Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Stres - jak szybko go zwalczyć? Sprawdzone sposoby

Stres sam w sobie nie jest niczym złym. Mobilizuje do działania, sprawia, że dajesz z siebie wszystko. Czasem jednak jest go za dużo lub trwa zbyt długo, a to już może być groźne dla zdrowia. Oto 15 sposobów na uwolnienie się od napięcia w kwadrans.

Jacek Szumski, współpraca Viola Nowacka 2009-11-20
fot. Xavier Gallego Morell 2009/shutterstock.com

Hormony wydzielane podczas długotrwałego stresu zatruwają organizm bardziej niż alkohol - twierdził twórca teorii stresu Hans Selye, autor bestsellerowej książki "Stres okiełznany". Adrenalina, zwana hormonem walki, rozszerza naczynia krwionośne, podnosi ciśnienie, przyspiesza akcję serca. W żołądku gromadzi się nadmiar soków trawiennych i kwas solny powoli niszczy układ pokarmowy.

Co więcej, nadmiar stresu sprawia, że obniżają się nasza wydajność i możliwości intelektualne. Bywa, że zachowujemy się gwałtownie, tracimy panowanie nad sobą, co w pracy jest raczej niewybaczalne. Można temu zaradzić i nauczyć się wyluzowywać w momentach, kiedy stres zaczyna przejmować kontrolę nad twoimi reakcjami.

1. Krzycz

Na pewno znajdzie się w Twoim biurze jakieś pomieszczenie, gdzie nikt Cię nie usłyszy. W ostateczności możesz przecież opuścić budynek na 10 minut pod pretekstem zjedzenia lunchu. Głośny wrzask, krzyk, a nawet siarczyste przekleństwo rzucone w miejscu neutralnym, bez obecności zdziwionych świadków, to znakomite ćwiczenie na szybkie rozładowanie napięcia.

2. Pisz

Jeśli po frustrującej rozmowie z przełożonym lub klientem dręczą cię wyrzuty, że nie powiedziałeś tego, co chciałeś, napisz list zawierający te słowa, których Ci w rzeczywistości zabrakło. Poczujesz ulgę, nawet gdy wrzucisz go potem do szuflady czy śmietnika. Jeżeli potrzebujesz naukowego uzasadnienia, bardzo proszę. Jest to zgodne z psychologiczną teorią przemieszczenia agresji. Wyładowanie złości na obiekcie zstępczym, czyli np. kartce, a nie na szefie, redukuje stres.

3. Usiądź

Kiedy zżera Cię stres, pamiętaj, żeby nie zakładać nogi na nogę. Koniecznie zadbaj o to, aby obie stopy dotykały ziemi (ciężar ciała rozmieszczony równomiernie). Usiądź lub postój chwilę wyprostowany i wsłuchaj się w swój oddech. 5-10 głębokich oddechów powinno cię uspokoić. Wszelkie elementy jogi lub medytacji sprawiają, że sygnały o zagrożeniu stresem nie docierają do mózgu; utrzymują kortyzol na równym poziomie - stwierdził doktor Bruce Rabin, dyrektor programu "Zdrowy styl życia", prowadzonego na uniwersytecie w Pittsburghu.

Dr Jon Kabat-Zinn z uniwersytetu w Massachusetts opracował metodę redukcji stresu, wywołanego przez napływ gniewu. Polega ona na tym, że w momencie wzburzenia trzeba wziąć głęboki oddech, przetrzymać go trzy sekundy, po czym odpowiadać spokojnym tonem.

1 2 3
STRONA 1 z 3

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Niedopatrzenie, ale juz link dodany tam gdzie byc powinien PozdrMH Admin
    ~MH Admin, 2009-11-24 00:03:55
  • avatar
    zgłoś
    Poproszę o link, bo temat ciekawy.
    kendzo, 2009-11-23 23:26:46
  • avatar
    zgłoś
    Stres sam w sobie nie jest niczym złym. Mobilizuje do działania, sprawia, że dajesz z siebie wszystko. Czasem jednak jest go za dużo lub trwa zbyt długo, a to już może być groźne dla zdrowia. Oto 15 sposobów na uwolnienie się od napięcia w kwadrans.http://www.menshealth.pl/praca/Pokonaj-str...minut-3710.html
    Mens Health, 2009-11-20 16:18:31
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij