Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Jak bezpiecznie jeździć samochodem zimą?

Może wyda Ci się to banalne, ale jeździć bezpiecznie po oblodzonej drodze znaczy jeździć wolniej. Przypominamy podstawowe zasady techniki jazdy samochodem zimą - oto kilka patentów, jak wyjść z opresji, gdy mimo mrozu zrobi się gorąco.

2015-01-16
jazda autem zimą fot. Olaf Naami, 2015, shutterstock.com

Na śliskiej drodze każde koło desperacko walczy o przyczepność, dlatego ruszać z miejsca, hamować czy skręcać trzeba z dużym wyczuciem. Podczas przyspieszania łagodniej dodawaj gazu i wrzucaj wyższy bieg wcześniej, niż robiłbyś to na suchej nawierzchni. W autach z układem stabilizacji toru jazdy w razie poślizgu sprawa jest prosta: zawsze kieruj tam, gdzie chcesz jechać.

Jeśli samochód nie ma układu ESP, musisz wykazać się wyczuciem. Na śliskiej nawierzchni, najczęściej w zakręcie, w poślizg wpadają przednie koła, czyli auto skręca mniej niż mu każesz – wówczas odpuść gaz i zmniejsz kąt skrętu kierownicy. To pomoże odzyskać przyczepność. Natomiast gdy w poślizg wpadnie tył auta, to najważniejsze, byś jak najszybciej skontrował kierownicą.

Jeśli nie możesz podjechać pod wzniesienie – i nie pomaga nawet układ antypoślizgowy (ASR) – cofnij się kilka-kilkanaście metrów i spróbuj podjechać jeszcze raz, najlepiej nie po tych samych śladach opon. Przy wszystkich manewrach bardzo istotna jest płynność jazdy.

1. Kontrola

Nie zdawaj się tylko na systemy wspomagające typu ABS, ESP, ASR itp. Ich ingerencja oznacza, że gdzieś została osiągnięta granica przyczepności. Staraj się jechać tak, by nie miały one nic do roboty.

2. Hamowanie

Na śliskiej nawierzchni droga hamowania wzrasta nawet dziesięciokrotnie. Jeśli hamując, chcesz ominąć przeszkodę, pomoże Ci w tym system ABS – po prostu kieruj, ale hamulca nie odpuszczaj.

3. W trasie

Jedź wolniej i bardziej płynnie niż po suchym. Gazem, hamulcem i kierownicą operuj łagodnie, ale jeśli zajdzie taka potrzeba, nie wahaj się nawet bardzo gwałtownie wcisnąć hamulec.

4. Poślizg

W utrzymaniu właściwego toru jazdy w zakręcie pomaga układ ESP. Jeśli auto go nie ma, a tył wpadnie w poślizg – czyli auto będzie skręcać bardziej, niż wynika to ze skrętu kierownicy – szybko skontruj.

Kontroluj trakcję

Zimą koła zapasowego nie zakładaj na oś napędową. Nawet jeśli Twoje auto jest wyposażone w koło zapasowe lub „dojazdówkę”, zaopatrz się przed zimą w zestaw naprawczy. Pozwala on szybko, łatwo i praktycznie – bez brudzenia rąk – poradzić sobie z każdym zwykłym przebiciem opony. Jeśli jednak uszkodzenie jest zbyt duże, musisz użyć „zapasu”, którego bieżnik jest zazwyczaj letni (w „dojazdówce” przypomina slick).

Pamiętaj wtedy, by nigdy nie zakładać opony letniej lub „dojazdówki” na napędzaną oś – na śniegu lub oblodzonej nawierzchni może to mocno utrudnić jazdę. Jeśli więc uszkodzona jest opona na kole napędzanym, czekają Cię dwie zmiany kół. Przy czym najlepiej po tej samej stronie auta, tak by kierunek obrotu koła (opony z bieżnikiem kierunkowym) został zachowany.

Przeczytaj także:

Bezpieczna jazda zimą, czyli kiedy i gdzie zdjąć nogę z gazu, by dojechać do celu bez wypadku.

Nie jedź, tylko kieruj, czy 7 zasad zimowej jazdy samochodem.

MH 01/14

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Może wyda Ci się to banalne, ale jeździć bezpiecznie po oblodzonej drodze znaczy jeździć wolniej. Przypominamy podstawowe zasady techniki jazdy samochodem zimą - oto kilka patentów, jak wyjść z opresji, gdy mimo mrozu zrobi się gorąco.<br /><br /><a href="/sprawy/Jak-bezpiecznie-jezdzic-samochodem-zima,5634,1"></a>
    Mens Health, 2015-01-22 16:08:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij