Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jerzy Dudek: wygraj z presją

Nieważne, jak dobry jesteś na treningach. Istotne, jaki jesteś w najważniejszych momentach meczu, gdy presja jest Twoim największym przeciwnikiem. O tym jak sobie z nią radzić, opowiada nam Jerzy Dudek - najbardziej utytułowany polski piłkarz.

Marek Dudziński 2012-07-25
Jerzy Dudek fot. Castrol

Na treningu

Jerzy Dudek: Musicie być przygotowani na wszystko. Tak powtarzał Mourinho. I dlatego ćwiczyliśmy różne warianty. Trenowaliśmy grę w dziesięciu, dziewięciu, gdy tracimy bramkarza.

Dzięki temu nie panikowaliśmy. Nie zastanawialiśmy się, kto z pola ma stanąć na bramce. Wiedzieliśmy, kto to jest i że potrafi łapać piłkę. Taka pewność siebie daje w meczu ogromną przewagę.

I jeszcze przypadek. Zbyt często komentatorzy mówią o przypadku. A ich nie ma zbyt wiele. To, że ktoś się potknął, to nie kwestia pecha, ale np. pressingu rywala. A na to trzeba już być przygotowanym.

Ucz się na błędach ucz się na błędach 

„Opisz trudne sytuacje z ostatniego meczu i emocje, które mu towarzyszyły – mówi psycholog Paweł Habrat. – Dzięki temu wypracujesz rozwiązania, które pomogą Ci reagować na nie w najlepszy sposób”.

JD: Jeśli w trudnej sytuacji Twoja głowa sprawiała, że nogi zaczęły gorzej pracować, poszukaj argumentów, które pomogą Ci inaczej spojrzeć np. na pudło w sytuacji sam na sam z bramkarzem.

Przed meczem

JD: Tuż przed meczem lubię wyobrazić sobie to, co za chwilę może się wydarzyć. Jak ustawić się do rzutów wolnych. Zamykam oczy i widzę, jak obrońca mi podaje, przejmuję piłkę i zagrywam długie podanie do napastnika. I to widzę, i czuję.

A gdy wychodzę do pierwszego dośrodkowania, to już wiem, co robić, bo przed chwilą widziałem to oczami wyobraźni.

Zaplanuj przygotowania. Nie bądź pesymistą. Zamiast myśleć, że coś się nie uda, bądź pewny, że będzie idealnie.

Wypracuj swoje rytuały. Pomogą Ci one wejść bez problemów w rytm meczu. Ale nie przyjmuj się, jeśli zapomnisz ulubionych slipów. Sprzęt nie gra.

Mecz trwa 90 minut, ale to, ile czasu poświęcisz na przygotowanie do niego, zależy tylko od Ciebie. Pracuj nie tylko nad formą fizyczną, ale też nad wszystkimi możliwymi scenariuszami.

I połowa

JD: Finał Ligi Mistrzów to stres ekstremalny. Różnice w umiejętnościach są niewielkie. Chodzi o to, kto je lepiej wykorzysta. I to odróżnia piłkarza znakomitego od przeciętnego. I nie tylko w jednym meczu, ale w całym sezonie.

Pamiętam, jak przed meczem o Puchar Anglii Jamie Carragher uzmysłowił nam, że to jest naprawdę coś wielkiego. I żebyśmy przypadkiem potem nie żałowali, że nie przebiegliśmy tych 50 metrów więcej.

Opanuj emocje

„Najważniejsze jest przygotowanie do pierwszej minuty spotkania – mówi psycholog Paweł Habrat. – Pomaga obniżyć napięcie i przekierować uwagę na grę, a nie na wynik”.

Pamiętaj, że stresu nie wywołuje stracona bramka, tylko to, jak do tego podchodzisz. Może paraliżować, ale może też wyzwolić z Ciebie umiejętności Leo Messiego.

Nie myśl o błędach. Zaraz je naprawisz dobrym zagraniem.

Nie myśl, że przeciwnik jest w superformie. Na to nie masz wpływu.

Przerwa

JD: Znałem trenerów dziwaków. W szatni cisza, ani słowa. A w trakcie meczu szaleli przy linii, przeklinali, darli się. Wracamy na przerwę do szatni… i znowu cisza. Żadnej rady. Wtedy zastanawiasz się, o co takiemu trenerowi chodzi.

Potęguj siłę drużyny

Piłka nożna to gra zespołowa 11 indywidualności. Ale tylko wtedy, gdy będziecie paką, macie szanse na dobry wynik.

Wspólnie reagujcie na to, co się działo przez pierwsze 45 minut. Jeśli było źle, weźcie to razem na klatę. Problem rozłożony na 11 to 10% problemu.

Wiedza, że ktoś może naprawić Twój błąd i nie będzie chciał za to 2 skrzynek piwa po meczu, rozwiązuje spętane nogi.

II połowa

JD: Przegrywamy 0:3. Co jest, do cholery?! Przecież nie jesteśmy tacy słabi! Trzeba odrobić straty, ale krok po kroku. Taką pewnością siebie można zarazić całą drużynę.

Steven Gerrard ma coś takiego. Gdy się patrzy na niego w korytarzu przed wyjściem na boisko, to aż chce się grać. Nie da się strzelić 3 bramek w minutę, ale można zacząć od jednej. I wracamy do meczu.

Nie patrz na zegarek

Zapomnij o czasie, a będziesz wielki. Dobry zawodnik to taki, który pokazuje, na co go stać, niezależnie od tego, ile czasu zostało do końcowego gwizdka, i to bez względu na wynik.

Nie myśl, co o Twoich zagraniach sądzą inni. Twoje przypuszczenia rzadko mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. No chyba że nie strzelisz karnego.

Jerzy Dudek „Jak wytrzymałość psychiczna pomaga zwyciężać”

Zobacz, jak Jerzy Dudek radził sobie z presją podczas całej swojej kariery. Od spotkań w Górniku Knurów, przez wygraną w pamiętnym finale Ligi Mistrzów, po występy w Realu Madryt.

Wszystko znajdziesz w książce napisanej przez niego razem z psychologiem sportowym Pawłem Habratem pt. „Pod presją. Jak wytrzymałość psychiczna pomaga zwyciężać”. Cena 39,90 zł 

MH 06/12 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nieważne, jak dobry jesteś na treningach. Istotne, jaki jesteś w najważniejszych momentach meczu, gdy presja jest Twoim największym przeciwnikiem. O tym jak sobie z nią radzić, opowiada nam Jerzy Dudek - najbardziej utytułowany polski piłkarz.<br /><br /><a href="/sprawy/Jerzy-Dudek-wygraj-z-presja,6371,1"></a>
    Mens Health, 2015-04-20 14:02:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij