Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Skoda Szkoła Auto - odc. 27: daleko do celu

Wyjazd na wakacje to zupełnie inne wyzwanie dla organizmu niż dojazd do pracy czy na zakupy. Przygotuj się, a dojedziesz do celu cały i zdrowy.

2015-06-25
Skoda

Planuj

Planując podróż, unikaj najbardziej ruchliwych miejsc (np. obwodnice autostradowe niemieckich miast) w czasie porannego i popołudniowego szczytu. Zwłaszcza gdy będziesz już wtedy jechał zmęczony.

Weź pasażera

Po pierwsze, zauważy, gdy zaczniesz przysypiać. Po drugie, będzie twoim osobistym dj-em, poda ci kubek z kawą i odbierze go od ciebie, gdy sytuacja na drodze się zmieni. No i będzie cię zabawiał rozmową.

Wyśpij się

Przed długą trasą śpij przynajmniej 8 godzin. Wg badań AAA Foundation for Traffic Safety ludzie, którzy śpią 6-7 godzin, dwukrotnie częściej mają kolizje niż ci, którzy śpią 8 godzin i więcej. Unikaj też wyjeżdżania wieczorem. Z tych samych badań wynika, że po 18 godzinach bez snu prowadzisz tak, jakbyś miał we krwi 0,5 promila alkoholu, a po 24 h – jakbyś miał promil.

Nie przeceniaj

Się wg National Sleep Foundation, najczęściej w stanie zmęczenia lub senności jeżdżą młodzi mężczyźni między 18. a 29. rokiem życia. Starsi i kobiety mają więcej rozwagi i świadomości, że nie są niezniszczalni.

Rób przerwy

Poradniki dla amerykańskich kierowców ciężarówek mówią, że idealnie jest zatrzymywać się co dwie godziny. Bezwględnie zaś – co cztery. Gdy czujesz się senny, zjedź i zdrzemnij się 20 minut. Tyle wystarczy, by na około 2 godziny przywrócić sprawność umysłu.

Nie przegap ostrzeżenia

Sygnały nadchodzącego zmęczenia to: ziewanie, nieustanne poprawianie pozycji za kółkiem, niezamierzone zjeżdżanie z pasa ruchu i spóźnione hamowanie. Wszystkie te objawy powinny skłonić do zjechania na parking i odpoczynku. Zatrzymaj się i odpocznij, również gdy zauważysz, że nie pamiętasz kilku ostatnich kilometrów, albo że bezwolnie przyspieszasz i zwalniasz bez uzasadnienia.

30%– według Sleep Research Center pośrednią przyczyną prawie co trzeciego wypadku jest zmęczenie kierowcy.

Ekspert przestrzega

Gdy opadają powieki

Arkadiusz Miller, internista, Grupa LUX MED.:

„Można ratować się kawą, zimnym napojem, płukaniem twarzy zimną wodą, obniżeniem temperatury czy głośną muzyką, lecz te metody skuteczne są tylko na krótką metę. Pozwalają kilka minut utrzymać otwarte oczy, ale już nie spostrzegawczość i refleks, zwiększają za to rozdrażnienie i pośpiech. Lepiej nie siadać za kierownicą po obfitym posiłku, między 2 a 4 nad ranem, a wnętrze samochodu warto regularnie wietrzyć.”  

Samochód twoim tymczasowym domem

Gdy wyruszasz w daleką podróż, samochód staje się Twoim tymczasowym domem. Im ten dom będzie wygodniejszy i lepiej urządzony, tym lepiej wypoczniesz na wakacjach. Skoda o tym doskonale wie.

1. Lodówka

Lodówka samochodowa o pojemności 15 l. Chłodzi do 20 st. C niżej od temperatury na zewnątrz lub podgrzewa do 65 st. C. Zasilana z gniazda zapalniczki. Dostępna na: www.sklep.skoda.pl

2. Duży bagażnik

Lubisz dalekie podróże autem? Wybierz nadwozie kombi. Do kombi swobodnie zapakujesz nawet kilka walizek i nadal będziesz miał do nich swobodny dostęp. Na zdjęciu nowa Skoda Fabia kombi: jej bagażnik ma 530 l, a po złożeniu tylnej kanapy aż 1395 l pojemności.

3. Czujnik zmęczenia

Dostępny w wybranych modelach Skody Driver Activity Assistant, analizuje i zapamiętuje sposób kierowania. Gdy wykryje wyraźną różnicę w stosunku do zapamiętanego stylu, włącza się sygnał ostrzegawczy i zalecenie, by zrobić sobie przerwę. Przydatna funkcja!

S

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij