Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ
9



OCEŃ
4.3

8 lekcji zarządzania czasem

Badania dowodzą, że przeciętny człowiek wykorzystuje swój potencjał w zaledwie 30-40%. Powód? Karygodne marnotrawstwo czasu. Narzuć sobie więcej dyscypliny i przejmij kontrolę nad czasem, by odzyskać swoje życie i zarabiać więcej, pracując mniej.
Żeby nie marnować cennego czasu, trzeba podejść do sprawy strategicznie. (fot. Wiesław Jurewicz)

Czas to kapitał. Szacuje się, że w swoim życiu możemy swobodnie dysponować jedynie 200 tysięcami godzin. Okazuje się, że prawie połowę marnotrawimy. Nie możesz dopuścić, aby czas panował nad Tobą. Przejmij kontrolę nad swoją pracą i życiem osobistym.

Właściwe zarządzanie czasem przynosi wiele korzyści. Sprawnie zarządzając własnym czasem, pogodzisz różne role, jakie musisz jednocześnie odgrywać (pracownik, mąż, ojciec, kochanek), unikniesz poczucia przytłoczenia codziennymi obowiązkami czy uporasz się ze stresem (niszczy on bowiem zdrowie i potencję). Możesz także realizować życiowe cele (dojść tam, gdzie chcesz), a zarazem wygospodarować więcej czasu wolnego (na te wszystkie fajne rzeczy, o których zawsze marzyłeś).

Pomysł za 25 000 dolarów

Pożytki płynące z dobrego planowania codziennej pracy pokazuje znana historyjka, której bohaterem jest znany amerykański biznesmen - Charles Schwab. Gdy Schwab piastował funkcję prezesa Betlehem Steel, zwrócił się pewnego dnia do jednego ze swoich konsultantów, Ivy'ego Lee, z niecodzienną propozycją: "Naucz mnie jakiegoś sposobu, pozwalającego zrobić więcej rzeczy w tym samym czasie - powiedział. - Jeżeli ci się uda, sam wyznaczysz sobie honorarium. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku" - dodał na wszelki wypadek.

Lee wręczył Schwabowi kartkę papieru i powiedział: "Wypisz najważniejsze rzeczy, które masz jutro do zrobienia i ponumeruj je, zaczynając od najistotniejszej. Gdy przyjdziesz rano do pracy, zacznij od razu zajmować się numerem jeden i nie zmieniaj zajęcia, dopóki nie skończysz. Przejrzyj listę jeszcze raz, żeby sprawdzić, czy na pewno wyznaczyłeś wczoraj właściwe priorytety, i zacznij zadanie numer dwa.

Jeśli realizacja któregoś zadania zajmie cały dzień, nie przejmuj się tym. Pozostań przy danym zajęciu, dopóki nie zmieni się hierarchia zadań i wciąż zajmuje ono pierwsze miejsce na liście. Jeżeli nie uda ci się skończyć wszystkich zadań, to znaczy, że tak czy owak nie udałoby ci się tego zrobić, nawet przy użyciu innej metody, a bez wprowadzania jakiegoś systemu prawdopodobnie nie podjąłbyś w ogóle decyzji, które zadanie jest najważniejsze.

Postaraj się codziennie przestrzegać tego zwyczaju. Jeżeli uznasz, że sprawdza się w twoim przypadku, wprowadź go do swojego zespołu. Sam zdecyduj, jak długo trzeba sprawdzać ten system. Potem wyślij mi czek na sumę, która twoim zdaniem oddaje wartość tego pomysłu".

1 2 3 ... 4
STRONA 1 z 4

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bardzo dobry artykuł, z cennymi wskazówkami. Moim zdaniem kluczowe jest określanie priorytetów, to taki musowy START. Jeśli nie wiem czego naprawdę chcę, co jest dla mnie ważne i pożyteczne, istnieje duże prawdopodobieństwo że będę marnować czas na czynności nieistotne i nieprzynoszące wymiernych efektów. Potem najważniejszą rzeczą jest to co Stephen R. Covey opisuje w swojej książce "7 Habits of Highly Effective People" jako "First Things First" - "Najważniejsze rzeczy na początku". Pamiętam przed laty było to dla mnie nie lada wyzwanie aby skutecznie wybierać priorytety. Obecnie każdy tydzień pracy zaczynam od określenia zadań/spotkań/czynności, które są najważniejsze z punktu widzenia moich celów, wymagań biznesowych czy osobistych priorytetów. Upewniam się, że poświęcę tym czynnościom odpowiednią ilość czasu. Dopiero gdy wyznaczę czas na te aktywności zaczynam się zastanawiać jakie inne rzeczy mam do zrobienia i dopisuję je do kalendarza. Stosuję też kolory, co pomaga mi od strony graficznej w rozeznaniu się w moich planach już w trakcie tygodnia. Przykładowo dla rzeczy najbardziej ważnych używam koloru czerwonego.----- --- -----[usunięte z powodu naruszenia pkt. 8 Zasad forum MH]
    Akademia Szczęścia, 2011-09-30 13:01:35
  • avatar
    zgłoś
    To dla mnie największy wróg i nie mogę sobie z nimn poradzić już od lat. Ciekawe czy ten poradnik mi coś da :/
    DaJa, 2011-01-24 21:24:01
  • avatar
    zgłoś
    Daje do myślenia. Tylko żebym teraz nie zaczął się zastanawiać nad wszystkim np. czy przypadkiem nie marnuje czasu na pisanie tej wiadomości ;-)Pzdr
    trick, 2010-10-31 17:50:04
  • avatar
    zgłoś
    To jest jeden z moich głównych problemów. Często mam 1000 pomysłów na minutę co przekłada się na straszne marnowanie czasu. Mam już 25 lat a czuje, że wiele straciłem przez moje łapanie 100 srok za ogon na raz.
    Radzyn, 2010-10-31 16:05:54
  • avatar
    zgłoś
    Rada na którą czekałem! W chwili obecnem jestem poszkodowany w kwestii marnotrastwa czasu. Tysiące rzeczy na glowie jednak powodują osłabienie chęci i spadek motywacji do dzialania.Szkoda tylko, ze Krzysiu Ibisz nie wspomniał o indeksie glikemicznym, któremu tak duzo zawdzięcza !
    witruwian, 2010-10-28 20:42:12
  • avatar
    zgłoś
    Badania dowodzą, że przeciętny człowiek wykorzystuje swój potencjał w zaledwie 30-40%. Powód? Karygodne marnotrawstwo czasu. Narzuć sobie więcej dyscypliny i przejmij kontrolę nad czasem, by odzyskać swoje życie i zarabiać więcej, pracując mniej.http://www.menshealth.pl/praca/8-lekcji-za...zasem-4078.html
    Mens Health, 2010-10-28 12:14:07
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij