasie.

1. Ratuj serce

Niektórzy ludzie przechowują nadmiar kalorii w postaci tłuszczu pod mostkiem i dookoła serca. „Badania wykazały, że tłuszcz może się gromadzić również wewnątrz komórek serca” – wyjaśnia Bell. Takie umiejscowienie stanowi jeszcze większe zagrożenie dla serca.

2. Szukaj sprzymierzeńca

Większość tłuszczu w organizmie to tzw. biały tłuszcz, który przechowuje energię. Ale mamy również parę gramów brunatnego tłuszczu, zlokalizowanego zazwyczaj na plecach lub dokoła obojczyka, który nie tyle przechowuje, co spala energię.

„Jest termogeniczny, czyli wytwarza ciepło” – wyjaśnia Bell. Ten mechanizm rozwinął się, żeby chronić niemowlęta przed drżeniem – obecnie naukowcy uważają, że może zostać wykorzystany do walki z otyłością. Gdy ćwiczycz w zimnie, pobudzasz brunatny tłuszcz, który jako paliwo wykorzystuje energię nagromadzoną w białym tłuszczu. Naukowcy szacują, że w ten sposób w ciągu jednego dnia można spalić nawet 500 kcal

3. Oddychaj lżej

łuszcz nie odkłada się w płucach, ale i tak może im zaszkodzić. „Nadmiar tkanki na klatce piersiowej i szyi uciska płuca i sprawia, że oddychanie jest utrudnione, a mniej tlenu trafi a do krwi – twierdzi prof. Stephen Spiro z British Lung Foundation. – Jeśli chrapiesz, zasypiasz za kierownicą i czujesz się ciągle zmęczony w pracy, skontaktuj się ze swoim lekarzem”.

4. Walcz z cukrzycą

W miarę jak odkładasz coraz więcej tłuszczu brzusznego, komórki tłuszczowe zaczynają przenikać do wątroby, a to może mieć katastrofalne skutki. „Istnieje wyraźny związek między tłuszczem w wątrobie a wystąpieniem cukrzycy typu 2” – ostrzega Bell. Tłuszcz powoduje, że wątroba produkuje za dużo glukozy.

Tłuszcz wysyła sygnały podobne do tych, jakie pojawiają się w czasie infekcji lub zranienia. „Możesz być przez to ospały, mniej skłonny do wysiłku fizycznego, w końcu grubszy, dlatego mniej skłonny do wysiłku fizycznego. I tak wpadasz w błędne koło”.

5. Wewnętrzny zabójca

Tłuszcz brzuszny obwiniany jest o cukrzycę, choroby serca, a nawet chorobę Alzheimera – i wcale nie musisz mieć nadwagi, żeby być w niebezpieczeństwie. Ten chowający się między narządami tłuszcz uciska je i wysyła sygnały metaboliczne, które zwiększają ilość tłuszczu w wątrobie i we krwi.

„Gdy się przejadasz, tłuszczu szybko przybywa” – tłumaczy prof. Eric Ravussin z Pennington Biomedical Research Center. Według duńskich badaczy ludzie, którzy pili każdego dnia litr coli, mieli o 23% tłuszczu brzusznego więcej i o 139% więcej tłuszczu w wątrobie w porównaniu z tymi, którzy byli na diecie.

6. Chudy może więcej

Nadmiar tkanki tłuszczowej może obniżyć poziom testosteronu i zmniejszyć dopływ krwi do penisa. Na szczęście według „Journal of Sexual Medicine”, gdy otyli mężczyźni pozbywali się od 5% do 10% tkanki tłuszczowej, wzrastał ich popęd płciowy i poprawiała się erekcja.

7. Strzeż się lipidów

Jedz za dużo utwardzanych tłuszczów (margaryny, słodycze, gotowe ciasta, czipsy), a w Twojej krwi będzie coraz więcej związków tłuszczowych – cholesterolu i trójglicerydów. Związki te są niezbędne dla wszystkich komórek ciała, ale gdy jest ich za dużo, zaczynają odkładać się na ściankach naczyń krwionośnych. Naczynia zwężają się, zmniejsza się przepływ krwi i wzrasta ryzyko chorób serca.

8. Nie martw się

Tłuszcz podskórny – naturalna warstwa tkanki tłuszczowej pod skórą – gromadzi się w wielu miejscach pod skórą, u mężczyzn często na brzuchu. To rodzaj tłuszczu, którego najtrudniej się pozbyć. Na szczęście jeśli jest go niewiele i nie spowalnia Twoich ruchów, nie jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia.

9. Napraw sobie tłuszcz

Artykuł opublikowany w magazynie „Nature Medicine” sugeruje, że regularnie wykonywane ćwiczenia aerobowe mogą sprawić, że biały tłuszcz zyska niektóre z cech swojego brunatnego odpowiednika. To znaczy zacznie się spalać. Gdy ćwiczysz, mięśnie wysyłają komórkom tłuszczowym sygnał, który pobudza je do wytwarzania ciepła. „Dlatego ćwiczenia są lepsze niż dieta, jeśli chcesz pozbyć się tkanki tłuszczowej” – wyjaśnia Bell.

Zniszcz tłuszcz

Tłuszcz jest magazynem energii. Żeby się go pozbyć, trzeba ją wykorzystać. „Wszystko, co robimy, żeby zwiększyć aktywność fizyczną, pomoże pozbyć się tkanki tłuszczowej” – przekonuje Bell. To, ile spalisz, zależy od rodzaju ćwiczeń, Twojej budowy i umiejscowienia tłuszczu.

1. Najpierw powoli i ociężale

Jesteś: ciężki, ale zdeterminowany, żeby się zmienić. „Kluczem jest nieprzesadzanie” – mówi prof. Jim McKenna, fi zjolog sportowy z Leeds Metropolitan University. Musisz mieć realistyczny plan.

Ćwicz największe mięśnie: pośladkowy wielki, czworogłowy uda i mięśnie grzbietu. „Jeśli jesteś duży, na pewno już jesteś silny, więc takie ćwiczenia będą Ci odpowiadać”. Nie przesadzaj z częstością treningów, bo szybko się zniechęcisz.

2. Ruszyła maszyna po szynach

Jesteś: przy kości i ruszasz się, lub szczupły, ale nieruchawy. Odpowiedzią są długotrwałe ćwiczenia aerobowe. Według badań naukowców z Birmingham University podczas treningu wytrzymałościowego najwięcej tłuszczu spalasz, gdy Twoje tętno utrzymuje się na poziomie 68-79% maksymalnych wartości. Inna praca dowodzi, że jeśli ćwiczysz ponad godzinę, tempo spalania tłuszczu rośnie.

3. Para – buch, koła – w ruch!

Jesteś: w dobrej formie, ale nie potrafisz pozbyć się tłuszczu podskórnego. Wybierz trening interwałowy. „Jeśli stosujesz interwały, zużywasz więcej energii i ta energia musi skądś pochodzić i pochodzi – z zapasów tłuszczu” – wyjaśnia McKenna. Bez względu na to, czy biegasz po bieżni stacjonarnej, jeździsz na rowerze czy dźwigasz ciężary, ćwicz intensywnie przez 20 sekund, a potem w spokojnym tempie przez 30 s. Powtórz pięć razy.

4. I kręci się, kręci się, koło za kołem

Jesteś: w dobrej formie. Brakuje Ci tylko sześciopaka na brzuchu. Rób to, co w pierwszych trzech punktach, i spróbuj zwiększyć termogenezę poza treningiem. Wystarczy wystukiwać na biurku ulubioną melodię czy odbierać telefony na stojąco. Według MayoClinic, dzięki takim niezbyt męczącym czynnościom można codziennie dodatkowo spalić 350 kilokalorii. Twój tłuszcz nawet nie zorientuje się, co w niego uderza.

Możesz pozbywać się zbędnych kalorii, nie tylko podczas długich wizyt na siłowni. Wspomożesz zrzucanie balastu, lepiej wykorzystując codzienne rytuały. Oto Twój dobowy plan, z którym Twój metabolizm przyspieszy, a Ty pożegnasz się z oponką na brzuchu.

MH 10/2012

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Uważasz, że bez sześciopaka da się przeżyć? Masz rację, ale tylko częściowo. Oponka na brzuchu rzeczywiście nie jest największym zmartwieniem faceta, ale otłuszczone narządy, już owszem. Zobacz, gdzie gromadzi się tłuszcz naprawdę groźny dla serca, i jak się go pozbyć.<br /><br /><a href="/zdrowie/9-zdrowotnych-patentow-na-walke-z-tluszczem,6044,1"></a>
    Mens Health, 2015-03-03 09:51:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij