Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

12 trików na lepsze zdrowie: napraw się sam

Zobacz, jak możesz w prosty sposób udoskonalić samego siebie i metodą „zrób to sam” naprawić drobne usterki.

wojownik krew fot. Shutterstock

1. Supersłuch

Kiedy na imprezie rozmawiasz z facetem, który mówi tak cichutko, jakby zdradzał Ci największe tajemnice KGB, ustaw się tak, żeby słyszeć go prawym uchem. Jak twierdzą uczeni z UCLA, zazwyczaj jest ono lepsze w rozpoznawaniu szybkiego rytmu mowy. Jeśli natomiast chcesz lepiej słyszeć piosenkę puszczaną cichutko wwindzie – zwróć wstronę głośnika lewe ucho. Lewe lepiej wysłuchuje linię melodyczną. 

2. Pokonaj ból zęba na chłodno

Zamiast łykać kolejną tabletkę, spróbuj pomasować kostką lodu miejsce na wierzchu dłoni między kciukiem a palcem wskazującym. Według kanadyjskich uczonych, sposób ten pozwala zmniejszyć ból o około 50%. Sygnał zimna z tej części dłoni stymuluje ten obszar w mózgu, który odpowiada za ból okolic twarzy i dłoni i „wypiera” nieprzyjemne doznania. 

3. Odsuń zgagę na bok

Budzisz się często ze zgagą? Śpij na lewym boku. Przełyk łączy się z żołądkiem pod pewnym kątem i jeśli zasypiasz na lewym boku, żołądek znajduje się niżej, dzięki czemu jego kwaśna treść nie przedostaje się do przełyku. A to właśnie jest przyczyną nieprzyjemnego pieczenia w gardle. 

4. Zwolnij serce

Czujesz przyspieszone kołatanie serca przed pierwszą randką? Podmuchaj na swój kciuk. Odpowiednim oddychaniem można kontrolować działanie nerwu błędnego, który odpowiada za tempo tętna i zwolnić bicie serca. Od razu zrobisz się spokojniejszy 

5. Zastrzyk bez bólu

Jeżeli od dziecka nie lubisz zastrzyków, spróbuj tego sposobu, opracowanego przez niemieckich uczonych: kaszlnięcie w momencie wbicia igły zdecydyowanie zmniejsza ból towarzyszący ukłuciu. 

6. Drętwa ręka

Podczas długiej podróży samochodem czujesz, że zdrętwiała Ci ręka i teraz prześladują Cię chodzące po niej agresywne i gryzące mrówki? Nie czekaj, aż samo przejdzie, tylko pokręć kilka razy głową w lewo i w prawo. Mrówki pójdą spać, a ręka ożyje. Drętwota w ręce jest często spowodowana naciskiem na splot nerwowy w szyi. Rozluźnienie mięśni karku zmniejsza nacisk i przywraca czucie. 

7. Nie kasłaj

Gdy czujesz nieznośne łaskotanie w gardle, zamiast gorączkowo chrząkać i kasłać, włóż palec do ucha i „pomieszaj” nim trochę. Stymulacja nerwów w uchu powoduje skurcz mięśni w gardle, co przynosi natychmiastową ulgę. Tylko nie wkładaj palca za głęboko! 

8. Zatamuj krew jednym palcem

Gdy leci Ci krew z nosa, przyłóż na dziąsło pod górną warg ę kawałek bawełny i mocno przyciśnij. Wwiększości przypadków krwawią naczynia krwionośne z przegrody nosowej i mocny ucisk pod nosem blokuje krwawienie. 

9. Bez śladu po oparzeniu

Jeśli przypadkowo dotkniesz rozgrzanej płyty kuchenki, zamiast pędzić pod zimną wodę – lekko uciśnij palcami poparzone miejsce przez kilka minut. Wprawdzie wstawienie oparzenia pod bieżącą wodę lub przyłożenie lodu szybciej przyniesie Ci ulgę, ale jako że ucisk nie obniża temperatury za bardzo (tylko do 36,6 OC), masz większe szanse, że na poparzonej skórze nie wyskoczy pęcherz.

10. Wyjmij kolec z kolki

Jeżeli nie jesteś Marsjaninem (marsjańska edycja MH jest dopiero w przygotowaniu), to prawdopodobnie, jak większość ludzi, podczas biegu robisz wydech, gdy Twoja lewa stopa dotyka ziemi. To powoduje, że wątroba (leżąca po prawej stronie) obija się o przeponę, co z kolei jest przyczyną tzw. kolki. Co zatem zrobić, by uniknąć dokuczliwego kłucia w prawym boku? Wydychać powietrze wtedy, gdy stąpasz lewą stopą.

11. Oddychaj pod wodą

Chcesz dłużej wytrzymać pod wodą? Tuż przed zanurzeniem weź kilka szybkich glębokich oddechów. To tzw. hiperwentylacja. Tak naprawdę bowiem gorączkowa potrzeba oddechu nie wynika z braku tlenu, lecz z nadmiaru dwutlenku węgla, co stanowi sygnał dla mózgu, że coś jest nie tak. Nasycenie krwi tlenem tuż przed zejściem pod wodę opóźnia ten efekt i sprawia, że możesz nurkować dłużej, 

12. Wstrzymaj ziemię

Kiedy po paru drinkach czujesz, że świat zaczyna Ci się dziwnie chwiać, złap się czegoś stabilnego. Alkohol powoduje zaburzenia błędnika znajdującego się w uchu i dopiero dodatkowy sygnał z czułych nerwów dłoni pozwala odzyskać równowagę. 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    tak zwaną "kolkę" podczas długiego wysiłku fizycznego, np. biegu powoduje skórcz śledziony w której są magazynowane erytrocyty i w wyniku deficytu tlenu w organiźmie są one uwalniane. Im więcej erytrocytów tym więcej tlenu jest dostarczane pracującym mięśniom. To że wątroba uderza o przeponę i powoduje "kolkę" jest nieprawdą.
    ~Kaka, 2017-06-28 10:25:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij