Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jazda po rondzie: krótkie przypomnienie zasad

Ronda poprawiają bezpieczeństwo, bo zmuszają do zmniejszenia prędkości. Dlatego zastępują konwencjonalne skrzyżowania. Zamiast kombinować, jak prześliznąć się przez rondo, jadąc po zewnętrznej, jeszcze raz przypomnij sobie zasady jazdy po rondzie.

2013-09-02
rondo fot. pedrosala, shutterstock.com

Nie każda droga, po której jeździ się „w kółko”, jest rondem gwarantującym pierwszeństwo autom, które już się na nim znajdują. Dlatego zawsze zwracaj uwagę na znaki.

To, że przed zjazdem trzeba włączyć kierunkowskaz, jest już wiedzą coraz powszechniejszą – po co ktoś bez końca czekający na włączenie się do ruchu ma się zagotować, gdy tuż przed jego nosem opuścisz rondo.

W myśl przepisów, kierunkowskazów używamy też przed wjazdem, i to także lewego. I wreszcie pasy ruchu – najczęściej w ogóle nienamalowane.

Jeśli będziesz jechał zewnętrznym, nie popełnisz błędu, ale śmiało korzystaj też z tych najbliżej wysepki, jeśli masz zamiar opuścić rondo dopiero 3. czy 4. zjazdem. Pamiętaj tylko, że kierując się do wyjazdu, musisz ustąpić pierwszeństwa.

1. Zmiana pasa ruchu

Na rondzie podczas zmiany pasa ruchu przy wyspie na pas zewnętrzny musisz ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym po pasie, na który zamierzasz wjechać, oraz autom wjeżdżającym na ten pas ruchu z prawej strony.

Ze względu na krzywoliniowy tor jazdy, trzeba zachować szczególną ostrożność.

2. Zasadzie wbrew

Chociaż nie określają tego żadne przepisy, przyjęło się, że prawy pas ruchu na jezdni wlotowej powinien być wykorzystywany wyłącznie do zjechania z ronda najbliższym wylotem.

Aby w sytuacji, jak na rysunku, uniknąć kolizji, z prawego pasa ruchu warto korzystać także podczas przejeżdżania na wprost ronda.

3. Kierunkowskazy

Zjazd z ronda już pierwszym wyjazdem sygnalizuje się prawym kierunkowskazem jeszcze przed wjazdem na rondo.

Jeśli jedziesz na wprost, nie włączaj kierunkowskazu aż do chwili mijania wylotu położonego przed tym, którym wyjedziesz z ronda.

Jeśli skręcasz w lewo, włączasz lewy kierunkowskaz i na rondzie przełączasz go na prawy.

4. Właściwy pas ruchu

Odpowiedni przejazd przez rondo dwupasmowe pokazują linie przerywane. Jeśli wybierzesz zły pas i będziesz próbował zjechać z ronda, narażasz się na kolizję.

Kierowca auta zjeżdżającego z pasa przy wyspie na pas zewnętrzny słabo widzi lub w ogóle nie widzi auta na pasie zewnętrznym, ale to on byłby winny kolizji.

Pamiętaj!

Rondo, czyli pierwszeństwo mają ci, którzy już po nim jadą. Gdy pokazane wyżej znaki – „ustąp pierwszeństwa” i „ruch okrężny” – występują łącznie, oznacza to, że pierwszeństwo przejazdu mają kierowcy znajdujący się na skrzyżowaniu, przed tymi, którzy na nie wjeżdżają.

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym – rządzą nadjeżdżający z prawej. Ten znak ostrzega, że zbliżasz się do ronda lub skrzyżowania w formie ronda, na którym pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.

MH 08/13

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij