Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Skoda Szkoła Auto - odc. 14: nocny jeździec

To jasne, że chcesz wycisnąć z długiego, majowego weekendu, ile się da. Nocny powrót to dobry pomysł, o ile zminimalizujesz ryzyko zaśnięcia za kółkiem. Oto nasz bezpieczny rozkład jazdy po zmroku.

2014-05-14
fot. Skoda

1. Przyhamuj z szaleństwami

Na dzień przed nocną podróżą nie przesadzaj z imprezowaniem, postaraj się wypocząć. Wskazany jest sen po południu, ale jeśli jesteś nieprzyzwyczajony do poobiednich drzemek – nie zmuszaj się.

2. Odpuść piguły

Daruj sobie branie tabletek nasennych przed popołudniową drzemką przed podróżą. Tym bardziej jeśli ich dotąd nie zażywałeś. Twój organizm może zareagować nieprzewidywalnie.

3. Najedz się z głową

Zjedz lekki posiłek: nie najadaj się na zapas ani tym bardziej nie przejadaj. Będzie ci potrzebna energia, która wolno się uwalnia, a nie energetyczny „kop”, który zadziała doraźnie, na krótko. Podstawą posiłku przed podróżą niech będą węglowodany złożone (ryż, makaron pełnoziarnisty, musli).

4. Przygotuj prowiant

Na drogę zabierz przekąski bogate w składniki poprawiające koncentrację: kwasy tłuszczowe(orzechy), magnez (czekolada) i potas (owoce i pomidory). Słodycze dodadzą ci energii na krótko. Napoje energetyczne (z kofeiną) podobnie: działają błyskawicznie, ale po półgodzinie będziesz bardziej zmęczony niż gdybyś ich w ogóle nie pił.

5. Zorganizuj rozrywkę

Nocą radykalnie zmniejsza się liczba odbieranych bodźców. Zanim wyruszysz, zadbaj, by nie było „za spokojnie”. Weź ulubioną muzykę, słuchaj radia, używaj cb, a najlepiej rozmawiaj ze współpasażerami.

Rada eksperta: Elektronika ułatwia jazdę nocą

Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODY: "Pełna koncentracja kierowcy to wciąż sprawa najważniejsza, ale dobrze wiedzieć, że podczas długiej podróży można liczyć na wsparcie systemów bezpieczeństwa. Aktywny tempomat zmierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu i ostrzega o zagrożeniu uderzeniem. Gdy trzeba – samoczynnie zahamuje.

Asystent pasa ruchu rozpoznaje przebieg pasa ruchu na drodze i w razie potrzeby ostrzeże kierowcę o tym, że zjeżdża z wyznaczonej drogi, a nawet samoczynnie dokona korekty. Funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy bada jego kondycję za kółkiem, nadzorując sposób prowadzenia samochodu. Określa, na ile senny staje się prowadzący i – kiedy trzeba – zaleca zrobienie przerwy. Korzystaj z nich dla wygody i bezpieczeństwa".

Pamiętaj o wspomaganiu

Jeśli będziesz jechał non stop, kryzys dopadnie cię po 2-3 godzinach, a po 6 oczy zaczną ci się same zamykać. Na naszym wykresie nocnej aktywności mózgu ilustruje to czerwona linia. Odpoczywaj co godzina i zdrzemnij się – niebieska linia pokazuje, jak podtrzymywać kondycję.

Adrenalina i kawa. Przez pierwsze 2-3 godziny będziesz pobudzony. Wspomagaj się kawą, ale z umiarem. Kofeina działa do pół godziny. Pij wodę: odwodniony mózg zwalnia.

Jedzenie nocą. Choć prawdopodobnie zwykle tego unikasz, tym razem zrób wyjątek. Lekki posiłek ożywi cię na kolejne godziny. Nie zapominaj o nawodnieniu organizmu!

Trudne godziny. Na spadek formy między godzinami 3 a 5 rano nic nie poradzisz: tylko drzemka pomoże Ci odzyskać siły. Jednak nie jedź dłużej niż 10 godzin. Ryzyko wypadku po 9. godzinie za kółkiem wzrasta radykalnie.

S

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij