Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

5


OCEŃ
3.9

Praca: wyrwij się z klatki

Połowa z nas spędza w robocie tyle czasu, że wieczorem nie ma już siły na nic. Jak zachować zdrowy balans między życiem prywatnym i pracą? Oto 13 rad, jak uniknąć wypalenia zawodowego, opinii pracoholika i odejścia  wkurzonej Twoimi nadgodzinami partnerki.

Jacek Szumski 2013-02-24
Aby wyrwać się z klatki przepracowania, nie wystarczy siła mięśni - trzeba przede wszystkim użyc głowy. (fot. Studio 33)

1. Wskocz na bieżnię

O ile nie jesteś członkiem naszej kadry olimpijskiej, Twój trening na siłowni w oczach Twojego szefa nie jest absolutnie żadnym usprawiedliwieniem dla wcześniejszego zerwania się z pracy. Ale ćwiczenia podczas przerwy obiadowej mogą sprawić, że szybciej skończysz to, co masz do zrobienia, kiedy wrócisz za swoje biurko. Specjaliści od fizjologii z University of Pittsburgh odkryli, że faceci ćwiczący w porze lunchu poprawili swoją efektywność w pracy o 25%.

Proste treningi, które możesz z łatwością przeprowadzić podczas przerwy od pracy znajdziesz w tych artykułach:

30-minutowy trening w porze lunchu

Sześciopak w porze lunchu

2. Baczność! Telefon!

"Efektywna komunikacja przez telefon jest kluczem do lepszej organizacji czasu pracy" - mówi Allen Elkin z Centrum Redukcji Stresu w Nowym Jorku. Prowadź swoje służbowe rozmowy telefoniczne na stojąco: to skróci o połowę ich czas i szybciej przejdziesz do sedna. Udowodniono, że na siedząco mamy skłonność do wdawania się w zbędne szczegóły, a w postawie wyprostowanej jesteśmy bardziej zwarci i szybciej podejmujemy decyzje.

3. Imprezy też męczą

"Osiągnięcie równowagi między życiem prywatnym a pracą oznacza, że nie przesadzasz ani z jednym, ani z drugim" - mówi David Guest, profesor psychologii na UCL. Innymi słowy - pracoholizmu nie zrównoważysz szalonym imprezowaniem i chlaniem w weekend. Jasna sprawa, że popieramy życie towarzyskie w wolnym czasie, bo każdemu potrzebna jest odskocznia od stresu i napięcia związanych z pracą, ale musisz mieć także czas na wyciszenie i pobycie w spokojnej atmosferze z najbliższymi. Inaczej rujnujesz swoje życie rodzinne.

4. Otwórz się

Nie musisz, oczywiście, dzielić się szczegółami swojego życia prywatnego, natomiast nie zaszkodzi nagłośnić swoich pozapracowych zainteresowań. Szczególnie gdy nie kolidują one z interesami firmy. Grasz na basie w zespole? Startujesz w maratonach? Działasz w Polskiej Akcji Humanitarnej? Opowiedz o tym szefowi, ot tak, przy okazji robienia sobie kawy w kuchni. Dlaczego?

Po pierwsze, szef sobie zakoduje, że ma w zespole interesującego faceta o szerokich horyzontach, a to zawsze podnosi wartość pracownika, a po drugie, jeśli nie będziesz przeginał, szef na pewno zrozumie, że dwa razy w miesiącu musisz wyjść wcześniej w bardzo ważnej sprawie.

5. Korzystaj z ulicznych korków

Zamiast się wkurzać bez sensu i podnosić sobie poziom hormonów stresu, wykorzystaj sensownie tę godzinę dziennie, którą spędzasz w korku w drodze do pracy. Korzystając z telefonu, zestawu głośnomówiącego i dyktafonu, możesz sobie przećwiczyć planowane wystąpienie publiczne, a potem je odsłuchać. Możesz też przećwiczyć trudne rozmowy z szefem lub klientami. O ile nie mieszkasz sam, o tyle z pewnością trudno Ci znaleźć miejsce, gdzie możesz sobie poćwiczyć mówienie na głos bez wzbudzania zainteresowania u innych. Samochód doskonale się do tego nadaje.

Oczywiście, to nie jedyne patenty na wykorzystanie tego czasu: możesz również uczyć się języków obcych, planować sobie kolejny dzień, słuchać audiobooków itp. Wybór należy do Ciebie.

STRONA 1 z 2

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Połowa z nas spędza w robocie tyle czasu, że wieczorem nie ma już siły na nic. Jak zachować zdrowy balans między życiem prywatnym i pracą? Oto 13 rad, jak uniknąć wypalenia zawodowego, opinii pracoholika i odejścia wkurzonej Twoimi nadgodzinami partnerki.
    Mens Health, 2013-02-24 13:08:42
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij