Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

4 sposoby na wzmocnienie wątroby

Zadbaj o nią, a będzie Ci służyła do końca życia. Zaniedbana, może ten koniec przybliżyć. 

Piotr Pflegel 2016-10-06
wątroba, lekarz fot. Shutterstock

1. Policz dziurki

Popatrz na swój pasek i sprawdź, czy przypadkiem ostatnio nie musiałeś go przesuwać. Jeśli masz nadwagę, zwłaszcza zaś otyłość brzuszną, zrzucenie już 5% masy ciała znacznie zmniejsza stłuszczenie, a stan zapalny wątroby nawet o 10%. Twój cel Zejdź poniżej BMI 23 i tam już pozostań. Uczeni z Tajwanu wyliczyli, że utrzymanie wagi poniżej tego poziomu to najlepszy sposób na uniknięcie NAFLD.

2. Zmień menu

W skrócie zadania wątroby można ująć tak: musi posprzątać to, co wrzucasz lub wlewasz do brzucha. Ułatwisz jej pracę, jeśli zrobisz preselekcję i zaczniesz jeść mądrzej. Twój cel Jedz więcej orzechów, nasion, zielonych warzyw i tłustych ryb morskich. Południowokoreańskie badania wykazały, że faceci, w których diecie najwięcej było tych właśnie produktów, najrzadziej cierpieli na NAFLD.

3. Policz do trzech

Regularny wysiłek fizyczny wzmacnia wątrobę, bo zwiększa wrażliwość na insulinę i chroni przed nadwagą. Twój cel Trenuj co najmniej trzy razy w tygodniu. Badania wykazały, że taka lub wyższa częstotliwość treningów jest kluczowa w walce z NAFLD. Uwaga – rodzaj treningu nie ma wpływu na skuteczność, ruszaj się więc, jak tylko chcesz, bylebyś się ruszał.

4. Powiedz pas po dwóch

Specjalnością Twojej wątroby jest metabolizowanie alkoholu. Ale jeśli przesadzisz z ilością, przestaje wyrabiać i zaczyna się psuć. A wtedy spada jej sprawność i następnym razem już mniejsza dawka to dla niej za dużo. Twój cel Dwa drinki dziennie to maks. Wg badań opublikowanych w "Journal of Hepatology", jeśli uda Ci się zatrzymać po drugim piwie czy drugiej lampce wina, ryzyko zachorowania na NAFLD spada o połowę.  

MH 03/2015 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    ok, warto przypominać...
    ~adam, 2016-10-07 12:15:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij