Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Sensacyjny napęd Citigo

Mała pojemność silnika i brak turbodoładowania nie oznaczają rezygnacji z osiągów. Jednostki montowane w Citigo mają zaledwie litr pojemności, ale są wyjątkowo krzepkie i oszczędne – idealne do lekkiego auta.
artykuł sponsorowany 2012-05-25
Jednostkę napędową Skody Citigo wykonano niemal w całości z aluminium, stąd jej niska waga - zaledwie 68 kg. (fot. MPP)

Zaskoczenie

Co ma wspólnego 1000-konny, 16-cylindrowy silnik Bugatti z 60-konnym, 3-cylindrowym silnikiem Skody? Twórcę! Inżynier Kai Persigehl to kierownik zespołu, który tworzył od podstaw obydwie jednostki napędowe. Jak przekonuje, w obu wypadkach wyzwania technologiczne oraz reżimy jakościowe były wyjątkowo wysokie.

Wyzwanie

Najtrudniejszym zadaniem przy projektowaniu silnika do Citigo były jego wymiary. Pod maską jest zwyczajnie ciasno, aby upchnąć silnik z osprzętem i skrzynią biegów. Równie istotne sprawy to: niskie zużycie paliwa oraz emisja dwutlenku węgla do atmosfery, cicha praca, dobra akustyka oraz jak najniższa masa własna. W rezultacie jednostkę napędową wykonano niemal w całości z aluminium, stąd jej niska waga - zaledwie 68 kg. Rozrząd jest napędzany paskiem, trwałym jak cały silnik.

Dla oszczędności miejsca zarówno alternator, jak i pompa wody znalazły się bezpośrednio przy korpusie silnika. Zrezygnowano nawet z typowych uchwytów (kolejne odzyskane kilogramy) i zastosowano jednakowe śruby, co pozwoliło skrócić czas montażu na linii produkcyjnej. Precyzyjne wyliczenie mas wirujących wału korbowego przełożyło się na wyjątkowo równą i cichą pracę jednostki napędowej. Kolejną nowinką jest zintegrowany z głowicą cylindra, chłodzony cieczą kolektor wydechowy.

Osiągnięcia

Na początek Citigo jest oferowane w dwóch wariantach mocy - 60 i 75 KM (dopłata 1500 złotych). Oba silniki mają identyczny moment obrotowy (95 Nm), dostępny w przedziale 3000-4300 obr/min. Ten słabszy może być zasilany gazem LPG dzięki zastosowaniu instalacji gazowej Landi Renzo. Jej koszt to 3500 zł, do auta 3-drzwiowego - 2500 zł. Wówczas przejechanie 100 km kosztuje ok. 10 zł zamiast 20 zł.

Płynność jazdy

Na starcie auta są oferowane z 5-biegową przekładnią mechaniczną, która, co nie dziwi przy tym projekcie, jest najlżejsza na świecie - waży zaledwie 25 kg! Mechanizm zmiany biegów pracuje niezwykle harmonijnie i precyzyjnie. W późniejszym terminie pojawi się przekładnia automatyczna: zapewni wyższy komfort jazdy i jeszcze niższe spalanie. Jej dodatkowy atut to elektryczne sterowanie i obsługą za pomocą dźwigni, wskaźnika i sygnałów akustycznych. Rozwój Jednostkę napędową skonstruowano w taki sposób, by w przyszłości można było zwiększyć moc silnika poprzez zastosowanie turbosprężarki. 100 KM pod butem?

Superoszczędna Green tec

Najoszczędniejsza wersja Citigo to Green tec. Samochód ma system start-stop, który pozwala zredukować zużycie paliwa głównie w ruchu miejskim. Stojąc w korku lub na światłach, wystarczy wrzucić na luz, zdjąć nogę z pedału sprzęgła, a silnik automatycznie się wyłączy. Rozruch nastąpi błyskawicznie - w chwili wciśnięcia pedału sprzęgła. Emisja CO2 wynosi zaledwie 95 g/km. W ofercie pojawi się od czerwca.

SC

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mała pojemność silnika i brak turbodoładowania nie oznaczają rezygnacji z osiągów. Jednostki montowane w Citigo mają zaledwie litr pojemności, ale są wyjątkowo krzepkie i oszczędne ? idealne do lekkiego auta.
    Mens Health, 2012-05-31 19:54:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij