Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

13 patentów na mocniejsze kości

Widziałeś tego twardziela, któremu podczas siłowania na rękę pękła kość? Im masz mocniejsze mięśnie, tym większe obciążenia muszą wytrzymywać Twoje kości i stawy. Oto 13 nieoczywistych sposobów na wzmocnienie szkieletu.

MH 2016-02-10
kości, szkielet fot. Shutterstock

1. Hop, szklankę piwa

Idź do baru. Parę piw dziennie jest lepsze dla Twoich kości niż abstynencja – piszą uczeni z Oregon State University. Jest ono lepsze niż wino czy wódka, bo zawiera dużo pochodzącego z jęczmienia krzemu, który wzmacnia kości.

2. Odparuj

Wg Annals of Clinical Research pół godzinki w saunie sprawia, że poziom hormonu wzrostu (HGH), nomen omen, wzrasta o 142%. Przy okazji poprawisz też dopływ krwi do kości. Tak, kości też mają naczynia krwionośne.

3. Poskacz

Wróć do czasów dzieciństwa i zamiast korzystać z mechnicznej bieżni, zwyczajnie sobie poskacz. Wg "American Journal of Health Promotion" podskoki w miejscu mają lepszy wpływ na gęstość kości niż bieganie. Wystarczy 20 podskoków dziennie. 

 

kości, szkielet fot. Shutterstock

4. Blisko siebie

Przeprowadzasz się? Przenosząc ciężkie kartony, zawsze trzymaj je jak najbliżej ciała, a gdy chcesz zmienić kierunek, np. odkładając ciężar, obracaj się na stopach, a nie skręcaj w biodrach.

5. Nie wyciskaj

Omiń wyciskanie nogami. Badania wykazały, że często powoduje to problemy z odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa. Lepiej rób przysiady ze sztangą (6 x 10 z maksymalnym obciążeniem 80%). Uczeni z North Texas University odkryli, że przysiady uwalniają więcej HGH.

 

kości, szkielet fot. Shutterstock

6. Bez bąbelków

Uwaga na colę. Nie tylko dlatego, że powoduje gwałtowny skok poziomu glukozy we krwi i równie gwałtowny jej spadek. Uczeni z Tufts University odkryli korelację między piciem coli a zmniejszeniem gęstości kości. Okazuje się, że przy regularnym spożywaniu mieszanka kofeiny i kwasu fosforowego obniża gęstość kości o 4%.

7. Głowa do góry

Pomyślałeś, ile czasu spędzasz ze zwieszoną głową, wpatrując się w ekran smartfona? To jest ogromne obciążenie dla szyi. Wg wyliczeń neurochirurga, dr. Kennetha K. Hansara, wystarczy pochylić głowę o 30 stopni, żeby obciążenie dla kręgosłupa wzrosło z 4,5 kg do prawie 20 kg. Lepiej podnieś smartfona wyżej.

 

kości, szkielet fot. Shutterstock

8. Jak najwyżej

Przejściowa hipoksja (czyli niedotlenienie organizmu) przyspiesza odbudowę kości. Możesz poszukać komercyjnej komory hipoksyjnej na nizinach, ale lepszym rozwiązaniem jest wyjazd w góry na wysokość co najmniej 2000 m. Niższe ciśnienie obniża dostępność tlenu.

9. Więcej Ka

Witamina K to cichy dobroczyńca Twoich kości. Jak donosi pismo „Nutrition”, to właśnie ona jest niezbędna osteroklastom (komórkom odpowiedzialnym między innymi za zrastanie się kości). Witaminę K znajdziesz w zielonych warzywach. 

10. Kiwaj się

Ćwiczenia angażujące zmysł równowagi doskonale wzmacniają mięśnie, które stanowią tzw. gorset mięśniowy, czyli stabilizują kręgosłup. Świetnie sprawdzi się piłka Bosu albo trickboard. 

Prostuj się

3 ćwiczenia rozciągające, które wyprostują Ci sylwetkę i odciążą kręgosłup.

Złap jedną dłonią za nadgarstek drugiej i naciągnij. Wytrzymaj 30 s. Zrób 12 powtórzeń.

Klęknij, wyciągnij ręce przed siebie i przesuń je w bok ok. 30 stopni. Wytrzymaj 30 s. Zrób 12 powtórzeń.

Połóż się brzuchem na piłce szwajcarskiej i 2 x po 12 razy unieś wyprostowane ramiona. Możesz użyć hantli 1,5 kg.  

MH 04/2015

 

Komentarze

avatar
 
 
  • avatar
    zgłoś
    Widziałeś tego twardziela, któremu podczas siłowania na rękę pękła kość? Im masz mocniejsze mięśnie, tym większe obciążenia muszą wytrzymywać Twoje kości i stawy. Oto 13 nieoczywistych sposobów na wzmocnienie szkieletu.<br /><br /><a href="/zdrowie/13-patentow-na-mocniejsze-kosci,7678,1"></a>
    ~Mens Health, 2016-02-10 12:33:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij