Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Snow bike: jak jeździć rowerem po śniegu?

Twój rower nie musi gnić w piwnicy od jesieni do wiosny. Wystarczy, że odpowiednio przygotujesz i jego, i siebie, a z jazdy na dwóch kółkach po śniegu będziesz mieć tyle samo frajdy, co w cieplejszych porach roku. Sprawdź, jak jeździć na rowerze zimą.

Michał Gołębiewicz 2011-01-03
rower zimą fot. Jacek Heliasz

1. Ubranie na rower

Zimą odpowiedni strój jest warunkiem komfortu i przyjemności z jazdy. Wbrew pozorom wcale nie trzeba ubierać się grubo – pedałując, zwłaszcza pod górę, produkujesz tyle ciepła, że musisz jedynie zadbać o to, by nie uciekało.

Dlatego dopóki jesteś w ruchu, wystarczą dwie warstwy – gruba, zimowa bielizna antypotna (np. Falke Mika, 399 zł, vento.pl) i oddychająca kurtka z softshellu (np. Endura Stealth, 759 zł, www.endura.pl).

Gdy jednak zatrzymasz się lub czeka Cię dłuższy zjazd, szybko zrobi Ci się zimno. Wtedy przyda się dodatkowa warstwa (np. bluza Scott Jersey Winter, 330 zł, scott.pl), którą najlepiej wozić w zapasie. Jeżeli założysz ją od razu, raczej za bardzo się spocisz.

2. Buty na rower

Pod nowoczesne zimowe spodnie rowerowe nie musisz zakładać kalesonów. I bez nich będą wystarczająco chronić Twoje kolana i nogi (np. Scott RC Pro, 460 zł, scott.pl).

W zwykłych butach SPD zamarzną Ci stopy, więc albo wybierz specjalny model zimowy (np. Shimano SH-MW 80, 699 zł, shimano- polska.com), albo przynajmniej zakładaj na buty ochraniacze (np. Endura MT 500, 125 zł, www.endura.pl). Jeżeli niepewnie czujesz się w pedałach wpinanych, na zimę zamień je lepiej na zwykłe platformówki.

3. Oświetlenie i hamulce

Zimą jest ciemno i buro, więc ze względu na bezpieczeństwo musisz zadbać o oświetlenie. Lampka na kierownicę i pod siodełko oraz odblaski to zestaw obowiązkowy (np. Trek Ion 6 – 99 zł, Trek Ember – 29 zł, ssc.pl ).

Hamulce: jeśli Twój rower ma tarczówki, nie odczujesz raczej gorszego funkcjonowania, ale szczękowe na mokrej obręczy będą pracować gorzej. Może na nich osiadać lód, wtedy będą „łapać” z opóźnieniem, gdy się roztopi. Pamiętaj, że zimą szybciej ścierają się klocki hamulcowe.

4. Czapka i kask rowerowy

Głowa, szyja i ręce to części ciała bardzo narażone na szybkie przemarznięcie. Dlatego zimą niezbędna jest czapka pod kask (np. Craft Skullhat, 89 zł, sportteam.com.pl) oraz chusta, która osłoni szyję i twarz (np. Original Buff, 59 zł, malavi.pl).

Zwykłe długie rękawiczki to za mało na mróz; najlepsze będą specjalne zimowe, które są ocieplone, a jednocześnie pozwalają pewnie trzymać kierownicę (np. Craft Siberian Bike Glove, 159 zł, sportteam.com.pl). Okulary będą parować, ale przydadzą się podczas opadów śniegu i mocnego wiatru.

5. Technika jazdy

Nasz rowerzysta pokazuje sposób, w jaki nie należy startować. Ruszając, nie stawaj na pedały, bo tylne koło zaczyna buksować w śniegu i łatwo stracić równowagę.

To samo dotyczy jazdy: staraj się pedałować z wysoką kadencją. Jeśli chcesz poprawić stabilność, możesz obniżyć siodełko, a tym samym środek ciężkości, oraz wyprostować sylwetkę, podnosząc mostek i kierownicę.

Zimą nie rozpędzaj się zbytnio, staraj się oszczędnie i delikatnie korzystać z hamulców (zwłaszcza z przedniego). Jeśli rower zacznie się ślizgać, nie rób gwałtownych ruchów, nie skręcaj. Gdy czujesz, że zaczynasz tracić równowagę, najlepiej spróbuj podeprzeć się nogą.

6. Napęd

Nie ma się co oszukiwać – Twój łańcuch i przerzutki nie przepadają za zimą. Szczególnie nie lubią soli i piasku, którymi sypie się drogi. Dlatego zimą musisz szczególnie dbać o napęd. Czyść go najlepiej od razu po wycieczce.

Najpierw usuń szczoteczką błoto i piach, potem wytrzyj do sucha, a na koniec wyczyść benzyną ekstrakcyjną lub specjalnym odrdzewiaczem. Potem smaruj oliwką przeznaczoną do mokrych warunków (np. zielonym smarem Finnish Line).

Rób to przed każdym wyjazdem, bo śnieg i błoto błyskawicznie wypłukują smar.

7. Opony i błotniki

Opony z kolcami nie są niezbędne do jazdy w śniegu. Dobrze sprawdzą się na nim zwykłe, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem (np. Bontrager XR 2, 89 zł, ssc. pl).

Opony z kolcami potrzebne są jedynie na lodzie, a już na asfalcie mogą utrudniać jazdę, bo będą się ślizgać. Żeby poprawić przyczepność, nie pompuj opon na kamień.

Zimą, gdy na drogach pełno jest śnieżnej brei, docenisz błotniki. Można kupić takie, które zakłada się i zdejmuje w kilka chwil (np. SKS Shockboard, X-tra-dry, 100 zł, bike-on.pl).

Śnieżny czołg - System Ktrak

Dzięki temu zestawowi możesz w kilka minut przekształcić swój rower w śnieżnego potwora, który będzie wgryzał się w śnieg jak prawdziwy ratrak. Zamiast przedniego koła w widelec wkładasz płozę, a tylne koło zamieniasz na napęd kołowo-gąsienicowy.

Zestaw waży 2-3 kg i współpracuje z hamulcami tarczowymi, można zamontować go zamiast kół w rozmiarze 26 cali. System pasuje zarówno do fulla, jak i hardtaila, ale w ekstremalnych zjazdach lepiej sprawdzają się rowery z pełnym zawieszeniem. Cena: 1952 zł, www.ktrak.pl

MH 01/11 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Rowerm po sniegu to najlepiej na Fat-Bike
    litespeed, 2015-05-05 17:41:37
  • avatar
    zgłoś
    Twój rower nie musi gnić w piwnicy od jesieni do wiosny. Wystarczy, że odpowiednio przygotujesz i jego, i siebie, a z jazdy na dwóch kółkach po śniegu będziesz mieć tyle samo frajdy, co w cieplejszych porach roku.<br /><br /><a href="/wyzwania/Snow-bike-rowerem-po-sniegu,6532,1"></a>
    Mens Health, 2015-05-05 11:51:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij