Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Skoda Szkoła Auto - odc. 6: ruszaj śmiało!

Jeśli urlop masz jeszcze w planach, a nie tylko we wspomnieniach, zobacz, co koniecznie spakować, gdzie w Europie będziesz musiał doliczyć parę euro do wyprawy i do jakich prędkości wolno Ci się rozpędzić.

2013-07-26
Skoda Octavia 4x4 2013 fot. Skoda

1. Zabierz niezbędne rzeczy

Co prawda zgodnie z Konwencją Wiedeńską w aucie musi się znaleźć jedynie wyposażenie wymagane w kraju jego rejestracji, ale oprócz trójkąta i gaśnicy dobrze jest wozić apteczkę, kamizelkę odblaskową i zapasowe żarówki. Mogą się przydać w najmniej oczekiwanym momencie, a nawet jeśli nie, to oszczędzą dyskusji podczas kontroli drogowej.

Oczywiście koniecznie zabierz ze sobą również polisę OC, a jeśli wybierasz się poza Unię Europejską, poproś ubezpieczyciela o wystawienie Zielonej Karty.

2. Pilnuj prędkości

Policja w Europie jest bezlitosna dla piratów drogowych. Pamiętaj, że w terenie zabudowanym można jeździć 50 km/h (wyjątek - Szwecja 60 km/h). Poza nim, podobnie jak u nas, jeździ się 90 km/h (wyjątki: Cypr, Dania, Finlandia, Holandia, Malta i Szwajcaria - 80 km/h).

Na autostradach jest różnie - mniej więcej połowa krajów pozwala na jazdę 120 km/h, reszta 130 km/h. Jeśli nie masz pewnośći, dla bezpieczeństwa portfela nie przekraczaj 120 km/h.

3. W budżecie uwzględnij opłaty autostradowe

Bezpłatnie przejedziesz przez Belgię, Danię, Estonię, Finlandię, Holandię, Liechtenstein, Luksemburg, Łotwę, Szwecję i Wielką Brytanię. Czasem, np. w Danii, Holandii, Szwecji czy Wielkiej Brytanii, trzeba płacić za przejazd wybranymi mostami i tunelami. Kilka krajów proponuje okresowe winiety, uprawniające do przejazdu autostradami (Austria, Bułgaria, Czechy, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry). W pozostałych musisz chwytać za portfel, przejeżdżając przez autostradowe bramki.

Nie ufaj instynktowi!

Pęka opona

Instynkt: wciskasz hamulec w podłogę

Prawidłowa reakcja: nie hamuj

Zamiast hamować, zdejmuj nogę z gazu, złap mocno kierownicę i z wyczuciem kontruj, bo samochód na pewno będzie ściągał na stronę pękniętej opony. Pozwól samochodowi wyhamować samemu, a gdy już odzyskasz kontrolę, możesz delikatnie przyhamować, włączyć kierunkowskaz i zjechać na pobocze - najlepiej tak, by wszystkie koła były poza jezdnią (musisz mieć miejsce, by zmienić koło). Miejsce zatrzymania musi być widoczne. Unikaj zatrzymania przed i za zakrętem.

Sarna przed maską

Instynkt: odbijasz

Prawidłowa reakcja: hamuj awaryjnie i omijaj

Zderzenia ze zwierzętami stanowią zaledwie 0,6% śmiertelnych wypadków. ABS pozwala na skręcanie autem i omijanie przeszkody. Kop w sprzęgło i hamulec równocześnie. Ruchy rąk na kierownicy nie mogą być „kanciaste”. Pamiętaj: duże zwierzęta staramy się ominąć. Szukaj drogi ucieczki. Nawet jeśli uderzymy, to wytracając prędkość, poniesiemy mniejsze szkody. Sarny zazwyczaj nie cofają się. Jeśli będziesz miał szczęście i więcej wolnego miejsca na drodze, łatwiej Ci będzie ominąć przeszkodę.

Prawe koła łapią pobocze

Instynkt: odbijasz w lewo

Prawidłowa reakcja: zdejmij nogę z gazu

"Puść gaz i utrzymuj kierunek, wypatrując przeszkód na poboczu - radzi Robert Szpindor, licencjonowany instruktor techniki jazdy oraz nauki jazdy Szkoły Auto Škoda. – Jeśli odbijesz kierownicą natychmiast, niechybnie przesadzisz z ostrością skrętu, stracisz panowanie nad samochodem, prawdopodobnie przejedziesz przez oś jezdni i wylądujesz na przeciwnym pasie. Jeśli krawędź jezdni jest wysoka, zwolnij do bezpiecznej prędkości. Jeśli trzeba, hamuj - ABS pozwala na sterowanie autem".

Jak pokonać senność?

Radzi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODY:

Wyśpij się. Przeciętny człowiek potrzebuje od 7 do 8 godzin snu. Jeśli przed trasą się nie wyśpisz, zaciągniesz dług, który Twój organizm zechce spłacić w najmniej oczekiwanym momencie. Zmęczenie lub senność kierowcy to przyczyna 30% wypadków.

Rób przerwy. Zatrzymanie się na 15 minut co 2-3 godziny skutecznie zniweluje zmęczenie. Podczas postoju poruszaj się: ćwiczenia są czterokrotnie skuteczniejsze niż kofeina.

Pij kawę. Ale zanim dopadnie Cię zmęczenie, a nie gdy już nie masz siły jechać. Kofeina działa, ale dopiero 30 minut po spożyciu. Ważne jest też, kiedy pijesz kawę lub napój energetyczny: w środku nocy pobudzi Cię na 30 minut, podczas gdy w ciągu dnia nawet na 90 min.

Testuj swoje reakcje. Co kilkadziesiąt minut powtarzaj prosty test: przypomnij sobie, jakie miejscowości właśnie minąłeś i co przykuło Twoją uwagę. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego precyzyjnie, oznacza to, że Twój mózg śpi i prowadzisz jak automat.

Więcej porad na temat bezpiecznej i ekonomicznej jazdy znajdziesz na stronie Skoda Szkoła Auto: www.szkola-auto.pl.

S

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeśli urlop masz jeszcze w planach, a nie tylko we wspomnieniach, zobacz, co koniecznie spakować, gdzie w Europie będziesz musiał doliczyć parę euro do wyprawy i do jakich prędkości wolno Ci się rozpędzić.
    Mens Health, 2013-08-26 14:55:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij