Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

13 sposobów na kontuzje, choroby i urazy

Niezniszczalni, proszę pana, to tylko w kinie. W realu wszystkich trapią kontuzje, urazy i choróbska. Na szczęście ewolucja tak nas przystosowała, że pech musi się naprawdę postarać, żeby zrobić nam poważną krzywdę. Organizm sam się naprawia, byle mu tylko nie przeszkadzać. 

Piotr Pflegel 2016-08-10
urazy rys. Mirosław Łuckoś

Nie próbujemy Cię odwodzić od wizyty u lekarza. To zawsze jest najlepsza opcja, ale często możesz pomóc sobie sam, zanim zdołasz się do niego zarejestrować. Niekiedy zaś dzięki tym poradom w ogóle nie będziesz musiał nigdzie chodzić, bo zdążysz wyzdrowieć, zanim wybije termin. 

1. Grypa / przeziębienie

Oto 3 częste objawy choroby i 3 proste patenty, jak sobie ulżyć w cierpieniu.

1. Zamiast wydawać kasę na syrop, kup miód. Uczeni z Pennsylvania State University wykazali, że miód jest co najmniej równie skuteczny w łagodzeniu kaszlu, jak dostępne w aptekach syropy.

2. Nie zbijaj gorączki mniejszej niż 38 stopni. Temperatura pomaga Ci rozprawić się z wirusami. Gorączkę powyżej 39 st. zbijaj bezwzględnie. Jeśli nie masz pod ręką środków przeciwgorączkowych, wejdź pod chłodny prysznic. Niezbyt to przyjemne, ale skuteczne.

3. Gdy masz katar, wydmuchuj nos po kolei: najpierw jedną dziurkę, dopiero potem drugą. W ten sposób nie wtłoczysz sobie wydzielinny do zatok albo - co jeszcze gorsze - do ucha.

 

urazy rys. Mirosław Łuckoś

2. Zapalenie ścięgna

Rozpoznasz je po bólu, który nasila się podczas ruchu i w nocy. Jedną z częstszych przyczyn kontuzji ścięgien jest rozpaczliwa próba powrotu do formy. Aby uniknąć zapalenia, po dłuższej przerwie w treningu zaczynaj powoli i zwiększaj dawki ruchu stopniowo. I nigdy nie zapominaj o rozgrzewce. Jeśli już Cię dopadło, nie zgrywaj bohatera i odstaw buty sportowe na półkę. Jeśli ból nie minie po tygodniu, idź do lekarza.

 

fot. Dave Kreiger

3. Zapalenie kaletki maziowej

Kaletki maziowe to małe woreczki wypełnione mazią, która działa jak smar w silniku – zapobiega otarciom ścięgien o kości. Zapalenie kaletki objawia się opuchlizną i bolesnością okolicy stawu. Przyczyną są najczęściej wielokrotnie powtarzane mikrourazy, np. jednostajne odbijanie piłeczki tenisowej. Gdy Cię dopadnie, nie przeciążaj się, stosuj zimne okłady i maść lub żel przeciwzapalny.

 

urazy rys. Mirosław Łuckoś

4. Zwichnięcie

A skąd wiesz, że zwichnięcie? Sam nie jesteś w stanie ocenić, czy to „tylko zwichnięcie”, czy złamanie. Im szybciej trafisz do ortopedy, tym łatwiej będzie nastawić kości z powrotem w prawidłowej pozycji. Zanim tam trafisz, za pomocą bandaża elastycznego unieruchom staw. Będzie mniej bolało i – jeśli to jednak złamanie –zapobiegniesz dalszym urazom.

 

urazy rys. Mirosław Łuckoś

5. Zdarta skóra

Wystarczy zaliczyć glebę na asfalcie, na przykład na rowerze albo deskorolce, by zedrzeć sobie skórę – najczęściej na nodze lub przedramieniu. Jak opatrzyć ranę? Najlepiej dokładnie umyć wodą z odrobiną mydła (wystarczy – woda utleniona nie jest wcale skuteczniejsza), a następnie posmarować cienko wazeliną i zabezpieczyć jałowym kompresem i plastrami. Wazelina uchroni skórę przed wysychaniem, a wilgotna skóra goi się szybciej. 

poparzenie fot. Shutterstock

6. Drobne poparzenie

Włóż poparzone miejsce pod strumień chłodnej (nie zimnej!) wody na 15 minut. Jeśli pojawią się małe pęcherze (nie większe niż paznokieć), nie zrywaj ich ani nie przekłuwaj. Możesz posmarować ranę żelem z wyciągiem z aloesu. Wg badań może on przyspieszyć gojenie nawet o kilka dni. Małych oparzeń nie musisz zaklejać.

 

urazy rys. Mirosław Łuckoś

7. Ból głowy

Oczywiście możesz sięgnąć po leki przeciwbólowe, ale możesz też spróbować metody wschodnich systemów medycznych. Przez minutę uciskaj punkt na czole dokładnie w środku między brwiami, a potem przez drugą minutę punkty w kącikach oczodołów, pod łukami brwiowymi. W czasie ucisku oddychaj powoli i głęboko. 

8. Ból ucha

Gdy boli Cię ucho, możesz sobie pomóc, sięgając po krople... do nosa, które obkurczą śluzówkę i przyniosą Ci ulgę. Jeśli boli Cię prawe ucho, połóż się na prawym boku i do prawej dziurki wpuść kilka kropel. Spłyną do gardła, a stamtąd do trąbki Eustachiusza i odetkają zatkane ucho. Daj im kwadrans, zanim zaczną działać.

 

urazy rys. Mirosław Łuckoś

9. Przytrzaśnięty palec

Gdy przytrzaśniesz sobie palec, pod paznokciem często tworzy się bolesny krwiak. Przebicie paznokcia uwalnia uwięzioną krew i przynosi natychmiastową ulgę. Najlepiej zrobi Ci to lekarz, ale gdy wizyta nie wchodzi w grę, możesz sobie poradzić sam. Rozgrzej nad ogniem spinacz i dociskaj go zdecydowanie, ale nie na siłę, do paznokcia. Powtarzaj procedurę tak długo, aż się przebijesz i z otworu zacznie wypływać krew.

Na koniec umyj palec i zabezpiecz ranę gazikiem, który będzie wchłaniał krew. Uwaga: wbijaj spinacz w miejscu, w którym jest najciemniej; unikaj tylko tzw. obłączka, czyli jaśniejszego półksiężyca u nasady paznokcia, żeby nie uszkodzić macierzy. Zabieg jest praktycznie bezbolesny. Rób to najlepiej nad umywalką, bo krwi może być zaskakująco dużo. 

 

fot. Wiesław Jurewicz

10. Nadciśnienie

Nadciśnienie to poważna choroba, która długo nie daje żadnych objawów, więc od czasu do czasu warto sprawdzić, jakie masz ciśnienie krwi. Powyżej 140/90? Za wysokie. Możesz je obniżyć bez tabletek i większego wysiłku. Wystarczą drobne zmiany. Uczeni z Queen Mary University of London wykazali, że pijąc codziennie szklankę soku z buraków, po miesiącu można obniżyć ciśnienie skurczowe o 8, a rozkurczowe o 4 pkt. Często tyle wystarczy, by wrócić do normy. Dalej za wysokie? Przez 8 minut dziennie ściskaj gumową piłeczkę. Po miesiącu możesz zmniejszyć ciśnienie nawet o 15 punktów. Trzeci sposób - ogranicz sól w diecie i regularnie ćwicz pół godziny dziennie.

 

urazy rys. Mirosław Łuckoś

11. Wybity palec

Nie próbuj nastawiać samodzielnie ani samodzielnie stawiać diagnozy. Od razu zdejmij z ręki pierścionki czy obrączki, bo za chwilę palec spuchnie i niewinny sygnet z trupią czachą może Ci odciąć dopływ krwi. Następnie warto obłożyć palec lodem, żeby zmniejszyć obrzęk, zawinąć w bandaż (żeby dodatkowo go nie urazić) i udać się do ortopedy. Prześwietlenie może bowiem wykazać, że to jest złamanie, a nie wybicie. 

urazy rys. Mirosław Łuckoś

12. Odciski / pęcherze / otarcia

Jeśli odcisk ma tzw. korzeń, dookoła niego naklej piankowy plaster z dziurką w środku. To zmniejszy ucisk na korzeń i złagodzi ból. Są też plastry na odciski z kwasem salicylowym, który przy okazji zmiękcza odcisk i pozwala go łatwiej usunąć. Pęcherzy nie zrywaj – co najwyżej możesz je przebić sterylną igłą i zakleić plastrem. Tutaj również najlepiej sprawdzą się gładkie plastry z tworzyw sztucznych – takie utrzymują się najdłużej.

 

urazy rys. Mirosław Łuckoś

13. Rany

Czy to skaleczenie, czy pęknięty łuk brwiowy - jeśli rana jest niewielka, możesz ją sobie opatrzyć samodzielnie. Musisz tylko mieć w apteczce specjalne wąskie plasterki, które zastępują szwy. Najpierw umyj ranę, potem ją osusz, a następnie połącz brzegi i naklej pierwszy plaster na środku, a następnie kolejne, mniej więcej co 3 mm. Jeśli brzegi zaczynają na siebie nachodzić, zerwij plastry i przyklej jeszcze raz.

MH 05/2016 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    śmieszne, gdzie prawdziwe kontuzje jak np. łokieć tenisisty!!!
    ~kowal, 2016-10-18 09:13:47
  • avatar
    zgłoś
    Niezniszczalni, proszę pana, to tylko w kinie. W realu wszystkich trapią kontuzje, urazy i choróbska. Na szczęście ewolucja tak nas przystosowała, że pech musi się naprawdę postarać, żeby zrobić nam poważną krzywdę. Organizm sam się naprawia, byle mu tylko nie przeszkadzać.<br /><br /><a href="/zdrowie/13-sposobow-na-kontuzje-choroby-i-urazy,8300,1"></a>
    Mens Health, 2016-08-10 12:28:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij