Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Napęd samochodu: w czym tkwią różnice?

Największa liczba producentów stosuje napęd przedni, bo taki układ jest najtańszy i najbardziej kompaktowy. Jednak są tacy, którzy konsekwentnie trzymają się napędu na tylną oś, oraz tacy, którzy produkują wyłącznie auta z napędem na cztery koła. Oto w czym tkwią różnice.

2015-03-26
napęd samochodu fot. Juliusz Szalek

1. Napęd na przód

Najbardziej praktyczna konstrukcja.

Najbardziej powszechny wśród samochodów osobowych – ze względu na kompaktową konstrukcję (silnik i skrzynia biegów umieszczone z przodu), która pozwala lepiej rozplanować i wykorzystać przestrzeń w aucie.

plus  Bezpieczna, podsterowna charakterystyka prowadzenia auta; wysoka stabilność, większy bagażnik; lżejsza konstrukcja (oszczędność paliwa).

minus  Bardziej „nudne” prowadzenie; przednie koła muszą przenosić zarówno siły boczne, jak i wzdłużne (napędowe); gorsze właściwości trakcyjne na śliskim.

Auta z napędem na przód. Kia Picanto – przedni napęd jest idealny do małych samochodów... i bardziej uniwersalny – napędza nawet duże vany, takie jak Ford Galaxy.

2. Napęd na tył

Nie przez przypadek zwany klasycznym.

Zwykle realizowany w układzie z silnikiem z przodu (tylko w sportowych autach z silnikiem umieszczonym centralnie lub z tyłu). Używany głównie w limuzynach, coupe i autach sportowych marek premium.

plus  Bardziej korzystny rozkład masy (lepiej wyważone auto); lepsze prowadzenie i wrażenia z jazdy; mniej podsterowne zachowanie; lepsze w porównaniu z przednim napędem właściwości trakcyjne.

minus  Bardziej nerwowe zachowanie podczas utraty przyczepności napędzanych kół; bardziej skomplikowana konstrukcja.

Auta z napędem na tył. Mercedes E – klasyczny przedstawiciel auta z napędem... klasycznym. To nie przypadek, że najbardziej sportowe auta – jak np. Ferrari F12 – mają napęd na tył.

3. Napęd 4x4

Najbardziej wszechstronny.

Kiedyś spotykany tylko w najtwardszych terenówkach, dziś w zasadzie w każdym rodzaju samochodu – od aut najmniejszych po sportowe. Istnieje dużo sposobów przeniesienia napędu na obie osie: od „prawdziwego”, stałego napędu 4x4 po najbardziej popularny, czyli tzw. przód z dołączanym tyłem.

plus  Wyższa stabilność (nie tylko na śliskiej nawierzchni, lecz również na suchej); wysoka przyczepność; doskonała trakcja.

minus  Bardziej skomplikowana konstrukcja; wyższa masa, czyli wyższe zużycie paliwa; wyższy koszt użytkowania.

Auta z napędem 4x4. Fiat Panda – maluch, w którym napęd tylnych kół jest automatycznie dołączany. Najbardziej prawdziwy, stały napęd 4x4, ma np. Subaru Outback.

MH 12/12  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Największa liczba producentów stosuje napęd przedni, bo taki układ jest najtańszy i najbardziej kompaktowy. Jednak są tacy, którzy konsekwentnie trzymają się napędu na tylną oś, oraz tacy, którzy produkują wyłącznie auta z napędem na cztery koła. Oto w czym tkwią różnice.<br /><br /><a href="/hitech/Naped-samochodu-w-czym-tkwia-roznice,6243,1"></a>
    Mens Health, 2015-04-20 08:26:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij