Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Droga do sukcesu: rady milionerów

Wydaje Ci się, że niektórzy ludzie mają jakiś specjalny gen kariery albo po prostu farta, że udaje im się zrealizować z sukcesem swoje pomysły i do tego zarobić krocie? Że są ludzie po prostu skazani na sukces? Nic z tego, chociaż Paris Hilton ma pewnie inne zdanie w tej kwestii.

MH 2016-03-08
sukces, pieniądze fot. Shutterstock

Największe kariery robią ambitni i kreatywni ludzie z pasją. Oni nie są skazani na sukces – są po prostu mocno zdeterminowani. Przedsiębiorcy, o których piszemy poniżej, tacy właśnie są. Odnieśli sukces, myśląc nietuzinkowo, działając szybko, obierając klarowne cele. Może więc warto zadać sobie pytanie: Czy to, co teraz robisz zawodowo, ma szansę zbliżyć Cię do osiągnięcia marzenia, do bycia na swoim wymarzonym szczycie? Oczywiście, że możesz też powiedzieć sobie, że po prostu będziesz dobry w tym, co robisz.

Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz być innowacyjny i konsekwentny, nawet wówczas, gdy inni będą uważać Twój pomysł za idiotyczny.

Możesz, ale pamiętaj, że Ci, którzy osiągnęli sukces, a oprócz spełnionych marzeń mają również grube portfele, kiedyś – owszem – też byli dobrzy w swojej robocie. Pytanie jednak, dlaczego teraz są wyśmienici? Bo wykonali ruch, który wykraczał poza byciem dobrym w tym, co się robi, jakiś przeskok, jakąś nietuzinkową robotę. Badania z 2010 roku, opublikowane w "Journal of Applied Psychology", dowodzą, że ludzie, którzy wykazują większą inicjatywę, mają lepsze rokowania na przyszłość. Może więc warto przestać robić po prostu dobrze? Może lepiej czasem zaryzykować, wziąć sprawy w swoje ręce i zrobić coś lepiej?

1. Usprawnij stary proces

W 2011 roku Andy Katz-Mayfield wydał 24 dolary na wkłady do maszynki do golenia i piankę. Po powrocie do domu zadzwonił do swojego kumpla Jeffa Raidera, który kilka lat wcześniej współzałożył firmę z okularami Warby Parker, mówiąc: "Kupiłem coś, co nie warte było centa. Myślę, że razem możemy stworzyć coś lepszego". I tak zabrali się do produkcji ostrzy, które mogłyby rywalizować z tymi na rynku. Sprzedawali je o pół ceny taniej niż konkurencja.

W ciągu pół roku znaleźli i kupili fabrykę w Niemczech. Produkcja ruszyła. Do 2013 roku sprzedawali pięcioostrzowe wkłady za 2 dolary za sztukę. Powoli zaczęli pojawiać się inwestorzy. W ciągu roku Andy i Jeff przytulili 122,5 mln dolarów. Jaki z tego wniosek? Nie trzeba się od razu rzucać na wielkie inwestycje. Drobne rzeczy, jak pokazała ta historia, również prowadzą do sukcesu. I to nie tylko w Ameryce. Rozejrzyj się wokół siebie i dostrzeż rzeczy, które wymagają modyfikacji i naprawy. Jeżeli prowadzisz własną firmę przeanalizuj wszystko, co można usprawnić. Wyzwanie jest proste.

"Zidentyfikuj problem i rozwiąż go – radzi dr H. Albert Napier, profesor z Rice University’s Jones Graduate School of Business. – Jeśli nie spróbujesz tego zrobić, zostaniesz w tyle". A za kilka lat możesz przeczytać o byłym współlokatorze z akademika, który właśnie został milionerem, bo wynalazł samochłodzącą się i zawsze zimną puszkę do piwa.

 

sukces, pieniądze fot. Shutterstock

2. Szanuj konkurencję

Możesz podziękować Michaelowi Kirbanowi i Markowi Rampolli za wszechobecność wody kokosowej w sklepach. W 2004 r. Kirban mieszkał na Brooklynie i zasuwał na rolkach od sklepu do sklepu, rozdając próbki swojego nieznanego wówczas napoju "Vita Coco". Powtarzał sklepikarzom setki razy, że takiego jeszcze nie było, aż pewnego dnia jeden z nich rzucił luźno, że ktoś był u niego przed tygodniem, sprzedając taki towar.

Pamiętaj o priorytetach. Raz w tygodniu zerknij na swoją listę zadań i upewnij się, że robisz coś, co ma wkład w Twój długoterminowy plan.

To było "Zico" – woda kokosowa, nawet w podobnym opakowaniu. Mark Rampolla także wpadł na pomysł sprzedaży napoju kokosowego w Nowym Jorku. Dwóch facetów, dwa podobne produkty, jeden rynek zbytu. Na początku była wojna. Kirban migiem podwoił trasy przemierzane na swoich rolkach. Gdy tylko widział "Zico" na półkach sklepowych, przestawiał produkty tak, żeby "Vita Coco" bardziej rzucała się w oczy. Potem zatrudnił sezonowego przedstawiciela handlowego do pomocy.

Rampolla daleki był od poddania się i zaczął planować kontratak. Gdy Kirban podpisał kontrakt z Madonną, Rampolla pozyskał do reklamy gwiazdę NBA Kevina Garnetta, za co Kirban wziął po chwili odwet, wykorzystując wizerunek Rihanny w bikini. Dzięki nieustającym próbom przebicia konkurencji, obie firmy gwałtownie zwiększyły swoje obroty i dziś biznes wody kokosowej jest wart onieśmielające 400 mln dolarów.

Wnioski? Jeśli masz rywala, pracujesz ciężej i osiągasz więcej, a jeżeli z nikim nie rywalizujesz, rozleniwiasz się. Więc od kogo chcesz być lepszy? Jeśli jeszcze nie wiesz, weź na celownik kolegę, który jest wyżej od Ciebie w korporacji. Nie patrz na tych, którzy pracują na takich samych stanowiskach, jak Ty. Przemyśl, co możesz zrobić, żeby udowodnić, że stać Cię na więcej, niż robisz teraz, i po prostu zrób to.

 

wyższe iq, inteligencja fot. Shutterstock

Gdy Robin Thurston, były amerykański kolarz, a później menedżer poszukiwał z grupą znajomych dobrych inwestycji na Starym Kontynencie, pokazał im jednocześnie drogi, po których jeździł jako zawodowy kolarz. Pewnego dnia znajomy zapytał go: „Jak miałbym się odnaleźć na tych drogach, jeśli następnym razem przyjadę tu bez Ciebie?”.

Musisz wierzyć w swój zespół i doceniać go, bo żadna maszyna nie będzie pracować równie wytrwale i kreatywnie, co człowiek.

Thurston od razu pomyślał: to jest to, jak mogłem na to nie wpaść! W 2006 roku zaczął budować MapMyRide – stronę, która używałaby danych GPS i pozwalała rowerzystom zapisywać, gdzie byli i które trasy mogliby polecić innym. Thurston był przekonany, że pomysł był świetny. Miał wiedzę rowerzysty i smykałkę do biznesu, ale nie był programistą.

Dlatego na początku jego nowy projekt związany ze stroną dla rowerzystów szedł bardzo opornie. Thurston odkrył niedługo potem,że nie on jeden wpadł na podobny pomysł. Kevin Callahan z Kalifornii startował z podobną stroną dla biegaczy – MapMyRun.

Thurston nie chciał kolejnej strony o podobnej nazwie, więc postanowił wykupić domenę Callahana. Jednak gdy z nim porozmawiał, zdał sobie sprawę, że Callahan ma coś, czego jemu brakuje – umiejętność i narzędzia do stworzenia platformy opartej na technologii GPS. Nie miał za to żyłki biznesmena. Obaj wiedzieli, że mają szansę na sukces, ale tylko we dwoje. Swój projekt nazwali MapMyFitness. To strona, na której użytkownicy mogli zapisywać trasy biegowe, rowerowe i inne.

Niedługo po podjęciu wspólnych kroków strona miała 30 mln użytkowników, a w 2013 roku, czyli 7 lat od rozpoczęcia działalności, Thurston i Callahan sprzedali swój biznes firmie Under Armour za 150 mln dolarów. Co tu zadziałało? Trzeźwa samoocena i umiejętność wyciągania wniosków.

Zacznij od zbadania swojego ego. Spisz swoje mocne strony i te słabe - nie kryguj się przed samym sobą, nikt lepiej niż Ty tego nie zrobi. Popatrz spokojnie na listę i postaw diagnozę, a potem znajdź sojuszników, którzy potrafi ą to, czego Ty nie umiesz, ale nad którymi masz przewagę w innych umiejętnościach. Dobra współpraca opiera się na różnicach, a nie na podobieństwach.

    

Test: czy jesteś materiałem na szefa? Shutterstock.com

Rady milionerów

Oni zrealizowali swoje marzenia z sukcesem

Warren Buffet, inwestor giełdowy

Ten znakomity przedsiębiorca uważał, że nowe wyzwania wymagają pokory. Zwykł mawiać: "Jeśli nie znasz się na diamentach, poznaj się z jubilerem". Nie chodzi o to, że musimy wiedzieć wszystko, ale o to, że musimy wiedzieć, czego nie wiemy. 

Steve Jobs, twórca Apple’a

Rób to, co chcesz. Tylko tacy ludzie osiągają sukces, bo tylko tacy nie czują, że pracują, że czemuś się poświęcają. Pasja nakręca ich do działania, daje poczucie satysfakcji nawet wówczas, gdy nie daje pieniędzy. "Bądź głupi i głodny" – mówił Jobs. Poszukuj swojej pasji.

  

Test: czy jesteś samodzielny? fot. shutterstock.com

Mark Zuckerberg, twórca Facebooka

"Nawet jeśli świętujesz sukces, nie zapominaj o sile, jaką jest wymiana informacji". Ona daje Ci wiedzę i pokazuje, gdzie należy szukać rozwiązań. Nie bój się krytyki: wysłuchaj jej i potraktuj jako informację. Może okazać się cenną wskazówką.

Bill Gates, architekt oprogramowania Microsoft

"Biznes w każdej firmie zaczyna się i kończy na liczbach". Nie przedkładaj intuicji ponad liczby. Również długoterminowe plany nie powinny zwalniać Cię z analizowania bieżącej sytuacji. Licz na każdym etapie, bo liczby nie kłamią. 

MH 01/2016

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wydaje Ci się, że niektórzy ludzie mają jakiś specjalny gen kariery albo po prostu farta, że udaje im się zrealizować z sukcesem swoje pomysły i do tego zarobić krocie? Że są ludzie po prostu skazani na sukces? Nic z tego, chociaż Paris Hilton ma pewnie inne zdanie w tej kwestii.<br /><br /><a href="/praca/Droga-do-sukcesu-rady-milionerow,7755,1"></a>
    Mens Health, 2016-03-09 14:10:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij