24 pewne sposoby na stres

Tagi: zdrowie | stres | nerwy | relaks | techniki relaksacyjne

Czujesz, że balansujesz na krawędzi i za chwilę polecisz w dół? Masz problemy w pracy albo z żoną lub na koncie pojawił się debet? Opanuj stres, a zobaczysz wszystko w innym świetle. Oto sposoby na szybkie poprawienie nastroju.

Co w silnym, przewlekłym stresie jest najgorsze? Może ten ucisk w splocie słonecznym, który rozchodzi się po całym ciele i kopie Cię w mózg? Czy może to, że przed ważnym spotkaniem długo nie możesz wyjść z toalety, a tym bardziej z domu? A te Twoje wybuchy wściekłości spadające na niczego niespodziewających się kolegów z pracy czy partnerki? Bóle głowy? Te bezsenne noce, podczas których wydaje Ci się, że Twoja sytuacja staje się coraz gorsza? I te późniejsze poranki, kiedy wstajesz jak po ciężkiej popijawie, mimo że nie wziąłeś do ust kropli alkoholu?

Problem w tym, że stres atakuje nas na wiele sposobów. Jasne, nie ma życia bez stresu, to wszyscy wiemy, ale przecież są patenty, aby go ujarzmić. W porządku, niech nam daje niezbędnego kopa adrenaliny, ale na rujnowanie życia się nie zgadzamy. Teraz my tu przejmujemy kontrolę.

1. Pij sok pomarańczowy

Naukowcy z uniwersytetu w Alabamie odkryli, że witamina C zmniejsza wydzielanie hormonów stresu. Wystarczą dwie szklanki soku pomarańczowego dziennie.

2. Przyklej kropkę na telefonie

To znak, który przypomni Ci, byś wziął głęboki oddech, zanim odbierzesz rozmowę. Nie tylko poczujesz się lepiej i spokojniej, ale też Twój głos zabrzmi pewniej i sympatyczniej.

3. Podlej kwiaty

"Zielony to jeden z najbardziej odstresowujących kolorów - twierdzi Elżbieta Osman, psychoterapeutka z poznańskiej Poradni Chorób Psychosomatycznych. - Wyeliminuj ze swojego otoczenia ostre kolory - czerwień, pomarańcz`. Tam, gdzie możesz, stosuj naturalne barwy, np. niebieski, brązowy, kremowy czy wspomnianą już zieleń".

4. Kup psa

Kontakt z nim, co dowiedziono naukowo, obniża poziom napięcia i zapobiega depresjom. Posiadacze psów są z reguły mniej spięci imają niższe ciśnienie. Pies zmusza człowieka do spacerów, co zbawiennie wpływa na ciało i psychikę. "Towarzystwo czworonogów zabija stres o wiele szybciej, niż obecność istot dwunożnych" - uważa Marek Laube, psycholog i psychoterapeuta z Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

5. Ściśnij mocno

Zrób dziurkę w piłeczce tenisowej i ściskaj ją, kiedy odczuwasz nieznośne napięcie. W sklepach sportowych są także profesjonalne "ściskacze", wykonane z miękkich tworzyw, albo metalowe kulki do zabawy w rękach. "Pozwól dłoniom zmiętosić napływające złe uczucia, a zobaczysz, jak szybko nadejdzie odprężenie"- radzi Marek Laube.

6. Zrób skłon

Jeśli czeka Cię trudna rozmowa lub zadanie, wykonaj proste ćwiczenie rozluźniające: "Rozstaw nogi na szerokość ramion i lekko ugnij je w kolanach. Powoli wykonaj skłon, tak by ręce zwisały swobodnie w dół, między stopami. Wytrzymaj tak długo, jak potrafisz, oddychając przeponą. Potem powoli, kręg za kręgiem, wyprostuj plecy (głowa wraca do pozycji na samym końcu)" - radzi Anna Lissewska, psychoterapeutka z Zespołu Pomocy Psychoterapeutycznej w Warszawie.

Oceń artykuł:

4.1

Skomentuj (4)

Dregdill, 19 kwietnia 2013, 07:34

Należy jednak pamiętać, że ziołowe środki działają delikatnie i powoli dlatego nie ma co oczekiwać, że już po zażyciu jednej dawki będzie 100 procentowa poprawa.
  Zgadza się, mój kumpel jakąs poprawę po Stabliss'ie stwierdził po jakiś 2 tyg., a całkiem z efektów był zadowolony po ponad miesiącu. To nie sa magiczne tabletki - hop, biorę, problem znika - warto mieć to na względzie. I mimo wszystko pracować nad sobą, uprawiać sporty, odżywiać się prawidłowo - to wszystko ma znaczenie, organizm z niedoborem witamin jest oslabiony i łatwiej o nerwowość. Ja bym do listy jeszcze muzykę - zaszycie się samotnie i włączenie ulubionej muzy, czy jakiegoś jazziku, czy to ostrego grania, ważne, by na nas działało terapeutycznie i nic nas nie rozpraszało, gdy rozkoszujemy się koncertem prywatnym :)

LilPeneros, 18 kwietnia 2013, 10:45

Na początku warto spróbować bardziej delikatnych metod redukcji stresu takich jak ruch/sport/wysiłek fizyczny (nie ważne co to będzie, bo mogą to być sztuki/sporty/systemy walki, gry zespołowe, siłownia, bieganie, pływanie - to już zależy jaki sport się komuś spodoba) oraz dodatkowo można użyć niektórych ziołowych specyfików. Należy jednak pamiętać, że ziołowe środki działają delikatnie i powoli dlatego nie ma co oczekiwać, że już po zażyciu jednej dawki będzie 100 procentowa poprawa. Poprawiająco na nastrój i odstresowująco działa też (przynajmniej na mnie) częste branie prysznicu, minimum to co drugi dzień.   Pójść do lekarza, to można dopiero jak wymienione przeze mnie zabiegi będą niewystarczające.

Dregdill, 18 kwietnia 2013, 07:46

Mój kumpel mimo, że trenował tajski boks, to miał problemy, żeby codzienny stres rozładować na treningach, bywa, taka sytuacja w  życiu mu się zdarzyła. Brał ten Stabliss chyba ponad miesiąc, ale stwierdził, że już nie daje rady, a nie chce wylądować w wariatkowei od razu. Trzeba realnie podejść do problemu i stwierdzić, czy damy sobie radę sami, czy potrzebny nam lekarz. Ja odcinam się od rzeczywistości w wirtualnym świecie gier albo jeżdżac na rowerze, w sumie bez celu. Ale gdybym miał kiedyś tak, że nie dawałbym rady, to wolałbym najpierw wypróbować supli, a dopiero potem iść do lekarza, wiadomo, jak jest.

tytuss, 16 kwietnia 2013, 14:21

Niektóre rady bardzo sensowne, ale czy kropka na telefonie faktycznie pomoże nam na przewlekły stres? Nie do końca chce mi się wierzyć... W stanach przewlekłego stresu powinniśmy sięgnąć na poczatek po ziołowe preparaty - Stabliss, Walerin, Nervosol, u większości to pomoże, a reszta powinna udać się do lekarza, bo życie w nerwach poważnie szkodzi naszemu zdrowiu. Poza tym warto znaleźć swój sposób na rozluźnienie, najlepiej niech to będzie aktywność fizyczna, tu już do wyboru - bieganie, pływanie, sporty walki...
przejdź do forum

Men's Health poleca