Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Skoda Szkoła Auto - odc. 11: we czworo raźniej

Oprócz codziennej walki z miejską dżunglą, czasem trafiasz na wyzwania za miastem. Najpewniej za kierownicą poczujesz się wtedy w aucie z napędem 4x4. Bez obaw, nowoczesne auta z napędem na obie osie wcale nie muszą być paliwożernymi potworami.

2013-12-18
fot. Skoda

Póki jeździ się spokojnie po mieście przy słonecznej pogodzie - zero stresu. Ale gdy spadnie deszcz albo śnieg, a drogowcy znowu zaśpią, nic tak nie zadba o Twój komfort, jak napęd 4x4. I wcale nie musisz się obawiać, że czteronapędówka będzie więcej paliła.

Np. Skoda Yeti 4x4 ze swej natury jest przednionapędowcem i w warunkach dobrej przyczepności, na suchych i utwardzonych nawierzchniach, zachowuje się jak każde zwyczajne auto z napędem na przednią oś, ponieważ tam trafia niemal 100% momentu obrotowego. Ale w sytuacji ekstremalnej, gdy przednie koła zaczynają tracić przyczepność (o co nietrudno, gdy np. pod kołami znajdzie się skuty lodem asfalt), czujniki systemu ABS zarejestrują różnicę w prędkości obrotowej kół, a elektroniczny system w ułamku sekundy inicjuje przekazanie na koła tylnej osi prawie 100% momentu obrotowego. I jedziesz dalej bezpiecznie.

Bezpiecznie pokonaj wzniesienie


Wjazd. Pod wzniesienie zawsze podjeżdżaj w linii prostej, równolegle do stoku. Przed szczytem zwolnij, by samochód nie wyskoczył w górę. Podjeżdżając, pamiętaj o doborze odpowiedniego przełożenia, które pozwoli pokonać wzniesienie. To ważne, bo jeśli auto zatrzyma się na zboczu, może zacząć się ześlizgiwać.

Zjazd. Zjeżdżając z góry, trzymaj się linii prostej - jazda pod skosem może skończyć się dachowaniem. Dobierz bieg tak, by samochód hamował silnikiem. Hamulcem kontroluj prędkość, ponieważ silnik może nie utrzymać samochodu na zjeździe. Na zjazdach i podjazdach unikaj ostrych skrętów kierownicą. Może to, po pierwsze, doprowadzić nawet do wywrotki, a poza tym dodatkowo osłabia siłę napędową auta.

Przygotuj się

"Jeśli nie chcesz wybić sobie kciuków na nierówności czy grudzie zmarzniętego śniegu, podczas jazdy po wymagającym podłożu zapomnij o zaciskaniu ich na kierownicy. Lepiej ułóż je wzdłuż jej wieńca. I nie trzymaj lewej nogi nad sprzęgłem, bo przy gwałtownym szarpnięciu może się zdarzyć, że je wbijesz i auto straci siłę pociągową. Połóż ją na podnóżku" - radzi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Škody.

Jeśli chcesz w bezpiecznych warunkach nauczyć się, jak jeździć w terenie, skorzystaj z naszego szkolenia Off-Road Driving. Więcej o nim dowiesz się na www.szkola-auto.pl.

S

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Oprócz codziennej walki z miejską dżunglą, czasem trafiasz na wyzwania za miastem. Najpewniej za kierownicą poczujesz się wtedy w aucie z napędem 4x4. Bez obaw, nowoczesne auta z napędem na obie osie wcale nie muszą być paliwożernymi potworami.
    Mens Health, 2013-12-24 00:07:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij