Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Skoda Szkoła Auto - odc. 2: czas na zmianę opon

Odstawiłeś śniegowce do szafy? Teraz zadbaj o letnie obuwie dla swojego auta. Jazda na "zimówkach" w wiosennych temperaturach nie jest najlepszym pomysłem.

2013-03-21

1. Kiedy wymieniać?

Producenci opon radzą, by przesiadać się na opony letnie, gdy średnia dobowa temperatura będzie przekraczać +7 oC. Wówczas letnie opony odzyskują swoje właściwości i zapewnią lepszą przyczepność niż zimówki. Letnie "gumy" wykonane są z twardszej mieszanki niż "zimówki".

Nie trzeba się przy tym specjalnie spieszyć - pierwsze ciepłe dni wcale nie oznaczają definitywnego zakończenia zimy. Lepiej poczekać, aż temperatura się ustabilizuje i miną nocne przygruntowe przymrozki. Dzięki temu przy okazji unikniesz kolejek przy zakładach wulkanizacyjnych.

2. A może przejeździć cały rok na "zimówkach"?

W wyższych temperaturach zimowa opona zaczyna się nadmiernie nagrzewać, a grube kostki, z których składa się jej bieżnik, są podatne na zginanie, co ogranicza kontakt opony z nawierzchnią. Według badań niemieckiego ADAC na suchej nawierzchni, przy temperaturze około 25 oC, droga hamowania samochodu na oponach zimowych z prędkości 100 km/h jest o 4 metry dłuższa niż na oponach letnich. Może to oznaczać, że zatrzymasz się tuż za, a nie tuż przed przejściem dla pieszych. ADAC podaje, że w skrajnych warunkach różnica może wzrosnąć nawet do 16 metrów

Co więcej, bardziej miękka, zimowa opona jest podatniejsza na ścieranie - może więc nie doczekać kolejnego zimowego sezonu.

To dyskwalifikuje opony

 

Odległy rok produkcji. Datę produkcji znajdziesz na boku opony - są to umieszczone w ramce cztery cyfry. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, dwie następne rok produkcji. Żywotność opon wynosi maksymalnie 7 lat.

 

Przecięcie. Uszkodzenie boku opony nie jest naprawialne. Ta część przenosi największe naprężenia, bo właśnie tu występują największe siły ściskania i rozciągania. Żaden wulkanizator nie udzieli gwarancji na naprawę takiej opony.

 

Sparcienie. Pierwszą oznaką, że opona parcieje, jest regularny spadek ciśnienia (niespowodowany uszkodzeniem mechanicznym). Gorsze jest jednak to, że podczas jazdy taka opona może ulec rozerwaniu.

 

Bąble. Takie uszkodzenie pojawia się zwykle wtedy, gdy koło wpadnie w dziurę w nawierzchni. Wybrzuszenie oznacza, że wewnętrzna struktura opony została trwale uszkodzona. Podczas jazdy poczujesz wibracje całego auta.

 

Zużycie. Opona zużyta (według kodeksu drogowego) to taka, która ma głębokość bieżnika 1,6 mm. Testy opon pokazują, że drastyczne pogorszenie właściwości jezdnych występuje wówczas, gdy bieżnik jest płytszy niż 4 mm.

Rada eksperta: dbaj o ciśnienie

Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Škody: Skutki jazdy z niewłaściwym ciśnieniem mogą być bardzo poważne. Związane jest to z nadmiernym wzrostem temperatury wewnątrz opony, który może prowadzić do jej uszkodzenia. Trzeba też pamiętać, że droga hamowania pojazdu z oponami z zaniżonym ciśnieniem wydłuża się - przy prędkości 70 km/h wzrasta o 5 metrów.

Dodatkowo jazda z obniżonym ciśnieniem będzie prowadzić do przedwczesnego zużywania się opon, a więc do ich częstszej wymiany. I co równie ważne: zaniżone ciśnienie prowadzi do wzrostu oporu toczenia opon, co przekłada się na większe zużycie paliwa. Opony z ciśnieniem zaniżonym o 1 bar spowodują wzrost zużycia paliwa o 6%.

Jakie jest prawidłowe, dowiesz się z nalepki pod klapką wlewu paliwa. Na przykład dla Skody Octavii prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach o rozmiarze 205/55 R 16 wynosi, w zależności od wersji silnikowej, 2,0-2,3 bara (z przodu) oraz 2,1-2,4 bara (z tyłu).

Więcej porad na temat bezpiecznej jazdy znajdziesz na www.szkola-auto.pl.

S

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Odstawiłeś śniegowce do szafy? Teraz zadbaj o letnie obuwie dla swojego auta. Jazda na "zimówkach" w wiosennych temperaturach nie jest najlepszym pomysłem.
    Mens Health, 2013-04-19 16:17:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij