Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.9

Jak się odstresować: 19 sposobów na stres w różnych sytuacjach

Niekontrolowany stres jest głównym problemem, który często odpowiada za pogarszający się stan zdrowia. Rozmawialiśmy ze specjalistami, znanymi osobistościami i ludźmi, którzy na stres mają swoje sprawdzone patenty. Sprawdź, jakie są ich sekrety i naucz się żyć na większym luzie.

Steve Calechman 2015-07-31
mężczyzna, usmiech, szczęście fot. shutterstock.com

1. Uczyń stresującą chwilę rutyną

Stres: Wszystkie oczy są wpatrzone w Ciebie w ważnym momencie spotkania, prezentacji lub ceremonii.

Pokonaj ten stres: Gdy nauczysz się panować nad stresem w tych sytuacjach – już wygrałeś. Niech te trudne momenty będą dla Ciebie zwyczajną rutyną.

Chauncey Billups, rozgrywający Detroit Pistons, opowiada o swoim sposobie na bezbłędne trafianie podczas wykonywania decydujących rzutów osobistych: "Wiem, że to ważny rzut, ale nie myślę wtedy o tym, jak istotna jest ta chwila. To tylko rzut. Gdy zacznę o tym myśleć, presja stanie się zbyt duża.

Traktuję to jako kolejny punkt, który należy zdobyć i nie zastanawiam się, czy jest istotny czy nie. Do każdego rzutu podchodzę tak samo. Skupiam się na obręczy, kozłuję piłkę cztery razy, podkręcam ją i wznoszę nad głowę. Ta rutyna mnie uspokaja. Nie ma wtedy publiczności ani innych zawodników. Jestem tylko ja, piłka i kosz".

2. Zadawaj sobie pytania

Stres: Twoi znajomi znajdują sobie drugą połówkę, żenią się, a Ty martwisz się, że skończysz w związku z niewłaściwą osobą.

Pokonaj ten stres: Zadaj sobie kluczowe pytania: Czy ona Cię pociąga? Czy dobrze się dogadujecie? Czy jest bezinteresowna? Czy traktuje ludzi dobrze? Czy widzi pewne problemy w swojej rodzinie i chce je rozwiązywać? Czy ona Cię szanuje?

Jeśli na większość tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, gratulujemy. Masz przy sobie odpowiedzialną, troskliwą i zabawną osobę, jak twierdzi doktor John Van Epp, autor "How to Avoid Marrying a Jerk".

3. Zarządź przerwę

Stres: Twój szef zaczyna z Tobą ostrą wymianę zdań, jesteś na granicy wygarnięcia mu za wszystkie te lata upokorzeń.

Pokonaj ten stres: Przerwa! Znajdując się w ogniu takiej walki – idź umyć ręce. Zrób cokolwiek, aby tylko usunąć się z miejsca Waszej "bitwy". Jednocześnie dajesz sobie szansę na przemyślenie problemu i gwarancję, że nie powiesz czegoś nieziemsko głupiego.

Gdy się uspokoisz, idź do szefa i spytaj: "Co mogę zrobić, aby rozwiązać ten problem?". On prawdopodobnie wciąż będzie gotowy do dalszej walki, więc Twoje podejście zobowiąże go, aby choć w małym stopniu podjąć współpracę.

Nie martw się, nie przegrałeś tego starcia. Wyraziłeś siebie i swoje odczucia. Wyzbywając się złości wcześniej, zmniejszyłeś szanse, że przesadzisz w kolejnym etapie ewentualnej kłótni.

4. Pokonaj momenty krytyczne

Stres: Musisz poradzić sobie ze wszystkimi szczegółami złożonego problemu lub wyniknie z tego katastrofa

Pokonaj ten stres: Na chwilę przed rozpoczęciem pracy nad zadaniem zastanów się: jakie są główne czynniki, które zagwarantują Ci sukces. Doktor Ali Rezai, neurochirurg z Cleveland Clinic, opowiada Nam w jaki sposób przygotowuje się na pierwsze cięcie.

"Myjąc ręce myślę o wszystkich aspektach danego przypadku. Sprawia to, że jestem idealnie skoncentrowany na tym, co robię i oczyszcza moje myśli z rzeczy, które mnie rozpraszają.

Podczas operacji, wciąż powtarzam kolejno zaplanowane kroki. Wprawia to mnie i cały zespół w pewien rytm. Im ja jestem spokojniejszy, tym spokojniejsza jest cała grupa".

mężczyzna fot. shutterstock.com

5. Zrób listę rzeczy, za które jesteś wdzięczny

Stres: Twój zakres obowiązków na stanowisku jest dłuższy niż książka telefoniczna. Za to znacznie mniej interesujący.

Pokonaj ten stres: Dodaj kilka wpisów do swojej listy. Pamiętaj, że stres związany z pracą jest wyraźnym wskaźnikiem, że wszystko z Tobą w porządku. Gorzej by było, gdybyś leżał cały dzień na kanapie i odpalał kolejne powtórki "Rozmów w toku".

Zrób listę rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Przypomnij sobie o przyjacielu, na którego zawsze możesz liczyć. Weź pod uwagę fakt, że stać Cię dzisiaj na smaczny obiad. Pamiętaj też o swojej pracy. Jasne, to ona jest powodem, dla którego Tworzysz tą listę. Ale gdzie byłbyś teraz, gdyby nie ona?

6. Liczy się tu i teraz

Stres: Powodzenie (lub niepowodzenie) twojej drużyny zależy tylko i wyłącznie od tego, jak się zaraz spiszesz.

Pokonaj ten stres: Skup się na tym, co dzieje się tu i teraz. Martin Brodeur, gwiazdor New Jersy Devils, zdradza nam swój sprawdzony sposób na takie trudne momenty.

"Gdy robi się stresująco, oddycham bardzo głęboko i intensywnie. Jestem wtedy w stu procentach skupiony na danej czynności. Staram się stać stabilnie na obu stopach, chcę czuć pod sobą pewny grunt. Wtedy mniej się męczę, jestem jakby lżejszy na łyżwach.

Pytasz o sposoby, gdy nie jestem na tafli? Przed ostatnim meczem play-offów w pucharze Stanleya zarezerwowałem wakacje online. Dzięki temu pozbyłem się z głowy niepokoju i lęku przed nadchodzącym ważnym meczem".
(Devilsi wygrali to spotkanie 3-0.)

7. Bądź drobiazgowy podczas przygotowań

Stres: Burza się wzmaga, Tobie się spieszy, ale musisz dojechać na miejsce przede wszystkim bezpiecznie.

Pokonaj ten stres: Bądź skrupulatny, gdy przygotowujesz się do podróży. Da Ci to pewność, że jesteś gotowy do drogi. Tak robi Rob Kinkade, pilot, który przed każdym wymagającym lotem sprawdza wszystko dwa lub trzy razy.

"Wiem, że będzie ciężko, więc zawczasu sprawdzam dwa lub trzy razy plan lotu, paliwo, skrzydła i całą resztę. To daje mi spokój i odciąża umysł. Gdy ja zajmę się samolotem na ziemi, on da sobie radę w górze. Gdy widzę, że ludzie się niepokoją, opowiadam kawały lub śpiewam, aby pokazać, że problematyczne warunki nie robią na mnie wrażenia. Jestem zrelaksowany, a dobre samopoczucie jest zaraźliwe".

mężczyzna, uśmiech fot. shutterstock.com

8. Spytaj o jej najlepszą przyjaciółkę

Stres: Randka trwa już godzinę, a mimo to zmierza donikąd.

Pokonaj ten stres: Spytaj ją, co lubi najbardziej w swojej najlepszej przyjaciółce. Związki międzyludzkie są źródłem dumy i niekończącej się fascynacji dla kobiet. Zagłębiając się w jej życie starasz się ją zrozumieć, a każdy lubi być rozumianym, prawda? To rozluźni nieco napięcie.

9. Zabierz swoje dziecko na przejażdżkę

Stres: Twoje dziecko ma problem, ale nie chce Ci powiedzieć o co chodzi

Pokonaj ten stres: Zabierz je na długą przejażdżkę autem. Jesteście wtedy sami, a podczas długiej jazdy jest niewiele rzeczy do roboty, więc wywiąże się rozmowa. Zacznij subtelnie, niedbale opowiadając o swoich problemach, które miałeś, będąc w wieku swojego dziecka.

Twoja pociecha wysłucha Cię, zidentyfikuje się z jakąś sytuacją lub powie Ci, że teraz jest zupełnie inaczej. Tak czy siak, otworzenie się dla dziecka pozwoli Ci sprawdzić, w jakim obszarze występuje problem. Może dotyczyć on szkoły, przyjaciół albo rodziny. Po nitce do kłębka. Wiedząc, co jest nie tak, będziesz mógł pomóc dziecku rozwiązać problem.

10. Idź na trening

Stres: Musisz załatwić ważną sprawę lub zmarnujesz kolejny dzień.

Pokonaj stres: Nie napinaj się, idź na trening i planuj czas. Adwokat Steven Benjamin wierzy, że dyscyplina pomaga utrzymać cały plan dnia w ryzach.

"Przed procesem wszystko w moim życiu staje się zorganizowane. Nie piję alkoholu, nie wychodzę na miasto. Staję się za to zakręcony na punkcie wysiłku fizycznego. Proces to wydarzenie wymagające sporej wytrzymałości. Trening powoduje, że jestem pobudzony i skupiony."

uśmiech, starzenie się fot. shutterstock.com

11. Zagraj w coś

Stres: Twoje dziecko uwielbia brutalne strzelanki.

Pokonaj ten stres: Obserwuj, jak gra lub graj razem z nim. Wkroczenie do jego świata pozbawia go satysfakcji z jego dziecięcego "buntu", a dodatkowo patrzysz na całość z jego perspektywy.

Nie komentuj niczego podczas rozgrywki, a na koniec zapytaj: "Co Ci się najbardziej podobało? Dla mnie strzelanie do tych wszystkich ludzi było głupie i dziwne". Możesz przekonać się wtedy, że odróżnia grę od realnego świata, a zabawa w gangstera na komputerze pozostaje tylko zabawą.

12. Przyznaj się do błędu

Stres: Spaprałeś tę robotę i musisz powiedzieć szefowi.

Pokonaj ten stres: Jak najszybciej idź do szefa i powiedz mu, że to był Twój błąd. Przyznaj się do niego i od razu dodaj, że wiesz co zrobiłeś źle (to istotne) oraz wiesz, jak to naprawić. Jasne, ten sposób nie gwarantuje natychmiastowego powrotu do łask, ale nie będziesz już dusił w sobie tego problemu.

13. Bądź subtelny

Stres: Musisz powiedzieć kilka ostrych słów, aby nauczyć czegoś swojego podwładnego.

Pokonaj ten stres: Dostarcz mu złe nowiny z małym pozytywnym akcentem. Musisz pamiętać, że to Twój pracownik i powinien Cię szanować, ale Wasza płaszczyzna do rozmów powinna pozostać otwarta.

Sformułuj zarzuty inaczej, przykładowo: "Gdy jesteś spóźniony, wtedy wydaje mi się, że nie poświęcasz się pracy należycie. Jakie były Twoje intencje?". Przekazujesz swoje pretensje bezpośrednio, ale dając mu sygnał odnośnie Twoich wątpliwości unikasz argumentów, które będą krzywdzące i ostatecznie do niczego nie doprowadzą.

uśmiech, szczęście fot. shutterstock.com

14. Dostrzegaj plusy nawet w porażkach

Stres: Drużyna twojego dziecka przegrywa 8-0. Twój dzieciak jest bramkarzem.

Pokonaj ten stres: Skup się na sukcesie ukrytym w porażce. Rozluźnij atmosferę dopingując głośno przegrywający zespół. Skoncentruj pozytywną energię i zachęć dziecko do dalszej gry. W aucie, wracając z przegranego meczu, powiedz mu, że jesteś dumny z jego poświęcenia oraz, że spisał się bardzo dobrze. Nie ma tu mowy o rozczarowaniu.

Podziel się z nim historią o swoim niepowodzeniu, zdarzają się one nam wszystkim. Pokaż mu, że to żadna zniewaga przegrać i pomóż wyciągnąć słuszne wnioski. "Ci którzy nie przegrywają, to Ci, którzy nigdy nie próbowali".

15. Powtarzaj się

Stres: Wiesz, że zasługujesz na lepszą pensję i idziesz dzisiaj do szefa.

Pokonaj ten stres: Powtarzaj się. Znasz swoje mocne strony. Twój szef ma inne rzeczy na głowie i po prostu ich nie dostrzega, więc wejdź do jego biura uzbrojony w trafne i poparte przykładami argumenty oraz listę osiągnięć. Przedstaw je nawet kilka razy, tylko w inny sposób.

Zacznij od: "Moje działania spowodowały wzrost sprzedaży o 12 procent". Trochę później wspomnij znów: "Odnośnie tych 12 procent… To ponad 43 procent więcej niż średnia krajowa w podobnych firmach oraz najlepszy wynik, jaki osiągnął nasz wydział kiedykolwiek.

Dodatkowo, koszty nie wzrosły ani o złotówkę". Wbijaj ten gwóźdź pod różnymi kątami, a w ostatecznym rozrachunku zobaczysz podpis prezesa na nowej umowie z wyższym wynagrodzeniem.

16. Była dziewczyna to tylko wspomnienie na kartce Twojej historii

Stres: Chcesz znów zacząć randkować, ale wciąż rozpamiętujesz rozstanie.

Pokonaj ten stres: Ogranicz wspomnienie byłej dziewczyny do kilku słów na kartce papieru. Zrób listę rzeczy, których będzie Ci brakować po rozstaniu z nią. Spojrzysz na te rzeczy z innej perspektywy, rozważysz sytuację raz jeszcze.

Zapytaj sam siebie, czy tylko ona może dać Ci szczęście i te rzeczy, które wypisałeś. Jeżeli odpowiedź to "nie", możesz śmiało zacząć układać sobie życie z inną osobą.

usmiechnięty facet, zęby fot. VALPAZOU, shutterstock.com

17. Daj sobie chwilę na smutek

Stres: Zmarła bliska Ci osoba. Nie wiesz co robić.

Pokonaj ten stres: W dwa dni w tygodniu miej zarezerwowane po 10 minut na smutek. Gdy tego nie zaplanujesz – zbyt łatwo tego unikniesz. Szczególnie do kilku miesięcy po pogrzebie istotne jest, aby wciąż wyzwalać ból po stracie. Przejmując kontrolę gwarantujesz sobie, że nierozwiązane problemy nie będą zalegać w Twojej psychice.

Niech Twój moment na smutek będzie miał miejsce wczesnym wieczorem. Pospaceruj przez 5 minut, aby oczyścić głowę, a następnie wyciągnij zdjęcia bliskiej osoby. Zadaj sobie dwa pytania: Co straciłeś? Jaki jest tego efekt? Widzisz teraz kogo i czego brakuje w Twoim życiu po odejściu tej osoby.

Pora zająć się rozwiązywaniem tych problemów, jak twierdzi doktor Michael Mekce, psycholog z Cleveland Clinic. Teraz kolej, abyś uderzył prosto na siłownię. Endorfiny poprawią Twój nastrój. Ogólnie rzecz biorąc, takie działanie ma pomóc Ci uświadomić sobie jedną rzecz – to, że smutek i radość mogą współistnieć, a Twoje życie toczy się dalej wraz z tymi uczuciami.

18. Uśmiechaj się, potakuj i zadawaj pytania

Stres: Spotykasz jej rodzinę lub przyjaciół po raz pierwszy.

Pokonaj ten stres: Zadając im pytania powodujesz, że ich uwaga nie skupia się w całości na Tobie, a poza tym będą sądzić, że jesteś zainteresowany także innymi ludźmi. Wspomnij coś o swojej nowej dziewczynie, podkreślaj jej zalety i podziwiaj ją.

Dodatkowa rada: Gdy zadają Ci pytanie, skup się na tym, w jaki sposób je zadano – wprost czy mimochodem – i odpowiedz w tym samym stylu. Dopasowując wydźwięki pytania i odpowiedź pozwala Ci zostać z ciekawością wysłuchanym przez wszystkich.

19. Nie staraj się być ideałem

Stres: Sukces jest w zasięgu ręki, gdy tylko dasz radę coś zrobić.

Pokonaj ten stres: Nie próbuj być idealny. Rób swoje i polegaj na innych ludziach, którzy również chcą osiągnąć sukces razem z Tobą. Joe Natan, miotacz Minnesota Twins, wie doskonale, jak to jest czuć ciężar odpowiedzialności na swoich barkach.

"Wyobrażam sobie konkretne momenty meczu. Mam obraz siebie wykonującego konkretne czynności. Uspokaja mnie to i relaksuje oraz pozwala skoncentrować myśli na czymś innym. Mówię sobie, że nie muszę zawsze rzucić idealnie. Po prostu rzucam, tak dobrze, jak potrafię".

MH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij