Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Skoda Szkoła Auto - odc. 18: plecak XXL

Zanim ruszysz z quadem na bezdroża Bieszczad albo pomożesz w przeprowadzce swojemu kumplowi, poznaj kilka zasad, o których musisz pamiętać, jeżdżąc z przyczepką. Oto garść wskazówek dotyczących techniki jazdy i obowiązujących przepisów.

2014-09-03
fot. Jacek Hanusz

1. Sprawdź, co możesz przypiąć

Informację o tym, jak ciężką przyczepę możesz podpiąć do swojego auta, znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym. Dodaj dopuszczalne masy całkowite auta i przyczepy – jeśli suma przekracza 3,5 tony, zgodnie z przepisami będziesz potrzebował ViaTolla.

2. Bądź delikatny

Gwałtownym ruszaniem zamęczysz układ napędowy i możesz np. doprowadzić do szybszego zużycia sprzęgła. Wybierz przyczepkę z hamulcem najazdowym, bo w przeciwnym wypadku nagłe hamowanie może wytrącić ją z równowagi i doprowadzić do najechania na auto. Pamiętaj, że masa przyczepy i przewożonego na niej towaru mogą wydłużyć drogę hamowania nawet o połowę i utrudniać rozpędzanie samochodu.

3. Ostrożnie w zakrętach

Zbyt ciasne pokonywanie zakrętów może skutkować najechaniem przyczepy na krawężnik, a skręcając ze zbyt dużą prędkością – możesz doprowadzić do wywrócenia się przyczepy.

4. Pilnuj prędkości

W terenie zabudowanym samochód z przyczepą może, tak jak i bez niej, poruszać się z prędkością maksymalną 50 km/h, ale na drogach szybkiego ruchu i autostradach prędkość maksymalną zestawu auto plus przyczepa przepisy ograniczają do 80 km/h.

5. Wyprzedzaj niespiesznie

Do wyprzedzania potrzebujesz znacznie więcej miejsca i czasu – lepiej nie zaczynaj, jeśli widzisz pojazd na horyzoncie. Nie kończ manewru zbyt szybko – sprawdź w lusterkach, czy wyprzedzanego minęła także przyczepka.

Rada eksperta: Nie za blisko

Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODY: „Często widuje się kierowców, którzy prowadzą auto «z nosem na kierownicy». Taka pozycja uniemożliwia prawidłowe działanie poduszki powietrznej w momencie kolizji.

Airbag napełnia się w wyniku eksplozji – trwa to 20-30 milisekund. Jeśli głowa i klatka piersiowa kierowcy znajdują się zbyt blisko kierownicy, zderzą się z jeszcze napełniającą się, a więc twardą jak kamień poduszką. Może ona wyrządzić więcej szkód, niż gdyby w ogóle jej nie było. Do tego taka zła pozycja podczas jazdy ogranicza możliwość manewrowania – tułów utrudnia swobodę ruchów i uniemożliwia wykonanie np. błyskawicznego skrętu w celu ominięcia przeszkody. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna być mniejsza niż 25 cm.

Dlatego tak istotne przy wyborze nowego samochodu jest zwrócenie uwagi na regulację kierownicy nie tylko na wysokość, ale również na głębokość oraz regulację wysokości fotela kierowcy. Pozwolą one na zajęcie bezpiecznej pozycji za kierownicą niezależnie od wzrostu prowadzącego.

Ostrożnie na mokrym

Uważaj, gdy w trasie zaskoczy Cię ulewa – deszcz ma ogromny wpływ na drogę hamowania. Testy przeprowadzone przez dziennikarzy magazynu "auto motor i sport" wskazują, że różnica w długości drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie wynosi 11 metrów, a gdy przyjdzie hamować na różnych rodzajach nawierzchni – nawet 69 metrów!

Bardzo zdradliwa jest sytuacja, gdy zaczyna padać i pierwsze krople deszczu łączą się z kurzem, tworząc na powierzchni drogi błotnistą maź. Wtedy trudniej zatrzymać auto niż w środku ulewy, gdy asfaltem płynie woda. Idzie burza? Noga z gazu!

37 metrów: Tyle wystarczy, by zatrzymać samochód jadący z prędkością 100 km/h w normalnych warunkach drogowych, na suchym asfalcie.

48 metrów: Krople deszczu znajdujące się na powierzchni drogi pogarszają przyczepność, co wydłuża drogę hamowania o dwie długości auta.

106 metrów: Gdy z jednej strony pod kołami auta znajduje się nawierzchnia o dobrej przyczepności (suchy asfalt), a z drugiej o gorszej przyczepności (np. mokry asfalt albo trawa), droga hamowania wydłuża się nawet trzykrotnie.

S

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij