Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Skoda Szkoła Auto - odc. 13: autem na dziko

Jeśli ma napęd na cztery koła, Twój crossover naprawdę sporo potrafi. Sprawdź, jak sobie radzi poza asfaltem, tylko pamiętaj o kilku podstawowych zasadach. I uważaj - ta zabawa potrafi mocno wciągnąć.

2014-03-21
Skoda Yeti 4x4 Off Road Skoda Yeti 4x4 Off Road (fot. Skoda)

1.Przygotuj auto i siebie

Przed pierwszym wyjazdem zajrzyj do instrukcji swojego samochodu. Auta uterenowione mają bardzo różne rozwiązania techniczne. Czasem wszystkim zarządza komputer, a czasem różne opcje, np. tryb offroad włącza się klawiszem. Zajrzyj pod auto - zobacz, w których miejscach prześwit jest najmniejszy i gdzie są najsłabsze plastikowe osłony - przecież nie chcesz ich poniszczyć. Zadbaj o wygodną, najlepiej szybko schnącą odzież i porządne, wysokie buty - czasem trzeba na pieszo sprawdzić, co jest z przodu.

2. Spiesz się powoli

Przygodę z off-roadem zacznij od sytuacji, które spotyka się najczęściej - jazdy przez piasek i błoto. Głównym problemem w takich miejscach jest ryzyko "utopienia” samochodu w miękkim podłożu. Tu nie liczy się to, ile masz koni pod maską - gdy wciśniesz gaz "do dechy”, koła zdemolują słabą nawierzchnię, powstaną pod nimi doły i auto siądzie podwoziem na gruncie. Ruszaj raczej delikatnie, żeby nie zerwać przyczepności. Czasem nawet całkowicie bez gazu, arcypowolutku puszczając sprzęgło.

3. Ostrożnie z wodą

Woda, zwłaszcza głęboka, nie jest naturalnym środowiskiem dla auta. Jeśli nie ma odwrotu i trzeba w nią wjechać, koniecznie sprawdź jej głębokość, stan oraz twardość dna i znajdź miejsce najpłytsze. Granica bezpiecznej jazdy przez rzekę to woda o głębokości "do pół koła”. Maksymalna szybkość to kilkanaście km/h, by nic nie urwać. Tempo minimalne też nie może być zbyt niskie - potrzebna jest odrobina rozpędu, żeby nie utknąć w środku rzeki. Do tego niski bieg i wysokie obroty silnika, bo chroni to od wtargnięcia wody do układu wydechowego.

4. Na górki - prostopadle

Podjedź pod samo zbocze, wysiądź i oceń, czy górka zaczyna się na tyle łagodnie, że nie urwiesz zderzaka, a na szczycie jest na tyle płasko, że nie zaczepisz podłogą, a co gorsza, nie zawiesisz auta, niszcząc plastikowe osłony podwozia. Zjeżdżaj na biegu, a nie z wciśniętym hamulcem i nie na skos, a prostopadle do zbocza, by nie ryzykować wywrotki.

Rada eksperta: zadbaj o sprzęt

Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODY: "Terenowe” buty, łopata (ewentualnie siekiera) i grube robocze rękawice to podstawowy sprzęt, który trzeba wrzucić do bagażnika. Zawsze, a jeśli jeździcie w dwa auta tym bardziej, potrzebna jest lina - najlepiej syntetyczna, bo stalowa, gdy się zerwie, jest bardzo niebezpieczna.

Pamiętaj o rzeczach kluczowych (apteczka!) i pozornie drugorzędnych - kompas, papierowa mapa (na pustkowiu nawigacja pomoże Ci niewiele), scyzoryk i koniecznie latarka, bo jeśli utopisz auto w bagnie, jest prawie pewne, że zejdzie ci "do nocy”. Pamiętaj, by wszystkie te elementy dobrze zamocować, bo fruwające swobodnie po kabinie mogą komuś zrobić krzywdę.

Off-road na Motor Show

Weekend 28-30 marca zarezerwuj na wizytę na targach Motor Show w Poznaniu - największych targach motoryzacyjnych w Polsce. Oprócz najnowszych modeli wielu marek będziesz mógł spróbować swoich sił w jeździe terenowej na specjalnie przygotowanym torze, zajmującym powierzchnię ponad 4 tys. metrów kwadratowych!

S

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeśli ma napęd na cztery koła, Twój crossover naprawdę sporo potrafi. Sprawdź, jak sobie radzi poza asfaltem, tylko pamiętaj o kilku podstawowych zasadach. I uważaj - ta zabawa potrafi mocno wciągnąć.
    Mens Health, 2014-04-01 16:28:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij