Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Skoda Szkoła Auto - odc. 21: walka z masą

Auto z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem prowadzi się zupełnie inaczej, niż gdy jedziesz sam. Sprawdź, dlaczego powinieneś zdjąć nogę z gazu i zachować szczególną ostrożność na drodze.

2015-01-09
Skoda pakowanie wyjazd fot. Skoda Szkoła Auto

To trochę tak, jakbyś biegał z pełnym plecakiem – zmienia się położenie środka ciężkości, inny jest rozkład mas, przez co niektóre manewry wykonuje się z trudnością. Stopień trudności rośnie wraz ze wzrostem prędkości. O ile w mieście różnice są niewielkie, o tyle poza nim naprawdę warte uwagi.

Wykonywanie gwałtownych manewrów, takich jak skręt w celu uniknięcia kolizji, czy pokonanie sekwencji ciasnych zakrętów wymaga od kierowcy większej koncentracji, szybszego manewrowania kierownicą i wyraźniejszych korekt toru jazdy. Jeśli więc ruszasz na weekendowy wypad ze znajomymi, pamiętaj, by trochę delikatniej obchodzić się z gazem. Tak dla świętego spokoju.  

Ile to waży?

Kierowca i czterech pasażerów - 350 kg

Bagażnik załadowany torbami - 70 kg

Pełny zbiornik paliwa - 50 kg

Ostre hamowanie

W mieście różnica jest niewielka, ale po 10 próbach hamowania ze 100 km/h na coraz bardziej rozgrzanych hamulcach okazuje się, że obciążone auto potrzebuje do zatrzymania więcej niż jedną, dodatkową długość nadwozia. Oznacza to, że w miejscu, w którym auto z samym kierowcą zatrzyma się, obciążone będzie jechało z prędkością ponad 20 km/h.

Niespodziewana przeszkoda

By ominąć auto wyjeżdżające z ulicy podporządkowanej, raptownie uciekasz na przeciwny pas, a potem szybko z niego wracasz. Obciążone auto ma tendencję do ślizgania się wszystkimi kołami – z pomocą przychodzi ESP, wytracając prędkość. Do bezpiecznego wykonania tego manewru w obciążonym aucie potrzebna jest znacznie niższa prędkość.

Rada eksperta

4x4 nie tylko w terenie

Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODY:

„To nieprawda, że w auto z napędem na wszystkie koła warto zainwestować, tylko gdy się mieszka w górach albo jeździ w terenie. To rozwiązanie, które może okazać się zbawienne zawsze, gdy warunki drogowe będą gorsze od idealnych, np. podczas jazdy w deszczu, przy wyjeździe z mokrej trawy albo zaśnieżonego parkingu.

W nowoczesnych konstrukcjach napęd przenoszony jest na tylne koła tylko gdy to konieczne, więc nie trzeba się martwić o wyższe zużycie paliwa podczas codziennej eksploatacji. Warunki drogowe są nieustannie kontrolowane przez skomplikowany zespół czujników, dzięki czemu jednostka sterująca oblicza idealny moment napędowy dla tylnej osi.

Utraty trakcji są praktycznie wyeliminowane, dzięki czemu mocno ograniczono ryzyko wpadnięcia auta w poślizg. Wszystko to sprawia, że pojazdy wyposażone w napęd 4x4 oferują lepsze osiągi i wyższy poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach drogowych.”

S

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Auto z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem prowadzi się zupełnie inaczej, niż gdy jedziesz sam. Sprawdź, dlaczego powinieneś zdjąć nogę z gazu i zachować szczególną ostrożność na drodze.<br /><br /><a href="/hitech/Skoda-Szkola-Auto-odc-21-walka-z-masa,5588,1"></a>
    Mens Health, 2015-01-22 16:13:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij