Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Poradnik kierowcy: bezpieczna pozycja za kółkiem

Niby oczywista rzecz, jednak przez zbyt wielu kierowców wciąż lekceważona. A grozi to naprawdę poważnymi konsekwencjami. Prawidłowa pozycja za kierownicą to fundament bezpieczeństwa. Zobacz, jakie najczęściej popełniasz błędy i sprawdź, czym to grozi.

2015-02-16
Poradnik kierowcy: bezpieczna pozycja za kółkiem fot. Skylines 2015/Shutterstock

Podstawowe zasady bezpieczeństwa

1. System pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych maksymalną ochronę zapewnia tylko w połączeniu z właściwą pozycją za kierownicą. Ważne są każdy kąt i każda odległość – np. ta od klatki piersiowej kierowcy do poduszki powietrznej. Pionowo (lub niemal pionowo) ustawione oparcie może w pierwszej chwili wydawać się nienaturalne, ale to jedyne właściwe ustawienie.

2. Pas powinien leżeć nisko na biodrach oraz przechodzić przez obojczyk. Nie może być poskręcany i powinien dobrze przylegać do całego ciała – każdy luz zmniejsza jego skuteczność.Dlatego nie powinno się jeździć w kurtce (zwłaszcza zimowej). Lepiej też nie mieć żadnych ostrych przedmiotów (np. długopisu) w kieszeni koszuli.

Prawidłowa pozycja za kierownicą

1. Plecy dosunięte do oparcia, zagłówek do głowy i na wysokości szczytu głowy

2. Oparcie wyprostowane, tułów w pionie

3. Ręce lekko ugięte w łokciach – kierowca powinien móc położyć nadgarstki na szczycie kierownicy bez odrywania pleców od oparcia

4. Przy wciśniętym pedale sprzęgła lewa noga powinna być lekko zgięta w kolanie

Najczęściej popełniane błędy

1. Oparcie za bardzo odchylone

Podstawowy błąd bardzo wielu kierowców. Poza tym, że taka pozycja pogarsza możliwości szybkiego obracania kierownicą, grozi to jedną z najbardziej niebezpiecznych sytuacji – wysunięciem się bioder spod pasa.

Konsekwencje: W sytuacji krytycznej pas wytwarza nacisk nawet 600 kg. Taki nacisk wytrzyma miednica, ale nie brzuch. Jeśli biodra wysuną się spod pasa i ten trafi na „miękkie”, może dojść do bardzo poważnych obrażeń wewnętrznych.

2. Pozycja za blisko kierownicy

W tej sytuacji bezpieczeństwu zagraża... poduszka powietrzna. Napełnia się ona w wyniku eksplozji – tylko dzięki temu trwa to ok. 20-30 milisekund. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna być mniejsza niż 25 cm.

Konsekwencje: Jeśli głowa i klatka piersiowa kierowcy znajdą się zbyt blisko kierownicy, zderzą się z napełniającym się pod wpływem eksplozji i w tej fazie twardym jak beton airbagiem. Może on wyrządzić więcej szkód niż gdyby go w ogóle nie było.

3. Za nisko ustawione zagłówki

Podczas jazdy zagłówek nie służy komfortowi, lecz bezpieczeństwu. Ustawiony zbyt nisko i za daleko od głowy – nie spełni swojej funkcji, czyli nie zapobiegnie urazom głowy i szyi przy powrocie głowy po uderzeniu.

Konsekwencje: Kluczowe jest to, że po wypadku głowa zawsze trafi a w zagłówek wyżej niż jej normalna pozycja. Dlatego za nisko ustawiony zagłówek (np. na wysokości uszu) trafi w szyję. A to w praktyce powoduje poważne urazy szyi i kręgów.

Mit!

To, czy zapnę pasy jest moją sprawą. Nikogo innego nie dotyczy.

Niezapięty pas to również ryzyko dla innych. Podczas ostrego hamowania przytrzymuje on ciało kierowcy, umożliwiając swobodne kręcenie kierownicą. Bez pasów zaś cała uwaga jest skupiona na odpychaniu się od kierownicy, by na nią nie wpaść – nie ma mowy o żadnym manewrze. A to już dotyczy innych.

Lubisz Men's Health i interesujesz się samochodami? Gwarantujemy, że nowy, stuningowany „auto motor i sport” przypadnie Ci do gustu.

MH 08/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij