Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

5 badań, które musisz sobie zrobić

Zdrowie mężczyzny da się opisać liczbami. I wcale nie musisz być matematykiem, by samemu wyczytać z nich, w jakiej formie jest Twój organizm. Poddaj się 5 prostym badaniom lekarskim, a dowiesz się, czy możesz spać spokojnie, czy musisz natychmiast działać.
Piotr Pflegel 2011-01-15
fot. Nathaniel Welch

Które numery są dla ciebie najważniejsze, najbliższe Twojemu sercu? Data urodzin dziecka? Rocznica ślubu? Numer na sportowej koszulce? Nie. Oto te naprawdę najważniejsze: poziom "dobrego" i "złego" cholesterolu, ciśnienie krwi, poziom glukozy we krwi, poziom białka C-reaktywnego i tętno spoczynkowe.

Te wartości świadczą o Twojej witalności. Musisz znać na pamięć normy (znajdziesz je w tabeli na końcu tekstu) i jeśli Twoje są powyżej lub poniżej, natychmiast coś zrobić, żeby wróciły na miejsce. Na początek jednak, zanim przejdziemy do Twoich osobistych parametrów, zapamiętaj jeden, szczęśliwy numerek: magiczną piątkę.

Rewolucja w 5 tygodni

"Naprawdę bardzo dużo można zmienić w 5 tygodni" - mówi prof. dr med. David Katz, zajmujący się zagadnieniem zdrowia publicznego na Uniwersytecie w Yale. Wydaje się, że to bardzo krótki okres, ale "w tym czasie jesteś w stanie obniżyć ciśnienie krwi o 10 punktów i zmniejszyć poziom cholesterolu o około 20%".

Żeby poprawić swoje wyniki, najpierw musisz je poznać. Więc szoruj na badania, bo innej pewnej metody nie ma!

Podobnie jest z innymi liczbowymi wskaźnikami Twojego zdrowia. Nie zastanawiaj się więc niepotrzebnie, tylko przeczytaj ten tekst i zacznij wprowadzać plan naprawczy już dziś, a w niewiele ponad miesiąc będziesz miał w garści zestaw numerów, które zwyciężają w loterii, która nazywa się Twoje Życie.

Zacznij od badań

Zmierz ciśnienie, zrób podstawowe badania krwi - z testem na białko C-reaktywne (tzw. marker CRP) włącznie, kup monitor do pomiaru pracy serca, czyli pulsometr (przyda Ci się nie tylko do kontroli stanu zdrowia, ale i podczas uprawiania sportu, np. biegania). Po pięciu tygodniach starań ponownie wykonasz te same badania. I zobaczysz poprawę!

Badanie 1: poziom cholesterolu


Twoim celem jest osiągnięcie poziomu cholesterolu LDL o wartości poniżej 130 mg/dl, a HDL powyżej 40 mg/dl.

Odkryj na nowo śniadanie. Wypij szklankę świeżo wyciśniętego soku z połowy pomarańczy i połowy grapefruita. Naukowcy odkryli, że picie trzech szklanek takiego soku dziennie obniża poziom złego cholesterolu o około 17% i zwiększa poziom dobrego (HDL) o 21%.

Jedz orzechy. Najnowsze badania potwierdzają - orzechy włoskie pomagają podwyższyć HDL o 9%. Na koniec zamiast kawy wypij herbatę. Naukowcy odkryli, że picie herbaty obniża poziom złego cholesterolu o 11%.

Badanie 2: ciśnienie krwi


"Nadciśnienie może być przyczyną zawału serca, zapaści i kłopotów z nerkami", mówi doktor Paul Thomson, kardiolog ze Szpitala Hartford w Connecticut. Dlatego staraj się utrzymywać ciśnienie na poziomie 120/80 mmHg.

STRONA 1 z 2

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij