Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

5 sposobów na dobry sen: obudź się wyspany

Gdy jesteś fizycznie wykończony, ale mózg nie chce się wyłączyć, to może być wina przesuniętego rytmu dobowego. Czy da się wyregulować wewnętrzny zegar i zasypiać szybciej? Owszem.

dobry sen fot. Shutterstock
1. Zgaś światło

Pisaliśmy o tym wielokrotnie, ale prawdopodobnie zlekceważyłeś tę radę (my zresztą też, ale teraz jesteśmy w łóżkach już o g. 21). Jeśli masz kłopoty z zaśnięciem, na godzinę przed pójściem spać wyłącz telewizor, komputer i smartfon. Niebieskie światło emitowane przez ekrany hamuje wydzielanie naturalnego usypiacza – melatoniny.

2. Nie licz baranów

Leżenie i wgapianie się w ciemność przez godzinę nie pomoże. Nie da się zmusić mózgu, żeby się wyłączył. Skoro sen nie nadchodzi, wstań i zrób coś. Cokolwiek, byle nie włączać urządzeń elektronicznych.

Poczytaj książkę, porozciągaj się albo choćby posprzątaj. To wprawdzie nie jest sen, ale przynajmniej oderwiesz się od codziennych problemów i będziesz miał poczucie, że coś zrobiłeś.

3. Dawki snu

Osiem godzin snu na dobę – tak nas uczono, że tyle trzeba spać. Ale to niekoniecznie prawda. Faza snu głębokiego trwa około 90 minut, dlatego dobrze jest przesypiać wielokrotność tego okresu.

Specjaliści od snu zalecają, by w ciągu tygodnia przespać ok. 35 takich 90-minutowych cykli. W przeliczeniu na dobę wychodzi ok. 7,5 godziny. Jeśli jednej nocy uda Ci się zmrużyć oko jedynie na 4 cykle (około 6 godzin), postaraj się następnej nocy przespać 6 cykli (około 9 godzin), żeby nadrobić straty i mieć więcej sił.

STRONA 1 z 2

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nawet 10 nie pomagało
    ~p......, 2017-03-26 18:57:11
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij